11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    mac my day

Rode waas over mijn scherm

Gisteren tijdens het videobewerken de camera un-plugged (robuust het kabeltje uit Firewire poort gehaald). Mijn Mac schrok er zo van dat het beeld even uitviel en daarna terug kwam. Alleen was het beeld veranderd! Alles was zwart en rood. De macmini opnieuw opgestart, maar zonder succes. Nog steeds fout.
    :x
    Na slecht nachtje slapen vanochtend opnieuw de computer opgestart. Het beeld bevat al wat meer kleur, maar nog steeds is er een rode gloed. Ik heb geprobeerd met color management eea te regelen, maar het blijft een bloederige bende op mijn scherm. :cry:

Hebben jullie een idee wat er fout kan zijn? Misschien de videokaart? Of heb ik zelfs het beeldscherm gemold?

Bijdrager
    MacBeer

Wat voor een beeldscherm heb je? CRT of TFT?

Bijdrager
    Byron

Ik verwacht dat het aan je beeldscherm ligt en niet aan je macmini, maar goed, je weet maar nooit, al iets anders op je beeldscherm aangesloten om te kijken of het zelfde euvel voorkomt?

Bijdrager
    rulus

— leren lezen —

Bijdrager
    riniton

Is de stekker van je beeldscherm door de harde ruk misschien los komen te zitten?
    Druk even alle stekkers zowel aan de kant van je beeldscherm als aan de kant van je Mini goed aan!

Bijdrager
    Len

EDIT: Riniton was me voor :).

De DVI->VGA adapter die met de Mac mini geleverd wordt kan niet goed vastgemaakt worden, maakt al snel geen goede verbinding omdat de pinnen te kort lijken te zijn en laat dus bij de minste tik een kleurkanaal vallen door slechte verbinding.

Als je deze adapter gebruikt, probeer de DVI->VGA adapter dan er uit te halen en er weer vast en recht in te stoppen. Vergeet de schroefjes niet terug te draaien voordat je het verloopstuk bevestigd.
    Om het verloopstukje goed te bevestigen moet je het stevig en recht aandrukken en vervolgens de schroeven (wieltjes aan de zijkant) zo ver mogelijk aandraaien. Als het goed is pakt ie dan nét en zit ie goed vast.
    De normale Apple DVI->VGA adapters met kabel hebben een (zeer) zwakke kabelverbinding. Die moet je wat bewegen en dan kijken of het beter gaat.
    Als je problemen houdt met het wegvallen van een kleur bij de minste of geringste aanraking, koop dan een DVI->VGA adapter bij de eerste de beste PC handel. Die zijn een stuk degelijker en veel goedkoper (10 piek).
    Je kan ook nog controleren of de pinnen aan de DVI kant van de adapter nog gelijk zijn. Bij de Apple adapters heb ik al meerdere malen een pin zien ‘zinken’ ten opzichte van de rest, waardoor er nog moeilijk contact gemaakt wordt. Dit komt omdat je de Mac mini adapter meestal niet helemaal vast zet, zodat deze beweegt…
    Als je een luxe DVI scherm hebt kun je hetzelfde proberen met de DVI stekker van het scherm, hoewel die stekkers meestal wel goed zijn.

Bijdrager
    awi

en?????? gelukt???

Bijdrager
    Slecht

Ik denk dat ie zich teveel schaamt nu;)

Bijdrager
    Petje

beeldscherm even aansluiten op een andere computer of mac en kijken of de kleuren daar wel goed zijn.
    Ik denk dat je scherm aan zijn eind is.

Bijdrager
    mac my day

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Riniton en Len bedankt! Dat was ‘m!

Vannacht wordt het weer lekker slapen zonder een horror mac nachtmerrie.

Bijdrager
    riniton

Volgende keer de FireWire kabel er wat rustiger uithalen;-)

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.