19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:

Bijdrager
    Macuser123

rode videomic go of rycote?

Hoi,

Ik zou graag een microfoon aanschaffen voor mijn dslr en sony videocamera.
    De microfoon zou ik gebruiken voor 2 zaken:

1. (Vooral) Familiefilmpjes: waarvoor ik een microfoon nodig heb die beter is dan de ingebouwde mic.

2. Reportages voor een klein publiek (200 à 300 pers.): ik maak er maar een stuk of 4 per jaar.

Ik twijfel vooral tussen de rode Videomic go en de Videomic rycote

Het grootse voordeel aan de go vind ik dat hij compact is en geen batterij nodig heeft.

Maar zou ik beter 30 euro meer uitgeven voor de rycote die een 80hz filter heeft (en betere geluidskwaliteit?) + dure 9v batterijen dat ik ieder keer moet kopen?

Of zij er betere microfoons rond de 100 euro? (De rode pro past niet in mijn budget)

Wat raden jullie aan?

Alvast bedankt voor jullie raad!

• Dit onderwerp is gewijzigd 3 jaren geleden door  Macuser123.

Bijdrager
    Wiki Post

Bijdrager
    Qmagic

Gebruik je een DSLR camera: ga dan voor de microfoon met batterij! (Rode Videomic Rycote).
    De versie met batterij heeft een eigen versterkertje, waardoor het geluid op een beter niveau in de camera komt en daardoor minder ruis geeft in je opname. Filter is handig in sommige gevallen (denk aan wind als je buiten filmt).
    Die batterijen gaan best lang mee, dus kosten valt wel mee in gebruik, anders een oplaadbare 9V batterij kopen.
    Verder zal er niet veel kwaliteitsverschil in zitten in microfoons (binnen jouw budget).

En ook heel belangrijk is hoe je de microfoon gaat gebruiken, leer de microfoon goed gebruiken icm je camera. Zoals bijvoorbeeld: zet de audio levels in de camera dan op manual en niet op automaat (en corrigeer in de montage).

Bijdrager
    Macuser123

Mijn audiolevels doe ik altijd manueel op de dslr, maar op mijn videocamera kan dat niet.
    Maar zou het verstandig zijn als ik maar 4 ‘professionele’ projecten maak per jaar, 30 euro meer uit te geven voor een microfoon die groter is en een batterij nodig heeft?
    Voor mij is het gewoon belangerijk dat de microfoon beter is dan de ingebouwde en goeie kwaliteit levert.

Bijdrager
    Qmagic

Je komt een beetje tegenstrijdig over, je wilt beter geluid, maar geen €30 meer betalen?
    Het verschil tussen deze 2 microfoons heb ik al aangegeven. Wil je voor beter geluid kies: de batterij versie.

Als je professioneler wilt, zal je meer geld moeten uitgeven, de echt serieus betere (professionele) microfoons voor dit soort werk kost je al snel tussen de €350-€1000. (Als voorbeeld beginnend setje: Rode Pro Kit).
    Daarbij moet je altijd goed weten wat je wilt gaan opnemen. Deze microfoons zijn mono, die richt gevoelig zijn. Dus voor spraak de microfoon recht naar de persoon richten, en dat is altijd beter dan de ingebouwde camera microfoon. Maar voor sfeer (ambiance) beelden/geluid kan je beter een stereo mic gebruiken.

Anders gewoon even op youtube naar reviews kijken.

Bijdrager
    Macuser123

Voor mij komt het niet op 30 euro, maar ik vind de rycote groot om mee te nemen in de cameratas.
    Wat zou je dan aanraden, zou ik dan toch beter gaan voor de rycote of is de go goed van audio kwaliteit?

Bijdrager
    Macuser123

Het belangrijkste is voor mij dat de microfoon beter is dan de ingebouwde microfoon van de camcorder en dslr

Bijdrager
    Qmagic

Camcorders geven over het algemeen goed (stereo) geluid, op het automatische niveau na (pomp effect). Externe microfoon wordt niet altijd beter als je geluidsniveau niet handmatig kan zetten.

DSLR geeft vaak slecht geluid ivm plaatsing en kwaliteit van de interne microfoon. Dus bij een DSLR is een externe microfoon altijd beter. Bij DSLR wordt de microfoon versie met batterij geadviseerd (zie ruis niveau van mijn vorige post). Deze Rode microfoontjes zijn juist speciaal voor DSLR ontwikkeld namelijk.

