18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:

Bijdrager
    jan_pb

ROLLUIKSCHAKELAAR voor HomeKit

hoi ik zoek een HomeKit oplossing voor mijn zonnewering te bedienen

iemand een mooie oplossing

Bijdrager
    TheFonz

Bijdrager
    KarelWillem

De eerste vraag moet dan zijn: is je zonwering al elektrisch? En zo ja, welk merk is dat?

Bijdrager
    Hostyle

Als het alleen het vervangen is van de schakelaar is het merk niet zo relevant. Wel of de schakelaar weer terug moet naar de 0 stand op het moment dat de rolluiken volledig dicht of open zijn.

Robbshop.nl: https://www.robbshop.nl/fibaro-rolluik-schakelaar-v2?sqr=rolluik&

Bijdrager
    pinkie

Helaas, de Fibaro is niet compatible met Homekit en dat is wel waar jan_pb om vraagt. Ik ben er zelf ook nieuwsgierig naar. Luxaflex belooft deze compatibiliteit al lang meer heeft het tot bu toe nog niet waar kunnen maken.

Bijdrager
    Shmoo

Dat is toch ongeveer standaard bij ‘slimme’ HomeKit spulletjes? Dat je ook een bankstel koopt die wat hoger op de pootjes staat, zodat al die extra kastjes er onder passen die je moet verbergen om X product HomeKit compatible te maken.

Er zijn toch letterlijk maar een handjevol producten dat echt native vanuit het product zelf, HomeKit compatible zijn.

Bijdrager
    jan_pb

<p class=”cite”>Hostyle op 15 oktober 2018 om 12:41</p>
    Als het alleen het vervangen is van de schakelaar is het merk niet zo relevant. Wel of de schakelaar weer terug moet naar de 0 stand op het moment dat de rolluiken volledig dicht of open zijn.

Robbshop.nl: https://www.robbshop.nl/fibaro-rolluik-schakelaar-v2?sqr=rolluik&

Het is inderdaad alleen het vervangen van de bestaande schakelaar. In mijn geval is het niet nodig dat die terug moet naar de 0 stand.  Fibaro is wel een product dat ik zoek alleen dan met HomeKit ondersteuning. Eventueel met een interface alleen dan zonder dat het heel erg prijzig word ( dit heeft natuurlijk niet de voorkeur)

Bijdrager
    Hostyle

Bij robbshop.nl hebben ze best een behoorlijk breed assortiment, maar nog geen rolluikschakelaars die werken met HomeKit. Zoeken op 230V shutter switch homekit levert me ook nog geen bruikbare/pasklare oplossingen. Nog even wachten denk ik of een mailtje wagen aan robbshop.

Bijdrager
    tjerk

Misschien kan je fibaro compatible maken via homebridge?

Bijdrager
    MacMiep

Ik heb geen verstand van Homekit hoor. Maar ik vroeg me iets af:

Zo’n rolluik schakelaar is toch hetzelfde als een lichtschakelaar? Stand ‘aan’ of stand ‘uit’? Dus of stroom erop, of niet.

Kun je die dan niet vervangen door een slimme lichtknop?

Oh wacht… Alleen bedenk ik nu dat er ook stroom op moet om ‘m terug te krijgen. Dus uit en aan is niet genoeg.

Twee slimme lichtknoppen??

Bijdrager
    jan_pb

Het is niet het zelfde.  Er zit een omschakeling in.  Op en neer.

Bijdrager
    MacMiep

@jan_pb: Ja, je was me net voor, kwam ik ook achter, al achter mijn oren krabbend van ‘je denkt verkeerd’.

Bijdrager
    hexdiy

Somfy Tahoma lijkt me een module die vanaf ergens in 2018 Homekit wel aankan:

https://www.iculture.nl/nieuws/somfy-homekit-tweede-helft-2018/

https://www.somfy.nl/support/documentatie-tools/veelgestelde-vragen

Deze module is klein, en naadloos integreerbaar in je bestaande installatie.

Er bestaan zowel Android als iOS apps voor:

https://itunes.apple.com/be/app/tahoma-by-somfy/id374554678?l=nl&mt=8

En nee, ik heb geen aandelen in Somfy.

Gewoon enkele zoekresultaten, ik kan die eveneens voor mijn job gebruiken.

Bedankt voor je intrigerende vraag!

Succes!

Bijdrager
    pinkie

Bijdrager
    jan_pb

Bedankt. Ik ga dit weekend een keuze maken.

Bijdrager
    Gerrit E

Ik heb hier een oplossing voor die perfect werkt.

kijk naar mijn filmpje.

