12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Anoniem

RSSI met zakt met regelmaat even in

Zoals je hieronder ziet, gaat RSSI met enige regelmaat even naar beneden. Is dat normaal? En zo nee, wat kan ik daaraan doen? Niet dat ik traagheid ervaar. Sterker nog het is best snel voor m’n gevoel.

1 x Time Capsule, 1 x Airport Extreme (verbonden via Wifi met Time Capsule)

Bijdrager
    SunKeeper

Wat gaat er in die periode allemaal voor data over de verbinding?

Ik adviseer om eens een groot bestand over te zetten naar de TC en dan ondertussen in de gaten houden wat die grafiek doet.

Zo’n waarde als RSSI wordt gemeten, dus er is iedere X periode een momentopname.
    Vergelijk het met een walkietalkie waar je maar ieder half uur twee woorden door zegt. Op het moment dat je niets tegen elkaar zegt, weet je ook niets over hoe sterk de verbinding op dat moment is, dat weet je alleen wanneer je wel wat zegt omdat je dan kan bepalen hoe goed het geluid doorkomt.

Over het algemeen wordt ook aangeraden (lees ik her en der op het net) om een RSSI-waarde vast te stellen op basis van een gemiddelde over een langere periode.

Anoniem

Grafiek blijft nagenoeg gelijk behalve de hiccups bij het overzetten van een bestand van 1GB. Daar doet hij ca. 3 minuten over. Route van het bestand:

iMac (boven)—- wifi ——> TC (boven) <—-wifi—–> Airport Extreme (beneden) <—– wifi — Macbook Pro (beneden)

Reden dat de TC niet via ethernet verbonden is met de Airport Extreme omdat ik geen boor kan vinden die lang genoeg is om door het plafond heen te gaan:-)

Bijdrager
    fred44nl

leuk programma.
    waar komt dat vandaan ??
    hoe lang moet die boor dan zijn ??
    bovendien kun je ook vanaf 2 kanten boren.

Anoniem

— intermezzo —

Anoniem

Komt uit de App Store. (link) (Is niet gratis)
    Om eerst gratis is wat aan te klooien voldoet iStumbler ook goed (gratis)

De boor moet eerst door een houten plafond heen (da’s laminaat, raggelwerk en gipsplaten :-), daarna moet hij ook nog daar een stenen muurtje heen (ca. 40 cm dik denk ik. Het stenen muurtje is het probleem eigenlijk. Het raggelwerk is natuurlijk 80% lucht:-)

Bijdrager
    Buzz

In Mountain Lion of Mavericks kan je ook gewoon zo’n RSSI grafiek bekijken. Daar hoef je niet eens software voor te downloaden.

1. Zoek met Spotlight naar de App “Wireless Diagnostics“, of start deze op door met Alt op het WiFi icoontje in je menubalk te klikken. Om de een of andere reden zit dit programma diep in je System map verstopt.

2. Negeer het dialoogvenster.
    3. Vanuit het Window menu kies je voor Utilities (Cmd-2).
    4. En vanuit het Utilities venster kies je voor de tab Performance.

De groene lijn is de RSSI.

Anoniem

Goeie tip, Buzz_D! Ben wel benieuwd van meer van dit soort verborgen tooltjes waar weinig mensen van weten en door onwetendheid allerlei betaalde varianten kopen.

Bijdrager
    computer space

in 3 minuten pomp ik 10GB ipv 1GB over (bedraad). Gaatje boren kan dus zeker interessant zijn.
    Muurtje van 40cm lijkt me sterk. Muren zijn vaak maximaal steens = 21cm dik. Woningscheidend wil het wel eens dikker zijn ivm geluid. Voor hamerboormachines met zo’n SDS snelkoppeling is het eenvoudig om voor weinig geld 20-30cm lange boren te kopen.

Anoniem

De muur was oorspronkelijk een buitenmuur. Later is daar een keuken aangebouwd. Vandaar de wat dikkere muur denk ik.

Het enige wat bedraad zal zijn is mijn iMac. M’n Macbook sleep ik door het hele huis heen. Dus hoeveel snelheidswinst ik echt heb wanneer ik de TC met de AE verbind vind UTP, is nog even de vraag. Kan ik inderdaad nog wel even testen.

Anoniem

Dank je wel, Fred44nl ! Met die dingen kom ik zeker door de muur heen ! ::evil:

En Computer Space, denk je dat ik het met een accuboormachine ga redden?!!:-)

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.