15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    Hasoweh

Router verbinden met modem buiten de meterkast.

Hallo,

Ik wil graag de router buiten de meterkast gaan plaatsen. Door het gehele huis zijn er utp aansluitingen om de router te patchen naar een van de poorten. Nu gaat dat patchen nog wel lukken denk ik. Alleen het verbinden van de router met het modem, werkt dat op dezelfde manier? Of hoe moet dat eigenlijk, werkelijk geen idee.

Ik wil namelijk de WAN poort patchen op de utp aansluiting in de keuken. Daar sluit ik de router dan op aan.

Bijdrager
    madcat

Het is een beetje afhankelijk wat voor modem je hebt, De meeste modems zijn al routers op zich waardoor er gewoon een utp aansluiting op zit.
    Deze kan je dan via je bedraade netwerk naar je router toe leiden waarna je het vanuit daar weer verdeelt.

Welk modem heb je?

Bijdrager
    Hasoweh

Ik heb een thomson tg789ivn modem / router. Wat ik onduidelijk vind is de splitter die er hangt. Ik kan die splitter niet verbinden met de router als deze in de keuken staat.

Bijdrager
    fred44nl

als ik het goed zie, dan heb je ADSL, o.i.d.
    de splitter splitst het signaal in ISDN en Internet / DSL.
    op de thomson tg789ivn zijn reeds meerdere upt-kabels aangesloten.
    2x geel, 1x grijs en 1x beige.
    wat zit er aan de andere kant van deze 4 utp-kabels ??
    je wilt de router buiten de meterkast plaatsen, maar de thomson tg789ivn is jouw router.

Bijdrager
    Hasoweh

Patchpaneel

Bijdrager
    fred44nl

dat is geen switch, maar lijkt eerder een soort patch-paneeltje.
    en waar gaan die utp-kabels van daar verder naar toe ??

Bijdrager
    Hasoweh

Naar de aansluitingen in de muur.

Bijdrager
    fred44nl

nou, nou, nou
    en verder dan ??

als je de bestaande situatie wil veranderen, dan zul je toch heus uit moeten zoeken hoe het nu zit.

Bijdrager
    Hasoweh

Vanuit het patch paneel lopen de kabels naar de utp aansluitingen in de muur in de kamers. En met die aansluiting wil ik het modem / router patchen zodat deze buiten de meterkast staat.

Bijdrager
    macpro

En waarom wil je de router verplaatsen buiten de meterkast?
    Want die staat daar prima, zeker bij jouw opstelling met een patch panel in de meterkast.

(Waarschijnlijk is het antwoord: want mij WiFi signaal is slecht.)

Bijdrager
    Hasoweh

Wifi signaal is prima, niks mis mee. We willen alleen in de tuin ook met de iPad op internet kunnen. Dat haalt die nu niet.

Bijdrager
    fred44nl

in de thomson tg789ivn zitten 3 poorten waar op utp-kabels aangesloten zijn.
    het gaat om de poorten 1,2 en 4
    dus de kabels van die 3 poorten gaan naar het patch-paneel en van daaruit naar de kamers.
    tot zover snap ik het.

nu wil je het patch-paneel buiten de meterkast plaatsen.
    dan moet je die 3 kabels tussen thomson tg789ivn en patch-paneel verlengen, zodanig dat je het weer kunt aansluiten.

het lijkt me handiger om één utp-kabel vanaf de thomson tg789ivn buiten de meterkast te verlengen naar de plaats die je wil.
    dan plaats je daar een 4- of 8-poorts switch, waarop de kabels die naar de kamers gaan kunt aansluiten.

Bijdrager
    macpro

Dus toch WiFi signaal;-)

In jouw situatie kun je beter een losse range extender pakken of een Airport Express. Die zet je dan in de keuken om vanaf daar het WiFi signaal ook in de tuin te krijgen. De rest laat je gewoon zoals het is.

Bijdrager
    Hasoweh

het lijkt me handiger om één utp-kabel vanaf de thomson tg789ivn buiten de meterkast te verlengen naar de plaats die je wil.
    dan plaats je daar een 4- of 8-poorts switch, waarop de kabels die naar de kamers gaan kunt aansluiten.

Dat gaan we denk ik maar eens doen. Allen bedankt voor de reacties.

Bijdrager
    MacKeessie

En als je nu in de keuken een accespoint plaatst aangesloten op je UTP punt, dat kan een airport express zijn of een goedkopere versie van een ander merk? Dan kan je voor in de tuin een apart WIFI netwerk maken of je kan met een range extender je huidige WIFI netwerk uitbreiden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.