19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    pepijn-paans

router als wifi AP

hallo allemaal,
    ik heb een kort vraagje, het wifi bereik en de sterkte van het signaal van mijn huidige modem (geleverd door kon, een experiabox, wit) is zeer slecht. Hierom zat ik te denken aan het kopen van een router die moet fungeren als Wifi bron, door deze op het modem aan te sluiten.

mijn oog viel op de volgende router :
    http://www.mediamarkt.nl/mcs/product/TP-LINK-TL-WR1043ND-Ultimate-Wireless-N-Gigabit-Router,10259,482737,279255.html?langId=-11

nu vroeg ik mij enkele dingen af.

1- is deze router goed ?
    2- is het mogelijk om deze router te koppelen aan het modem, zodat de router het wifi signaal uitzend?
    3- is het moeilijk deze setup te creëren?

het signaal moet verticaal 1 verdieping overbruggen, en horizontaal ongeveer 20 meter.

ik hoor graag van jullie.

mvg,
    Pepijn Paans

Bijdrager
    MartyMacy

Hallo Pepijn,

Ja jou setup is zeker mogelijk! Verder even googlen op deze router zal je laten zien dat deze door tweakers erg goed beoordeeld is. Als je deze setup gaat gebruiken raad ik je aan je huidige modem geen wifi signaal te laten uitzenden ivm. storing op je nieuwe router. Het is verder redelijk eenvoudig om deze door te linken zorg dat je de router met een ethernet kabel verbind met het modem en dat het modem de dhcp instellingen afhandelt. Tijdens de instalatie is het wel aan te raden je router via een kabel aan je Mac/Pc te verbinden zodat het signaal niet wegvalt. Als er nog vragen zijn post ze gerust!

Groeten, Maarten

Bijdrager
    pepijn-paans

Dankjewel voor de snellere reactie Marty,

heb je wellicht een linkje, of een kort stappen plan, hoe deze installatie werkt. zodat ik dus het modem geen wifi laat uitzenden, slechts de router.
    en het modem moet de ‘dhcp instelling afhandelen’? wat betekent dat precies, en hoe zorg ik hier voor?

ik hoor graag van je
    gr
    Pepijn

@MartyMacy

Bijdrager
    hokkie

HIER

DHCP in het kort;

Deze zorgt ervoor dat elk apparaat, welke verbonden is met het internet of lokale netwerk, een IP nummer krijgt.

Als deze basisbegrippen dusdanig verwarrend zijn of je hebt er geen verstand van, kun je het beter laten uitvoeren door iemand met ervaring en/of kennis. Dit voorkomt ergernis…

Dit ‘klusje’ kost je hooguit een half uurtje (of een fractie hiervan). Zonder ervaring/kennis een paar uur/dagen

Bijdrager
    pepijn-paans

dus als ik het goed begrijp werkt het als volgt:

aller eerst verbind ik die aangeschafte router met een computer,
    dan zorg ik dat de IP range niet overeenkomt met die van het modem.
    ik stel de aangeschafte router in op een ander kanaal dan het modem.
    ik geef de aangeschafte router een SSID en een wachtwoord.
    tot slot stel ik de functie DHCP uit op de aangeschafte router.

nu koppel ik de router los van de computer, en sluit de WAN poort van de router aan op de LAN van het modem?

Bijdrager
    MartyMacy

Ja zo ziet het stappen plan er ongeveer uit kies voor de router echter een LAN poort voor het verbinden. Ook adviseer ik voor de router een vast ip-adres te nemen omdat deze dan benaderbaar blijft. Wanneer alles dan werkt is het daarna gemakkelijk om de wifi van het modem te deactiveren.

