14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    fritsdebeer.com

router met PC en Mac en werkt niet

Chello uit de muur naar een THOMSON modem.
    Dan met Ethernet naar een router.
    Vervolgens Ethernet naar een PC (die heeft internet nu)
    En Ethernet naar mijn mac…. en daar zit ergens iets niet goed.

Veel geprobeerd maar gaat niet werken.
    Tip gekregen om het MAC adres van de PC “even” te klonen naar mijn apple (waar vind ik dat)

Iemand tips?
    Is relatief dringend omdat ik komende week hier verhuis naar dit adres en voor mijn werk die internet draaiende moet hebben.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

MAC adres van je PC kan je niet klonen naar je mac.
    MAC adres doet ook niet zoveel terzake dunkt mij.

wat voor router heb je ?
    staat je router op DHCP (geeft ie automatisch IP adresssen uit)
    staan je netwerkinstellingen van je mac op DHCP ?
    (onder netwerkinstellingen/TCP-IP/configureer IPv4 Via DHCP)
    zie je daat een IP adres staan in dezelfde range als dat van de PC ?
    kan je je router pingen (vanaf je mac)

Bijdrager
    MacLeon

is dat een nieuw modem van chello? thomson was altijd al een router, is dat in dit geval ook niet zo? kijk eens naar je dns instellingen op je pc via ipconfig, of winipcfg, en vul vervolgens eens de dns (waarschijnlijk het ip van je router) in op je mac bij dns.

Bijdrager
    fritsdebeer.com

van chello naar PC heeft t altijd al gedaan.
    (router is een sweex lan switch en die heeft t in een andere conficuratie ook gewoon gedaan)

Nu bij chello de modem gereset en hier ook en de PC draait dus weer nu de mac nog.
    Kan (schijnt) niet gelijk tijdig (hoeft ook niet) maar de mac draait zo wie zo niet nu )

Bijdrager
    Robsappeltjes

Kijk even onder het appeltje –>systeemvoorkeuren, netwerkinstellingen. Alles op automatisch zetten zou al moeten werken.

Wat heb je bij Chello door moeten geven, je mac-adres of heb je een gebruikersnaam gekregen. Als je deze laatste hebt dan heb je die al in de router moeten invoeren, anders kan de PC niet internetten. Je volstaat dan met alles op automatisch te zetten.

In netwerkinstellingen kun je ook zien of je verbonden bent met een router, bijvoorbeeld 192.168.1.102 (de pc is dan 192.168.1.101).

:apple: Robsappeltjes :apple:

Bijdrager
    MacLeon

wat voor router? kun je vanaf de mac de pc pingen? check je tcp ip instellingen daar zit waarchijnlijk de fout.

Bijdrager
    MacLeon

het mac adres zal wel gecloned moeten worden naar je router, aangezien je pc het wel doet lijkt me duidelijk dat dit al gebeurd is.

Bijdrager
    Robsappeltjes
    ”fritsdebeer.com”

van chello naar PC heeft t altijd al gedaan.

Kan niet gelijk tijdig maar de mac draait zo wie zo niet nu

Als je niet gelijktijdig kunt internetten heb je een SWITCH hangen en geen router.

OF

Je moet je mac-adres klonen in de instellingen van je router. Kijk daarvoor in je handleiding vd router.

Bijdrager
    Sad

Mac adres klonen: niet doen en niet proberen.

Je zegt dat het een “Sweex Lan switch” is. Dat is dus geen router maar een switch en dus kan je niet met meer dan 1 computer tegelijk erop. Je zal dan een echte router moeten kopen (2 tientjes), of telkens wanneer je omschakelt van PC naar Mac naar http://provisioning.upc.nl moeten gaan en je opnieuw aanmelden. Chello neemt dan vanzelf je nieuwe mac-adres over.

Let op dat PC en Mac niet tegelijk er aan kunnen hangen, dus wel telkens even kabels loshalen. Als je een router koopt, kunnen ze wel tegelijk internetten.

Bijdrager
    marcovanderlaan

Probeer gewoon bij het begin te beginnen, probeer je mac direct op je modem te zetten. Zorg dat je de juiste gegevens hebt ingevoerd en draaien maar. Pas daarna met dat routertje aan de gang gaan aangezien je nu niet weet waar je het zoeken moet.

succes

Bijdrager
    fritsdebeer.com

De Sweex Lan switch draait wel met twee macs maar dat zou dan toch niet moeten uitmaken of t PC of Mac is?
    Ik ga zo weer naar de andere locatie toe en zal alle tips even uitproberen.

Bijdrager
    basiel

is duidelijk je hebt geen router maar switch daardoor kan je maar met 1 pc online, koop je een router en dan kan je er met meerdere op want een switch doet geen NAT en een router wel.

Bijdrager
    Robsappeltjes
    ”colpolyp”

Mac adres klonen: niet doen en niet proberen.

Is bij mijn router gewoon een instelling-mogelijkheid, super simpel dus. Wanneer je bij je ISP een mac-adres hebt moeten doorgegeven en je krijgt bijvoorbeeld een nieuwe computer (nieuwe netwerkkaart) dan kun je het oude mac-adres invoeren in je router. Op deze manier kun je meteen internetten en hoef je niet te wachten tot je ISP je gegevens heeft bijgewerkt.

Het slimste is natuurlijk het mac-adres vd router doorgeven :o

Bijdrager
    fritsdebeer.com

jawel

na een tijdje proberen en dan maar een aanschaf weer doen van een router (€25) werkt alles en ik dank U allen zeer

Frits

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.