13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    Nardo

Rol printen??

Goedendag telang ben ik bezig geweest met het perfect printen op de rol, via de Epson 1290.
    Kwil een banner printen van ± 3,50 meter, maar dit vind de driver te moeilijk, daar ben ik al achter gekomen, dus de oplossing was het proggie PhotoQuicker deze zou langer als 111cm kunnen printen ( dit is het maximale wat mijn epson driver kan printen)
    Dus deze geinstaleerd maaar deze werkt niet onder macosX werkt wel, maar daar kan je geen banner in printer, oo bijna uit het raam gegooid maaaar ik heb geduld, duss PhotoQuicker 3.2 geinstaleer deze werkt onder macos9 en jaaa die werkt goed, maar 1 probleem er staat maar 1 size in voor rolprint, en dat is 10cm breedt, qwa lengte maakt het niet uit maar de breedte dus wel, jajaja maar ik moet printen op 20cm brede rol, dus je begrijpt ik wordt gekk, het vreemde is dat als ik PhotoQuicker 3.2 voor windows zou hebben dan werkt het wel deze heeft meerdere instellingen qwa breedte van de rol, maar ik heb geen windows:)
    Mijn vraag is kan iemand mij helpen? weet iemand mij te vertellen hoe ik een print kan maken op de rol van breedte 20 cm en lengte van 3,50.
    Kheb een Epson stylus photo 1270- macos 10.3.4- macos 9.2
    Ik wacht met spanning op de verlosser, amen*
    Grt Nardo

Bijdrager
    ateazz

Hey,

Proobeer eens een PDF te maken van je originele bestand.
    En Print die PDF via acrobat, zo omzeil je de epson driver, en kun je je formaat gewoon printen.

Suc6

Bijdrager
    hansenonline

kan je niet gewoon met photoshop een image maken van 20cm hoog en xmeter breed en deze printen?

daan.

Bijdrager
    Nardo

Hey ateazz nou met pdf werkt het ook niet, moet nie gekker worden he:) en hans dat is juist het probleem de maten van mijn image kloppen voor de driver niet in photoshop kan je maar printen tot een lengte van 111 cm, kheb nu via andere omwegen toch voorelkaar gekregen dat er in me driver nu andere maten zitten maar deze pakt hij dus ook nie, oooo waar is mijn verlosser??:)

Bijdrager
    Elian

Photoshop ondersteund idd geen extreem lange files:
    De max bij Photoshop is 30.000 pixels in een richting.
    Wanneer je je files echter via een rip naar je printer stuurt omzeil je het probleem en kun je je 3,5m lange banner gewoon printen

Bijdrager
    Nardo

Eliannn lekker hoor nou dit klinkt als de oplossing ik wil dit zeker gaan proberen, maaar wat is ingodsnaam een rip?
    daar hen ik nog nooit van gehoort, ik ben der klaar voor~:)

Bijdrager
    Elian

Hey Nardo….

Voordat je een RIP gaat kopen probeer eerst deze oplossing eens:

Maak in je Page Setup een nieuw papierformaat aan…
    Met de door jou gewenste afmetingen…
    Source: Roll Paper…
    Orientation: Landscape…
    Layout: Fit Height….
    Margins: 0 alle zijden

Mijn drivers én OS zijn overigens altijd in het Engels..

Je Epson driver denkt nu dat het een serie, bijvoorbeeld A4, prints is. Echter doordat je geen marges hebt aangegeven gaan de afbeeldingen naadloos in elkaar over.

Kies iig de optie “Preview” of Voorvertoning: ‘T zou zo jammer zijn wanneer ’t niet lukt en je er 3,5m papier mee vern**kt :wink:

Succes

Bijdrager
    Nardo

Hallo Elian
    Ja nou ik gedaan wat je zei, opz`ich had ik dat al meerdere keren gedaan, het probleem met mijn driver is dat de maat die ik wil invoeren maar tot 111cm source: staat dan op roll paper
    orientation:Landscape
    en rollpaper option staat op banner.
    Daarnaast kan ik ook naar de funtie Print options het mooie dar is dat de lengte van mij image wel goed omschreven staat, maaar alsnog als ik de uiteindelijke print wil maken kapt hij hem af op 111cm, en ja mijn papier gaat niet op ik kijk in de preview:)
    Nou mischien mis ik iets maar volgens mij doe ik dit wel goed, maaaar kben nieuwschierig naar het verhaal achter de RIP want volgens mij kan dit mijn enigsinds helpen?

Bijdrager
    Elian

Een RIP of Raster Image Processor zet, software- of hardwarematig, vectordata om in een gerasterd bestand.

Enfin…. lees zelf maar:

[size=9:cc621a8009]What you need to know about raster image processing
    In desktop publishing, RIP — raster image processing [verb] or raster image processor [noun] — is the process and the means of turning vector digital information such as a PostScript file into a high-resolution raster image. That is, the RIP takes the digital information about fonts and graphics that describes the appearance of your file and translates it into an image composed of individual dots that the imaging device (such as your desktop printer or an imagesetter) can output.