Bijdrager
    hokkie

Je moet je experia in ‘bridge’ zetten en alleen laten fungeren als modem, GEEN router (want dat doet je nieuwe TP-Link).

http://forum.kpn.com/t5/Internet/Gebruik-een-eigen-router-achter-de-Experia-Box/m-p/164983#M16227

Bijdrager
    OMT-fan

Welke “witte” experiabox heb je nu eigenlijk?
    Ik heb ook een “witte” experiabox (ZTE ZXV10 H220N) en moet zeggen dat wifi door 2 betonnen vloeren uitstekend werkt op de zolder van het huis.
    Ligt het niet gewoon aan de router en moet je KPN niet om een andere vragen?

Bijdrager
    hokkie

Hier heeft @Hans wel een punt. Misschien miet je eerst eens uitzoeken waarom het signaal zo slecht is voordat je een (dure) router koopt en dan tot de conclusie komt dat ook hier het signaal belabberd is.

Bijdrager
    pepijn-paans

@hokkie

betekent dat, dat ik dus de functie uitschakel op de modem om wifi uit te zenden, maar de modem wél de IP adressen laat verdelen (en dit dus op de router uitschakel)?

@MartyMacy

hoe schakel ik precies de wifi functie uit van mijn modem? en hoe zorg ik dat de router een vast IP adress krijgt?

Bijdrager
    hokkie

Nee! Alle functies op de modem zet je met bridge mode uit en gebruik je dus alleen het modem gedeelte. Je nieuwe router zal als wifi en dhcp server ingezet worden, want dit is wat je wilt toch?

Bijdrager
    pepijn-paans

ja ik weet dus niet wat ideaal is,
    ik lees een aantal berichten eerder van MartyMacy dat ik juist de router niet de DHCP functie moet toekennen

@hokkie

Bijdrager
    hokkie

Dat kan ook, verschil zal je niet merken. Voordeel van mijn oplossing is dat je alles door je nieuwe router laat regelen en niets (dan alleen de modem functie) door de experiabox.

Maar, heb je het inmiddels al klaar?

Bijdrager
    pepijn-paans

ik heb zojuist de router aangesloten en geconfigureerd,
    echter wat ik nog niet helemaal begrijp, wanneer gebruik ik nu de WAN port en wanneer de LAN poort?

Bijdrager
    pepijn-paans

nadat ik de router een persoonlijk SSID heb gegeven, de DHCP in de goede range heb gezet en het wachtwoord heb aangepast, heb ik hem aan het modem gekoppeld (lan-lan). vervolgens heb ik op de instellingspagina van het modem onder het kopje ‘WLAN” de “WLAN functie uitgeschakeld”
    is dit het enige wat ik moet doen, regelt de nieuwe router nu alles betreffende mijn wifi in huis?

@hokkie @MartyMacy

Bijdrager
    hokkie

Zoals je het nu uitlegd; ja. De modem geeft een IP adres en de router neemt het WiFi op zich.

Bijdrager
    pepijn-paans

verklaard dat dan ook waarom het router IP wat ik vind bij mijn netwerkvoorkeuren eentje is uit de range van het modem, en niet van de nieuwe router ?

Bijdrager
    hokkie

Klopt

Nogmaals, verder maakt het voor jou niet uit, vind ik het fijner dat de router als router gaat dienen en de experiabox als modem. Het meest simpele, geen gedoe. Je kunt dan ook een LAN poort van je experia naar de WAN poort van de router aansluiten, dan houd je de volle aansluitingen tot je beschikking. Daarnaast hoef je bij problemen (bijvoorbeeld NAT achter NAT problemen) dan alleen maar te zoeken in je router en niet beide apparaten.

Ik zou overwegen om alsnog je experiabox in bridge mode te zetten…

Bijdrager
    pepijn-paans

ik wil de experia ook wel in bridge zetten, echter weet ik niet hoe dat werkt, dus mocht jij dat weten dan hoor ik het heel graag!
    daarnaast vraag ik me af of dat geen problemen oplevert met de interactieve tv die via het modem loopt.

ik heb momenteel wel regelmatig latency spikes, is daar een reden voor te verzinnen?

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.