8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    Leo5061

Ronddraaiend kleurig parapluutje

Tijdens het werken op mijn MB Pro komt het voor dat er plotseling een in zomerse kleuren ronddraaiend parapluutje tevoorschijn komt. De MB Pro valt dan even stil. Na enkele seconden verdwijnt het parapluutje en pakt de MBP z’n taak weer op.

Het is geen onoverkomelijk probleem maar :
    Wat is er dan aan de hand? Kan dit kwaad? Kan ik er iets aan doen dat dit niet meer voor komt?

Op voorhand mijn dank voor de hulp.
    Leo

Bijdrager
    KarelWillem

Dat balletje geeft aan dat je MBP ergens mee bezig is, dat dermate zwaar is, dat de boel even stil wordt gelegd totdat hij met die taak klaar is.

Normaal gesproken zou je dat ding niet moeten zien.
    Zeker niets als het bij tijd en wijle gewoon spontaan voorkomt.

Het kan bijvoorbeeld als je in Photoshop een foto van 600 Mb aan het bewaren bent en dan vervolgens een video opent, Safari gebruikt en aan het mailen bent. Op die manier.
    Maar normaal gesproken moet dat balletje/parapluutje zoveel mogelijk wegblijven.

Moderator
    Poezenbeest

Het ding heet in jargon overigens de strandbal of de regenboogbal.

Bijdrager
    stavos

+1 voor “Ronddraaiend kleurig parapluutje”:grin::grin::grin:

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    KarelWillem op 17 augustus 2010

Dat balletje geeft aan dat je MBP ergens mee bezig is, dat dermate zwaar is, dat de boel even stil wordt gelegd totdat hij met die taak klaar is.

Niet helemaal:) Wat het aangeeft is dat het programma waar”boven” je dat balletje (parapluutje :)) te zien krijgt, al minimaal vijf seconden niet meer reageert op berichten van het besturingssysteem. Dit kán betekenen dat het programma vastgelopen is, maar meestal houdt het in dat het programma, zoals KarelWillem zegt, druk bezig is iets te doen waardoor het geen tijd heeft om aan het besturingssysteem te laten weten dat het de gestuurde berichtten ontvangen heeft. Het zou echter niet voor moeten komen dat je overál die cursor te zien krijgt, want dan zou elk programma met open vensters het (te) druk hebben.

Zie ook dit artikel op Wikipedia.

Bijdrager
    Vodka
    Zerk op 17 augustus 2010

Het ding heet in jargon overigens de strandbal of de regenboogbal.

of … The spinning wheel of death!!!!!

Bijdrager
    Maverick9898

Of…. the spinning beach ball of death.

Misschien heb je hetzelfde probleem als ik met mijn iMac. Er zit iets in Snow Leopard wat hiervoor zorgt, volgens mij (althans het kwam bij mij na de upgrade naar SL). Er zijn heel wat mensen die hier last van hebben maar Apple zorgt niet voor een oplossing. Het is bij mij heel wat minder nu maar het komt nog steeds wel voor. Gebeurt het willekeurig en werkt dan geen enkel programma meer? Bijv. als je dan op een programma in de dock klikt, blijft de dock dan ook hangen? Zo ja dan heb je hetzelfde probleem als ik. Zo nee, dan is het wat Karel Willem zegt, maar dat hoort niet zo vaak voor te komen.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Soms is de strandbal cursor onvermijdelijk. Zoals b.v.b. als je moet wachten op een drive die op toeren moet komen. Maar afgezien daarvan zou hij zo weinig mogelijk moeten voorkomen. Zodra het geregeld voorkomt (al zijn het maar enkele seconden) kan er iets mis zijn. Soms is het niet het programma in kwestie, maar een achtergrondproces dat de zaken vertraagd. Sinds ik een quad core iMac heb, wil ik eigenlijk geen strandbal meer zien, maar zoals gezegd: soms is het onvermijdelijk. (Apple claimde al sinds 10.5 dat in ieder geval in de Finder de strandbal niet zou verschijnen, nou vergeet het maar)

Zo had ik enige tijd geleden een vreemd probleem:
    Bij switchen van een willekeurig programma naar de Finder reageerde deze pas na uiteindelijk 20 sec. (Een venster naar voren klikken duurde 10 sec, en daarna iets selecteren weer 10) Daarna bleef de Finder goed werken. Switchen van de Finder naar een willekeurig programma ging ook goed, maar zodra ik terug ging naar de Finder begon het hele gedoe weer overnieuw. (Switchen tussen alle overige programma’s onderling ging ook goed) Via “activiteitenweergave” zag ik dat een root proces genaamd “coreservicesd” ±60% CPU load vroeg bij alle cores.

Dit probleem was opgelost na een safe-boot. (“coreservicesd” blijft nu gewoon op 0% staan!)

Een veel voorkomende oorzaak is ook een verkeerde “ballans” in de prioriteiten van een programma. Een taak die b.v.b. als eerste had moeten worden uitgevoerd wordt (te) laat uitgevoerd waardoor deze taak nog bezig als alle ander klaar zijn waardoor de user interface onbereikbaar wordt. Ik had hier last van in een bepaalde versie van Photoshop: het save dialog venster verscheen, maar bij intypen van een naam verscheen de strandbal enkele seconden.

Een proces dat steeds meer CPU % vraagt, zonder aanwijsbare reden heeft een z.g.n. “CPU leak”. Ik heb dat vroeger gehad met HP software van een scanner: vroeg uiteindelijk 100% CPU terwijl de scanner zelf uit stond.

@TS:
    Kijk even in “activiteitenweergave” (staat in de map “hulpprogramma’s”), selecteer “alle processen” en sorteer op CPU gebruik. Degene met de hoogste CPU load kan de oorzaak zijn.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.