30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 42)
  • Q:
    Bijdrager
    Rholerio

Router aan een modem sluiten.

Beste Apple fans,

Ik weet niet of ik onemorething hier voor gebruiken mag maar ik ga het toch proberen (ik ga de instellingen immers via me Mac benaderen). Ik zit al een tijdje met het probleem dat wij thuis erg sloom wifi boven hebben. Wij hebben een Cisco modem van Ziggo waar een wifi zender bij in zit gebouwd. Ik heb ook nog een oude Linksys router. Wat had ik nu ingedachte? Ik zou graag de router boven neer zetten (er gaat namelijk een ethernet vanuit de meter kast waar de modem staat naar boven). Zodat ik boven sneller internet krijg de wifi zender van de modem kan dan uit, omdat de iMac beneden toch via ethernet internet krijgt. Nu wou ik weten of jullie weten hoe ik dit het best kan doen. Ik heb al redelijk veel dingen geprobeerd op de Ziggo pagina stond ook een soort handleiding maar die werkte niet. Zijn er misschien professionals onder ons die mij kunnen helpen? Ik hoop het, als het een te lang verhaal word wil ook best via iMessage praten lijkt me ook fijner. Alvast bedankt.

Jannes,

Bijdrager
    TheBigZ

Je kunt hiervoor je Linksys router het beste in brugmodus (“bridge mode”) zetten. Hoe je dat precies doet hangt van je router af. (Zoek op typenummer en bridge mode)

Bijdrager
    Rholerio

@TheBigZ Het is een Linksys WRT54G. Ik weet niet wat je over brugmodus wil weten ik verwacht dat de router wel in brugmodus kan worden gezet ja. Mijn vraag is meer hoe sluit ik hem aan, en vooral welke instellingen moet ik in de modem en router veranderen.

Bijdrager
    TheBigZ

Op je Cisco modem (epc3925?) hoef je in principe niets te veranderen. (Je kunt de wireless uitzetten als je dat wilt, maar dat hoeft niet.)

Je trekt een ethernetkabel van je Cisco modem/router omhoog naar de eerste verdieping, en sluit daar je Linksys op aan.
    De Linksys laat je een eigen draadloos netwerk opzetten, in brugmodus (dwz geen NAT functie).

Er is nog een simpeler manier om het aan te pakken. Het in brugmodus zetten van de Linksys is niet eens nodig, als je de ethernetkabel van beneden aansluit op een van de 4 LAN poorten (dus niet op de WAN poort) van de Linksys.

Bijdrager
    Rholerio

Ik heb dat al wel eens vaker zo geprobeerd maar het probleem is dat als ik de kabel in de router stop het op de modem niet zichtbaar word. Hij ziet dus niet dat de router aan de modem is verbonden.

Bijdrager
    TheBigZ

Ik kan je niet volgen. Op je Cisco modem/router moet ook helemaal niet zichtbaar worden dat je er (via een ethernetkabel) een andere router op hebt aangesloten. Nogmaals, op de Cisco hoef je _niets_ te veranderen.

Als je boven de Linksys aanzet (met de kabel in een van de 4 LAN poorten) zie je dan het draadloze netwerk van de Linksys op je computer boven? Zo ja, kun je daar op inloggen? Zo ja, kun je het Internet op?

Vertel anders nog even wat je nu precies geprobeerd hebt.

Bijdrager
    Rholerio

Ik heb nu de router boven neer gezet. Ik heb de ethernet in een van de 4 LAN poorten zitten (de 1e). Ik krijg wel de WiFi verbinding te zien en kan er mee verbinden. Alleen mij internet doet het niet. Op de router branden ook alleen de lampjes: ‘Power + WLAN.

Bijdrager
    Rholerio

Misschien heb je wat aan dit plaatje:

Bijdrager
    TheBigZ

Je zit nu in de settings van de Linksys te kijken zie ik.

Welk IP adres krijg je boven op je Mac? Begint dat met 192.168.x.x ? Dat zijn namelijk de adressen die je Cisco uitdeelt.

Bijdrager
    TheBigZ
    J.vdBogert op 27 januari 2013

Ik heb nu de router boven neer gezet. Ik heb de ethernet in een van de 4 LAN poorten zitten (de 1e).

En die ethernetkabel zit aan de andere kant in je Cisco modem/router? (Ik vraag het maar even voor de zekerheid)

Bijdrager
    TheBigZ

Probeer anders eerst eens:

Zet de Linksys aan.
    Sluit de ethernetkabel van beneden (uit de Cisco) aan in een van de 4 LAN poorten.
    Sluit een tweede ethernetkabel aan op een van de andere 4 LAN poorten, en sluit die kabel aan op je Computer boven.

