13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    hokkie

Routers koppelen en toch gescheiden internet??!!

Hallo,

Mijn buurman en ik willen graag één BEKABELD netwerkje bouwen om zo bestanden te kunnen delen, maar hoe? M.a.w. een externe schijf delen. Oplossing als Dropbox, FTP servers, etc… gelieve niet.

Overal op internet lees je van alles om ook internet te delen en/of routers te koppelen i.v.m. uitbreiding, maar dat is nu net niet wat wij willen. Wellicht kunnen jullie mij helpen.

Netwerk 1:
    Airport Extreme (AE) +externe hdd (deze moet gedeeld kunnen worden)
    MacBook Pro 15″
    2x iPhone (3gs / 4)
    Blu-ray speler (wifi)
    Netwerkprinter

Netwerk 2:
    Linksys WRT320n
    HP Laptop (windows 7)
    HTPC (windows 7)

Nu willen wij wel het internet gescheiden houden, maar een ethernet kabel tussen beide routers is waarschijnlijk te simplistisch bedacht… hebben jullie ideeën?

Lid
    lEl

hmmm, das een lastige…
    Je kan het volgende proberen:

Vereisten:
    – extra router (om ervoor te zorgen dat jouw computers geen IP adres uit zijn netwerk kunnen krijgen en omgekeerd)
    – bekabeling om van jouw router naar de gemeenschappelijke router te gaan en van de gemeenschappelijke naar dezijne.

Howto:
    1) configureer de netwerken zodat ze niet dezelfde IP-range hebben.
    Stel bijvoorbeeld jouw netwerk in als 192.168.0.0/24 (stel je airport in als 192.168.0.1, laat hem een DHCP uitzenden van 192.168.0.2-waar je wilt)
    het netwerk van je buur als 192.168.2.0/24 (stel zijn linksys in als 192.168.2.1, laat hem een DHCP uitzenden van 192.168.2.2-waar hij wil)
    geef de gemeenschappelijke router een ip in de range 192.168.1.0/24
    2) zet de DHCP server op de gemeenschappelijke router UIT
    3) sluit jouw airport aan op de gemeenschappelijke router op een LAN poort (welke maakt niet uit, kies niet voor de WAN), sluit zijn Linksys aan op een andere LAN poort (opnieuw, welke maakt niet uit maar niet de WAN poort).

Schijf benaderen: hij zou normaalgezien nu de schijf moeten kunnen benaderen door in zn explorer in de adresbalk te typen: \\192.168.0.1

PS: /24 betekend een subnetmasker van 255.255.255.0;

Bijdrager
    hokkie

klinkt goed, alleen een routertje opsnorren… Ik ben sowieso een gezamenlijke router nodig dus?

edit:

dus WEL in dezelfde subnet? Alleen een ander ip range…

Bijdrager
    SunKeeper

Wel een ander subnet, want: 192.168.{hier staat het subnet}.1

De range is wat je aangeeft dat de DHCP-server mag uitdelen.

Dus de router heeft het adres 192.168.0.1, en er wordt standaard in de meeste routers uitgedeeld van 192.168.0.2 tot 192.168.0.254.

Bijdrager
    macpro

@IEI: en waar sluit je de WAN poort van die gemeenschappelijke router op aan?
    Dan heb je dus de keuze uit de internet aansluiting van de TS of van zijn buurman.
    Lijkt me niet handig.

Wil je dit op een goede manier voor elkaar krijgen, dan moet je kijken om aan beide kanten een router te plaatsen met 2 WAN poorten. 1 WAN poort voor internet en de andere voor het netwerk om met elkaar te verbinden. Maar dat vereist dan wel wat configuratie werk en dan kun je de zaken ook goed dichttimmeren.

Een heel eenvoudige manier is het leggen van een netwerk kabel tussen beide netwerken. Bijvoorbeeld van een LAN poort van de Airport naar een LAN poort op de LinkSys. Voeg op de Mac een extra Ethernet configuratie toe in Systeemvoorkeuren en geef die een vast IP adres in een subnet dat nog niet bestaat.
    Doe bij de buurman hetzelfde.
    In principe kunnen jullie via die IP adressen dan gegevens uitwisselen.
    Maar verwacht niet dat de boel verder goed afgeschermd is.

Bijdrager
    hokkie

En wat is dan de subnet? Gewoon voor de drie routers 255.255.255.0? Of maakt dat niets uit?

Bijdrager
    SunKeeper

Die 255.255.255.0 is het subnetmask(er), dat is weer iets anders.

Meer uitleg.

Als je op dezelfde laag wilt communiceren (en dat wil je hier) moet dat inderdaad hetzelfde zijn, als ik me niet vergis.

Lid
    lEl

@macpro, daar moet niks op aangesloten zijn om de router te laten werken, en zo zou ik het niet doen want dan kan je een IP krijgen van elkaars router. Met de router ertussen zijn het 2 verschillende netwerken, waarvan je niets discovered, maar toch naartoe kan gaan.

@sunkeeper, idd mijn naamgeving klopte niet

@hokkie idd de gemeenschappelijke router is nodig. Een simpele router zonder accesspoint is voldoende.

Bijdrager
    hokkie

@iei

Ik denk dat ik het snap, klinkt logisch. Ik teken het voor mijzelf uit en ga op zoek naar een router.

Hoe zit het qua performance als wij beide tegelijk de schijf aanspreken (lezen/schrijven) Ik neem aan dat de schijf de beperkende factor is.

Lid
    lEl

dat zal wel goed meevallen denk ik. Mijn Airport extreme heeft ook een schijf geshared voor backups, lezen gaat over een 100Mbps verbinding aan 10MB/s, schrijven gaat trager. Dus beide lezen zal wel meevallen denk ik

Bijdrager
    levidhuyvetter

Bijdrager
    Little Idiot

Volgens mij allemaal te moeilijk. Je wilt de HD delen aan de AE; trek een kabel van de AE naar de buurman stel delen van de HD in, op het moment dat je wil delen even de ethernet kabel inprikken.

Bijdrager
    hokkie

@levidhuyvetter/ Little Idiot

Mag ook wel wat lastig zijn, we zijn aan’t hobbyen en dan is het des te leuker als het werkt;)

Gezamenlijk internet is overwogen, naar gekeken, maar niet onze keus…
    Daarnaast willen we beide bestanden delen ik van zijn hdd en hij van mij (24/7).

We hebben een derde router besteld en gaan aan de slag.

Dank voor alle hulp, ik zal mijn bevindingen hier neer zetten. Stay tuned….

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.