Bijdrager
    jan_pb

<p class=”cite”>Gerrit E op 21 mei 2019 om 17:18</p>
    Ik heb hier een oplossing voor die perfect werkt.

kijk naar mijn filmpje.

<iframe src=”https://www.youtube.com/embed/Kx6-NaQyj-k?feature=oembed” width=”500″ height=”375″ frameborder=”0″ allowfullscreen=””></iframe>

Gaaf. En hoe heb je dit voor elkaar gekregen?

Bijdrager
    Gerrit E

Hoe maak je simpel een rolluik zonnescherm bediening met Home kit

Aangezien ik hiervoor nog geen module heb kunnen vinden ben ik er zelf een gaan samenstellen. De voorwaarden waar het aan moest voldoen waren: goedkoop, simpel en voor een ieder met een beetje technisch kennis te maken. Tevens moest het bediend kunnen worden met de Home app van Apple. Zelf hebben wij alle verlichtingsarmaturen voorzien van tradfri lampen van Ikea. Om dit te kunnen bedienen met Home app van Apple hebben we gekozen voor een Apple TV zodat we hier ook nog TV mee kunnen kijken. Dat is mooi mee genomen.

Aangezien wij alle lampen van Ikea hebben ben ik daar dus van uitgegaan maar hetzelfde zou ook kunnen met HUE van Philips.

Wat je nodig hebt zijn: twee tradfri Ikea stekker modules van € 9,95, een relais met een wisselcontact en een spoelspanning van 220 volt ac, twee stekkers en het elektrisch rolluik of zonnescherm. Een relais koop je bij elke elektronica winkel.

Uit de motor van het rolluik of zonnescherm komt een kabel met vijf aders, te weten geel/groen=aarde, blauw=nul, bruin=omhoog en zwart=omlaag. Laatste twee kunnen ook andersom zijn, wat niet uitmaakt voor deze schakeling.

Wat gaan we doen? We gebruiken een tradfri Ikea stekker voor aan of uit en de ander tradfri Ikea stekker voor omlaag of omhoog.

We gaan nu stapsgewijs de schakeling maken. Ten eerste begin je met aan beide stekkers een standaard drie aderige kabel te maken. Bruin en blauw aan de twee pootjes en geel groen aan de aarde meetal het middelste aansluit punt.

Een stekker met snoer sluit je aan op het relais. De bruine en de blauwe op de spoel, deze zijn vaak gemerkt met de letter A1 en A2. Bruin blauw maakt niet uit op welke van de twee. De aarde kun je meestal niet kwijt dus deze mag je afknippen en laten vervallen.

Nu neem je de andere stekker met snoer. Neem de geel/groen en sluit deze door middel van een kroonsteentje aan de geel/groen van de motor kabel. Neem de blauwe van het snoer en verbind deze met een tweede kroonsteentje aan de blauwe van de motor. Nu heb je nog een bruine draad van het stekker snoer over alsmede een bruine en een zwarte van de motor.

De bruine van het stekker snoer monteer je aan het p contact van het relais deze heeft vaak het nummer 11. De bruine monteer je aan n.c. heeft vaak het nummer 12 en de zwarte aan n.o. en heeft vaak het nummer 14.

Nu plaats je beide stekkers in de tradfri Ikea module en vervolgens in twee stopcontacten met randaarding.

De hardware is nu klaar en kun je als eerste beginnen met het aanmelden van de tradfri Ikea stekker volgens de bijgeleverde handleiding van Ikea.

Nu kun je de tradfri Ikea stekker waar je relais op aangesloten hebt (de eerste welke je volgens deze handleiding mee bent begonnen) een naam geven bijvoorbeeld omhoog/omlaag

De tweede die je aangesloten hebt noem je aan/uit. Deze namen kun je later naar eigen wens aanpassen.

Nu is alles klaar om het te testen, schakel aan/uit in op de app en de motor draait. Schakel nu omhoog/ omlaag er bij in en de motor loopt de andere kant op.

Ik ben er in deze schakeling van uitgegaan dat de motoren (wat in de meeste gevallen zo is) een eigen eindschakeling hebben welke in de motor zit ingebouwd

Nu alles werkt kun je in de app Home twee buttons maken. Een die alleen aan/uit bedient en noem je omhoog en een button die beide bedient aan/uit en omlaag/omhoog deze noem je omlaag.

Nu kun je alles bedienen en zelf als je wilt automatiseren.

Veel plezier met het maken van deze schakeling.

Mochten er nog vragen zijn stuur mij dan maar een berichtje

Gerrit Egbertzen

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.