5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    Industriousiris

Ruimte maken op Mac m.b.v. iCloud en verplaatsen fotobibliotheken

Nu ik toch noodgedwongen thuiszit, heb ik eindelijk tijd om onze iMac eens te ordenen en leeg te halen, want het is een compleet zooitje en TM maakt al maanden geen backup meer… Maar voor ik mijn plan ga uitvoeren, wil ik toch wel even zeker weten dat mijn gedachtengang hierover klopt, dus als iemand even wil meekijken, heel graag!

De situatie is als volgt:

• Ik heb 2 iMacs. Een daarvan met een 1TB schijf deel ik met mijn 3 kinderen. Ze hebben alle 3 een eigen deel op die Mac. Het gaat me nu even om deze Mac.
    • Ik heb een Time Capsule van 1TB. Ondanks dat ik van alles heb uitgesloten om een backup van te maken en er oude backups zijn verwijderd, blijft deze aangeven vol te zijn.
    • Ik heb 2 TB aan iCloud opslag die ik deel met het gezin
    • Ik en 2 van mijn kinderen hebben iPhones en flinke fotobibliotheken
    • Bij allemaal staat ‘Optimise Mac Storage’ aangevinkt, maar desondanks neemt iedere bibliotheek nog flink wat gigabytes in beslag.
    • Ik heb een lege 2TB externe HD nu aan deze Mac gehangen.
    • Ook heb ik een abonnement op Sync, daar heb ik ook 2TB

Wat ik wil is de interne HD zo leeg maken, dat ik toekan met een 250 GB schijf (ik wil nl. net als bij mijn andere iMac de 1TB HD t.z.t. vervangen door een 250 GB SD.

Mijn idee is als volgt:

• Alle fotobibliotheken en iMovie bibliotheken zet ik op die externe HD, gedachte hierachter: Alles staat op iCloud, dat is dus mijn backup, het is dus niet nodig deze nog ergens dubbel te hebben staan, toch?

Vraag: is het dan handig om voor iedere gebruiker een aparte partitie aan te maken op die externe HD of juist handiger al die bibliotheken op 1 partitie?

• Kan ik hetzelfde doen met mijn iTunes bibliotheek?
    • Als ik dan nog ruimte tekort kom, zet ik mappen met grote bestanden op een 2e partitie op die externe HD en laat deze met Sync synchroniseren voor een backup daarvan. Dan kan ik er wel makkelijk bij, maar staat het niet meer op de HD van de computer zelf. Klopt deze redenatie ook?
    • Wat ik wil bewaren, maar niet per se regelmatig nodig heb, kan ik in de vault van Sync zetten evt.

Natuurlijk zou iets als een NAS handig zijn (maar traag) en op dit moment hoop ik het even te kunnen oplossen met wat ik al heb daar ik geen inkomsten heb momenteel als zzp-er tijdens deze pandemie. Ik ben ooit kort achter elkaar de interne HD én de externe HD met backup kwijtgeraakt doordat deze vlak na elkaar ter ziele gingen en toen was ik alles kwijt. Dat was nog toen al mijn foto’s in iPhoto stonden en niet in iCloud:-(

Aanvullingen of tips zijn welkom uiteraard!

Bijdrager
    fred44nl

wat je ook allemaal doet en van plan bent, zou ik als eerste een goeie backup maken.

als dat niet via de bestaande backup kan, dan zou ik de schijf van de TC geheel wissen en opnieuw beginnen.

Bijdrager
    Industriousiris

Daar heb ik Sync voor, daarom is het niet zo heel erg dat TM al maanden geen backup maakt. Ik heb alleen liever een tweede backup en daarom wil ik TM wel weer aan de praat krijgen. En het gaat me voornamelijk om de foto’s en die staan ook in iCloud, dat moet toch voldoende zijn?

Bijdrager
    Moi

De foto’s die op de iCloud staan is GEEN backup! Dat zijn de originele. Gooi je een foto van je Mac weg, dan gooi je die in de iCloud weg! Wat op je Mac staat is een soort van preview van wat in de iCloud staat.

• https://support.apple.com/nl-nl/HT204264

iCloud-foto’s bewaart al uw foto’s en video’s automatisch in iCloud, zodat u op elk gewenst moment en vanaf elk apparaat toegang hebt tot uw bibliotheek. Elke wijziging die u op een apparaat aanbrengt in uw verzameling, wordt ook doorgevoerd op uw andere apparaten.

Bijdrager
    RW076

Ik zou eerder je HDD vergroten, of als dat te eng is bestanden op externe schijven zetten. We hebben sinds kort een “Nederlandse” Amazone best wel een goed alternatief als je geen iCloud wil. Persoonlijk back ik mijn foto’s en video’s op per jaartal gewoon nog op een externe harde schijf. Schijfruimte is steeds goedkoper zowel in als extern en cloud.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.