Think of the RIP as a translator between you and your printer. You give it instructions in the language of your desktop publishing application and the RIP translates your instructions into the language of the printer. If your language is too complicated for the translator or it misunderstands your instructions the file doesn’t rip.

You may not have a RIP, instead relying on the printer driver to communicate between your application and your desktop printer.

In some cases, this works fine. But in keeping with our language translator analogy, it’s like using gestures and facial expressions to convey complex ideas — not very efficient and some thoughts are misunderstood. The RIP offers additional features and functions not found in your standard printer driver.

Who has the RIP?
    The RIP comes in firmware, hardware, or software versions. Firmware RIP is built-in to the device, such as the PostScript RIP built-in to many desktop printers. The hardware RIP is a dedicated piece of hardware configured to process digital files. It often comes with specific types of devices, such as an imagesetter. The software RIP is an independent program that can work with many types of devices.

For basic desktop printing, your main concern is in having a Postscript capable printer if printing EPS graphics and the complex documents common in desktop publishing. Many laser printers come with PostScript Level 3 RIP. With inkjet printers, you purchase a separate software RIP solution to get PostScript unless you’re using the more expensive high-end inkjet or dye-sub proofers that come with PostScript RIP software or hardware.

Large design offices and print service providers use a fancy RIP. In some cases these RIP solutions perform additional functions alone or in conjunction with dedicated software including queuing print jobs, batch processing, imposition, trapping, color separations, and halftone screening. The RIP software may include additional preflight functions such as checking for missing fonts or graphics prior to RIPping.[/size:cc621a8009]

Bron: desktoppub.about.com

Hardware RIP’s: EFI (voorheen Fiery)
    Software RIP: BEST Designer Edition (Ook van EFI, tegenwoordig), Proofmaster
    Heb minder goede ervaringen met de RIP’s van Epson zelf, de StylusRIP. Dit is in feite de PowerRIP van Birmy.

Bijdrager
    Zora la rousse
    ”Elian”

Photoshop ondersteund idd geen extreem lange files:
    De max bij Photoshop is 30.000 pixels in een richting.
    Wanneer je je files echter via een rip naar je printer stuurt omzeil je het probleem en kun je je 3,5m lange banner gewoon printen

Dat is waar tot Photoshop 7.#, maar Photoshop CS kent deze beperking niet meer. Je krijgt wel bij Photoshop CS een waarschuwing dat zulke grote file’s niet downwards compatible zijn.

Bijdrager
    Elian
    ”Zora

Dat is waar tot Photoshop 7.#, maar Photoshop CS kent deze beperking niet meer. Je krijgt wel bij Photoshop CS een waarschuwing dat zulke grote file’s niet downwards compatible zijn.

Idd… je hebt helemaal gelijk. De nieuwe limiet is 300.000 pixels.
    Om in dit geweld toch niet helemaal het onderspit te delven voeg ik eraan toe dat de nieuwe limiet alleen opgaat voor het nieuwe .PSB formaat. ‘Oude’ .PSD-files behouden overigens nog gewoon hun 30.000 pixel limiet.
    Bij het saven kun je een PSD groter dan 30.000 pixels alleen saven als Photoshop Raw of TiFF
    Slechts wanneer je de ‘Enable Large Document Format (.psb)’ hebt aangezet kun je ook saven als .PSB :wink:

Bijdrager
    ateazz

hmmm,

na ga ik ff wijsneuzerig zeggen; verander de ppd van je printer, werkt zo goed als zeker:?
    Driver probleempje, een rip is inderdaad de meest wijze oplossing.
    Nou daar zijn er genoeg van, suc6

Greetzz

Bijdrager
    Nardo

Zozo daar ben ik weer, nou mensen allemaal erg bedankt want het is gelukttt, het leek wel een sprookjeee:) het is nog wel een gedoe geweest met andere drivers maar uiteindelijk staat het nu op papier en tziet er goed uit.
    Wat er nou precies allemaal fout ging weet ik ook niet maar kben er ± 30 uur of zo mee bezig geweest voor het uiteindelijk werkte, zo zie dus maar weer dat geduld beloont wordt
    Ook is het toch een pdf file geworden zoals hier ook al eerder werd gezegd,
    daarna heb ik hem verwerkt via programma VOORVERTONING en hier kon ik de maten makkelijk instellen op de lengte en breedte die ik wou.
    Dus nogmaals allemaal bedankt voor de info die jullie hebben gegeven.
    Ps eind november komt mijn website in de lucht en dan wil ik jullie alvast uitnodigen om daar is te kijken, kben van plan om in 2005 de wereld te veroveren met de foto’s die ik maak:)
    Dus hou Nardo in de gaten he*, http://www.signedbynardo.nl
    Try to enjoy every second
    Nardo

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.