5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    Whamp

Rondzetten logo's in SketchUp = OPGELOST!

OMT-ers,

Ik ben bezig met een koffiebeker. Aan de voor- en achterkant moet een logo komen die meegaat met de kromming van de beker, maar op de een of andere manier krijg ik dit niet voor elkaar.
    Heb van het logo een vulling gemaakt alleen nu wordt de hele beker (voor- en achterkant) gevuld op een rare manier. Vervolgens een vlak met kromming gemaakt (in de vorm van de beker) waarin ik het logo vul, maar dat gaat dus niet.

Iemand een idee?

Bijdrager
    App-ie

Ik gebruik zelf geen sketch-up, maar in de meeste 3d pakketten kun je via de materiaalbrowser bitmapjes op je modellen plaatsen. Als het logo op de voor- en achterkant moet, kun je in bijv. Photoshop het logo 2x naast elkaar zetten en dan kiezen voor cylindrische mapping. Houd ook rekening met de denkbeeldige offset-assen. Deze bepalen de hoek van de projectie. Een foute offset kan maken dat je logo helemaal gestretched wordt. Via alpha-kanalen kun je bepalen waar de beker zélf doorschijnt. Je kunt dus gelijk op de beker werken zonder lastige vulvlakken e.d. te gebruiken.

Maar ja het is ook een beetje lastig om dat allemaal via mail te beschrijven. Vond het zelf ook wel lastige materie.

Bijdrager
    Whamp

@App-ie.
    Dat is een goed idee. Ga het gelijk proberen.

Bijdrager
    Whamp

Ik heb naast de beker een vlak gemaakt net zo groot als de voorkant. Daarin heb ik de afbeelding geïmporteerd als Use as texture. Rondom de afbeelding heb ik veel wit laten staan (in Photoshop). Het vlak als Texture als Projected selecteren. Via texture kun je de positie bepalen van de afbeelding. De afbeelding wordt dan geprojecteerd op de voorkant van de beker (gewoon even proberen hoe het erop komt).
    Nu met het vulgereedschap (emmertje) selecteren. Bij kleuren de afbeelding selecteren die ik geïmporteerd heb. Nu het vlak vullen met de afbeelding (de afbeelding is nu een vulkleur geworden).
    Op de voor- en achterkant komt een afbeelding. Ik heb van de voor- en achterkant een apart vlak gemaakt.

Bijdrager
    App-ie

There you go…

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.