Werkt het Internet nu? (Niet via draadloos dus, maar bekabeld)
    Welk IP adres heb je?

Bijdrager
    Rholerio

Haha ja hij zit in de modem, ik krijg dit ip adres: Ik denk toch dat er wat instellingen moeten worden verandert, omdat het mij lijkt dat hij gewoon geen internet ontvangt.

Bijdrager
    TheBigZ

Haha ja hij zit in de modem, ik krijg dit ip adres:

Hoe? Via de Linksys? Of is dit beneden op je Mac?
    Die 192.168.1.101 ziet er goed uit namelijk.
    De 192.168.1.1 is je Cisco router. Via dat adres kun je de Cisco instellingen aanpassen (maar dat is niet nodig).

Nogmaals, als je niet precies vertelt wat je hebt getest is het moeilijk om te snappen wat je gedaan hebt….

Bijdrager
    Rholerio

Het plaatje wat ik stuurde was van de verbinding met de router. En die 192.168.1.1 is om de instellingen van de router te benaderen. Dus het plaatje was op mijn MacBook genomen die met de linksys was verbonden.

Bijdrager
    TheBigZ

Als je op je Macbook verbindt met http://192.168.1.1/
    krijg je dan de settings van de WRT54G te zien (zoals in je eerste plaatje) of die van je Cisco beneden?

Bijdrager
    Rholerio

Die van de WRT54G.

Bijdrager
    TheBigZ

Hm. Dat is jammer.

Heb je de WRT54G al een keer volledig opnieuw ingesteld?
    Nu met de ethernetkabel van beneden wél in de WAN poort.

Bijdrager
    Rholerio

Ik heb nu de ethernet kabel in de internet poort en even de fabrieksinstellingen van de router herstelt. Ik ga even proberen of die het doet.

Bijdrager
    Rholerio

Nee hoor het werkt nog niet. Andere mogelijkheden?

Bijdrager
    TheBigZ

Kun je nog in het scherm van de Linksysrouter komen?

Bijdrager
    TheBigZ

Zie
    http://www.geektonic.com/2007/06/how-to-setup-2nd-router-as-access-point.html

Je moet de DHCP server in de Linksys uitzetten.

Bijdrager
    Rholerio

Ja ik snap het maar moet ik de instellingen allemaal toepassen en dan de kabel in internet poort stoppen? Of moet ik de kabel in de internet poort doen en dan instellingen aanpassen?

Bijdrager
    TheBigZ

Op de link wordt het stap voor stap uitgelegd.

Bijdrager
    Rholerio

Jammer het werkt nog steeds niet. Maar ik snap de uitleg ook niet zo goed (me Engels is nog niet heel goed). Kun je misschien uitleggen in Nederlands?

Bijdrager
    fred44nl
    Bijdrager
    TheBigZ

Jammer het werkt nog steeds niet. Maar ik snap de uitleg ook niet zo goed (me Engels is nog niet heel goed). Kun je misschien uitleggen in Nederlands?

Eigenlijk was je al een eind op weg. Steek de ethernetkabel van beneden in een van de LAN poorten (dus niet de WAN poort). Open het Linksys menu zoals je eerst ook deed, en pas de settings aan (zie de plaatjes in de link).

http://translate.google.com/translate?sl=en&tl=nl&u=http%3A//www.geektonic.com/2007/06/how-to-setup-2nd-router-as-access-point.html

Bijdrager
    Rholerio

Ik snap het redelijk maar wat ik nu moet doen is dit dus: Steek kabel van router in iMac + steek kabel van router naar modem (allebij in LAN poorten). Instellingen via iMac aanpassen. Kabel uit iMac en internetten met je nieuwe WiFi. Alleen het probleem is dat ik niet twee kabels tegelijk kan gebruiken.

Bijdrager
    TheBigZ

Hoe bedoel je? Heb je maar één kabel?

Bijdrager
    Rholerio

Nee maar dan moet ik de iMac helemaal naar boven sjouwen omdat in de MacBook air geen ethernet kabel kan.

Bijdrager
    TheBigZ

Dat kan wel, alleen heb je daar helaas weer een extra adaptertje voor nodig:
    http://store.apple.com/nl/product/MC704ZM/A/apple-usb-ethernet-adapter

Even de iMac omhoog sjouwen is toch wel te doen?

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 42)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.