Wat wil de beter krijgen in het geluid ten opzichte van je huidige situatie?
    Wat wil je met de microfoon opnemen?
    Gesprekken, interviews, presentaties, muziekanten, algemeen sfeer geluid, etc?
    Is de omgeving lawaaierig (zaal vol pratende mensen, buiten met veel verkeer op straat) of juist stil (in bijv een (woon)kamer)?

Bijdrager
    Macuser123

Mijn huidige situatie: ingebouwde mic camcorder, nu ik wil filmen met een dslr zoek ik een mic.
    Ik prefereer de rode go, want hij heeft geen batterij en hij is compact, ideaal voor familiefilmpjes.
    Maar 1x per jaar film ik een eerste communiemis, heeft de rode go dan wel genoeg audio kwaliteit als het voor een groter publiek is?

Bijdrager
    Qmagic

sowieso is de rode go altijd beter dan de interne mic.
    Ik weet niet precies wat je met “..genoeg audio kwaliteit als het voor een groter publiek is?..”

Maar verwacht geen wonderen als je verder dan een paar meter van een persoon afstaat en de microfoon niet naar de persoon gericht is. Als iemand spreekt zal je altijd dichtbij moeten zijn met de microfoon.

Bijdrager
    Macuser123

Zou de rode videomic rycote beter zijn voor omgevingsgeluid op te nemen zonder dat ik dicht bij het onderwerp sta?

Bijdrager
    Qmagic

Nee, het verschil tussen deze 2 is het volume/ruis verhouding bij de input van de camera. En de klank van de microfoon.
    Richting gevoeligheid (Polar pattern) heeft dus te maken welk gedeelte rondom de microfoon het geluid op pakt, dat is bij beide hetzelfde.

Er is een verschil in klank, dus in lage en hoge tonen (zie afbeelding Frequency response)
    niet in richtingsgevoeligheid (zie afbeelding Polar pattern).

Videomic rycote:

Videomic go:

Bijdrager
    Macuser123

Mijn budget is 100 euro, wat zou je aanraden?
    De rode videomic go + deadcat of de rode videomic rycote?

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren geleden door  Macuser123.

Bijdrager
    Qmagic

Mijn advies zou zijn Rode videomic rycote.
    Om de volgende redenen:
    – Minder ruis in opname (door de kleine versterker met batterij)
    – Klank is neutraler (tov de videomic go). Een neutrale opname is altijd beter met audio (zie plattere rode lijn bij Frequency response), je kan dan later in de montage altijd makkelijker corrigeren, indien nodig.
    – Heeft een laag-af (low-cut) filter optie.

Deadcat is alleen nodig als je (veel) buiten in de wind gaat filmen. Deze kan je later altijd nog aanschaffen, indien nodig. Maar met het laag-af filter kan je het ergste ook al weg filteren.

Nadeel: je hebt altijd een 9V batterij nodig. Dus zorg voor een reserve batterij. En neemt meer ruimte in beslag in de camera tas.

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren geleden door  Qmagic.

Bijdrager
    Macuser123

Bedankt voor de reacties ! Ik ga voor de rode videomic rycote, want hij heeft veel beter kwalitiet.

Bijdrager
    Macuser123

Raad je nog een merk aan voor 9v batterijen die niet te duur is?

Bijdrager
    Qmagic

Ga altijd voor een alkaline 9V batterij. Ik zelf gebruik de (gele) batterij van Ikea (€2,- p/s).

Bijdrager
    Macuser123

Ik heb in de winkel gekeken en daar verkopen ze akaline batterijen van varta voor 12 euro. Is dat niet heel veel?
    Die van Ikea gaan die lang mee? Als je de batterij van Ikea bv. een maand niet gebruikt, geraakt hij dan niet stilaan leeg?

Bijdrager
    Qmagic

€12 is wel heel erg duur, voor die prijs heb je er 6 stuks voor bij ikea. Die van ikea gaan lang mee, en raakt niet snel leeg als deze niet gebruikt wordt. Ik gebruik de ikea batterij ook in mijn Rode (Stereo VideoMic Pro) microfoon. Zeer tevreden met de batterijen van ikea.

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.