4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    Zjoske

Ruimte maken voor Catalina – map ‘recent’ wissen?

Hallo allemaal,

Ik wil Catalina installeren op mijn Mac mini maar ik krijg een melding dat ik 8 GB vrij moet maken. Ik heb iCloud al uit gezet en ook foto’s. Nu zie ik dat er nu vooral hel veel ruimte in beslag wordt genomen door documenten. Alle mappen zijn nu van de laptop af omdat ik die allemaal in iCloud heb. het enige wat ik nog zie is dat er heel veel documenten zitten in de map ‘recent’ . Ik vraag mij af: kan ik die zomaar wissen? of wis ik dan ook de bestanden iut de bron-map. Ik dacht dat het wel zou kunnen omdat alles ook in iCloud staat. ik heb overigens nog een macbook Pro die nu wel toegang heeft tot alles in iCloud.

Ik hoop dat iemand het weet!

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

De inhoud van de map ‘recent’ is een weergave van de laatst gebruikte bestanden. Het zijn dus géén aliassen!

Het wissen van een document in die map wist het bron bestand dus.

Als je rechts-klikt op een document en dan kiest: “Toon in bovenliggende map” dan verschijnt het bron bestand.

Voorheen heette deze map “al mijn bestanden” en bevat doorgaans dus heel veel onderdelen.

Het is overigens geen goed idee om alles alleen in iCloud te hebben want dan heb je feitelijk geen backup.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Als je onder het apple menu naar “Over deze Mac” gaat en dan naar opslag>beheer krijg je een mooi overzicht van de bestanden die veel ruimte innnemen. Als je daar overbodige installers, disk images, gedownloade films etc. weggooit kan je een hoop ruimte vrijmaken.

Sleutelbeheerder
    Night

hendrik ijzerbroot op 7 september 2020 om 22:10

De inhoud van de map ‘recent’ is een weergave van de laatst gebruikte bestanden. Het zijn dus géén aliassen!

Het wissen van een document in die map wist het bron bestand dus.

Als je rechts-klikt op een document en dan kiest: “Toon in bovenliggende map” dan verschijnt het bron bestand.

Voorheen heette deze map “al mijn bestanden” en bevat doorgaans dus heel veel onderdelen.

Het is overigens geen goed idee om alles alleen in iCloud te hebben want dan heb je feitelijk geen backup.

Klopt; het is in feite een soort ‘slimme map’ / ‘smart folder’.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.