7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:

Bijdrager
    wendee

roterende tandwielen

Hoi, ik ben bezig een blok (soort van kladblok) te maken in Indesign waarbij ik probeer een aantal tandwielen te laten roteren per pagina. Deze staan onderin de pagina, er zijn 4 tandwielen, 1 grote, 2 iets kleiner en 1 nog iets kleiner. De tandwielen zijn gewoon plat (geen 3d o.i.d.). Ze staan netjes ‘tegen’ elkaar aan beetje speels boven elkaar.

Nu is het de bedoeling dat als je het blok pakt om te bladeren, dat je de tandwielen ziet draaien.

Eigenlijk een flip book dus.

Het lukt me alleen niet om dat goed voor elkaar te krijgen. Ik kom er niet echt uit hoeveel ik steeds de tandwielen moet draaien. Heeft het te maken met hoe groot de tandwielen zijn? Door het verschil in grootte heeft de één meer of minder tanden dan de ander. Is het handig om de tandwielen in verhouding te vergroten/verkleinen. Bijv tandwiel 1 = 10 cm, tandwiel 2 de helft en tandwiel 3 daar weer de helft van?

Ik weet ff niet hoe dit mooi te laten lopen.

Als je in Indesign dus van pagina naar pagina gaat, zie je de afbeelding al bewegen, althans, dat is de bedoeling.

Weet iemand hoe dit te maken? ff op weg helpen?

Bedankt voor het lezen i.i.g.

Groet,
    Wendy

Bijdrager
    Koning Frank

Als je nou een afbeelding erbij zet is het direct voor iedereen duidelijk

Bijdrager
    computer space

Tandwielen hebben even grote tanden. Stel een draait 1 ronde per 30 pagina’s met 36 tanden.
    Dan is iedere draai 360/30=12 graden.
    Zit die tegen een tandwiel met 24 tanden, dan draait dat tandwiel 1 ronde per 30*24/36=20 pagina’s, en dien je dus op iedere pagina 360/20=18 graden te draaien.
    Oftewel: hoek*aantal tanden is constant.

Bijdrager
    wendee

Sorry, bij deze

Bijdrager
    computer space

De grootste heeft te grote tanden. Ook zou ik de tanden wat spitser maken. Zo’n scherpe hoeken hebben ze natuurlijk nooit. Sparing tussen twee tanden is zelfde als vorm tand zelf.

Bijdrager
    mtooster

En om te weten hoeveel ze moeten draaien zul je dat voor elk tandwiel even uit meoten rekenen.

Stel dat je ze in vier stappen per tand wilt verdraaien.

360 graden / aantal tanden van het wiel / 4 = aantal graden

Dus het bovenste tandwiel met 12 tanden moet op ieder pagina dus:
    360/12/4 = 7,5 graden draaien.

En inderdaad, om het er een beetje mooi uit te laten zien zul je de tanden tocht wat netter in elkaar moeten laten grijpen.
    http://www-mdp.eng.cam.ac.uk/web/library/enginfo/textbooks_dvd_only/DAN/gears/meshing/gearAnimation.gif

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 5 maanden geleden door  mtooster.

Bijdrager
    wendee

ff feedback op jullie reacties.

Ik ben aan de gang gegaan zoals Computer Space had aangegeven (en mtooster ook).
    Het plaatje van de tandwielen was een stockbeeld. Als plaatje ok, maar wiskundig en symetrisch niet goed in elkaar gezet.
    Dus ik heb eerst een beter plaatje van de tandwielen opgezocht. Gelijke tanden, gelijke inkepingen en waar ook de tanden t.o.v. elkaar gelijk staan.

Vervolgens geroteerd zoals hierboven aangegeven en het staat perfect!
    Bedankt voor het meedenken.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.