5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    iBert

Roodachtige gradient bovenaan oude foto

Ik ben een oude foto van mezelf en mijn 2 broers aan het herstellen. Deze foto heeft zo’n 15 jaar op een plek gehangen waar het zonlicht voortdurend op scheen, en is bijhoorlijk verbleekt, bevat nogal wat vlekken,…

Die 2 zaken herstellen is niet zo’n ondoenbare klus. Maar bovenaan de foto is er een roodachtige gradient (vraag me niet hoe dit komt) waarbij ik echt moeite heb om deze weg te halen, en de kleur te herstellen naar de kleur van de rest van de foto. Hoe kan ik deze roodachtige gradient weghalen?

Dit is wat ik bedoel:

Bijdrager
    tiny

– Probeer een selectie te maken van het afwijkende gedeelte (bv. door een kopie te maken van een van de kanalen en die te bewerken met Levels of Curves);
    – Maak dan een selectie van dat kanaal;
    – Gebruik Curves of Levels om het lichter te maken en bij te kleuren.

Maar makkelijker is misschien om gewoon het rode gedeelte te bewerken met de Clone Stamp of de Healing Brush Tool/Patch Tool…

Bijdrager
    tiny

bijvoorbeeld:

Bijdrager
    awi

of een aanpassingslaag erop om het rood eruit te halen en daarin een masker maken met de “gradient” tool

Bijdrager
    tiny

Een beetje na-clonen bleek in dit geval nodig omdat er een verkleurde streep tussen het rood en het grijs zat. Maar Levels en Curves zou ik altijd als aanpassingslaag doen. Welke aanpassing je ook doet: altijd (indien mogelijk) als aanpassingslaag…

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.