21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager
    HakanB

RIP iBook? :(

Ik zat dus een uur geleden achter mijn witte iBook G3 waar ik al jarenlang mee werk, geen problemen. Ik ging zojuist even lunchen, had mijn iBook gewoon aan laten staan, ik kom terug en ik zie wat flikkerende dunne wazige streepjes door het beeld, ik verbaasd, dus ik geef even een zachte klop met mijn vingers rechts van de touchpad (waarom weet ik niet), maar toen werd het beeld ineens wit, met een aantal hele dunne gekleurde streepjes door het beeld. Vervolgens ik heb ik de powerknop ingedrukt gehouden om geforceerd uit te zetten. Daarna weer eenmaal ingedrukt om de iBook te herstarten, maar nu is er geen beeld, het beeld is gewoon zwart? :cry:

Wat kan het probleem zijn?
    Kan dit verholpen worden?
    Kan ik in de worstcasescenario nog mijn belangrijke documenten op deze iBook naar een MacBook overbrengen?

Alvast bedankt voor jullie medewerking :oops:

Bijdrager
    Marius1976

In het slechtste geval kan je de harde schijf eruit halen en in een USB/Firewire behuizing plaatsen.

Maar wellicht is alleen het video gedeelte kapot, en kan de iBook nog wel opstarten. Start hem dan op in Target modus (T ingedrukt bij booten). Dan gaat als het goed is gegeven moment de fan wat harder draaien. Als je scherm het wel doet zie je dan een blauwpaarsig scherm met een firewire symbool erop.

Je kunt nu met een firewire kabel de iBook aan een andere mac/pc hangen met firewire. Die mac/pc ziet hem dan als externe schijf.

Succes
    M.

Bijdrager
    Japsuh

Ach, en anders heb je toch je backup… :sealed:

Bijdrager
    Marius1976
    ”Japsuh”

Wat mij betreft kunnen mensen om dit soort opmerkingen een ban krijgen. Lekker he zout strooien in iemands wond.

Bijdrager
    HakanB
    ”Marius1976″

In het slechtste geval kan je de harde schijf eruit halen en in een USB/Firewire behuizing plaatsen.

Maar wellicht is alleen het video gedeelte kapot, en kan de iBook nog wel opstarten. Start hem dan op in Target modus (T ingedrukt bij booten). Dan gaat als het goed is gegeven moment de fan wat harder draaien. Als je scherm het wel doet zie je dan een blauwpaarsig scherm met een firewire symbool erop.

Je kunt nu met een firewire kabel de iBook aan een andere mac/pc hangen met firewire. Die mac/pc ziet hem dan als externe schijf.

Succes
    M.

Dank je voor je hulp Marius.. Toen ik de iBook zojuist opnieuw opstartte had ik weer beeld.. 8) Ik zo blij als een kind.. Misschien was er even een kortsluiting ofzo, ik ga gelijk mijn bestanden overzetten naar een andere computer (de MacBook) voor het geval de iBook weer kuren gaat vertonen.

Wat zou eigenlijk het probleem van de iBook kunnen zijn, is dat het videogedeelte? Is dat dan te fixen mocht de iBook het dus niet meer doen?

Bijdrager
    Marius1976
    ”HakanB”

Wat zou eigenlijk het probleem van de iBook kunnen zijn, is dat het videogedeelte? Is dat te fixen mocht de iBook het dus niet meer doen?

Er is een reeks iBooks met een chronisch probleem aan het videogedeelte. Ik weet er niet veel van. De doe-het-zelf fix is geloof ik nogal spartaans. Maar misschien verlengde garantie?

Ik moet je een goed antwoord verder schuldig blijven.

Succes!
    M.

Bijdrager
    HakanB

Niet te geloven, mijn iBook heeft het weer begeven toen ik het probeerde op te pakken om een crossoverkabel in te drukken. Blijkbaar is ie vet gevoelig geworden om door mij aangeraakt te worden (het gedeelte links en rechts van de touchpad):evil:

Ik denk dat ik de iBook even laat rusten/afkoelen en dat ik het straks nog even probeer.:P

Bijdrager
    rrkramer

Ik heb een soortgelijk probleem met mijn powerbook g3 uit 2000.
    Hij geeft ook alleen flikkerend beeld en gekke lijnen er over heen, maar hij doet het nog wel.

Volgens mij is dit alleen een probleem met de lcd en niet met de videokaart. Via een extern beeldscherm via svhs geeft hij namelijk wel perfect beeld.

Voor de zekerheid zou ik in elk geval wel even een backup maken.

Mocht je geen beeld hebben op je ibook dan kun je via firewire modus (zoals hierboven beschreven) je bestanden over zetten. En anders kun je je schijf er redelijk eenvoudig uit halen.

Om te checken of het een lcd probleem is, zou je eens moeten kijken of je er een externe monitor aan kunt hangen.

Bijdrager
    HakanB
    ”rrkramer”

Ik heb een soortgelijk probleem met mijn powerbook g3 uit 2000.
    Hij geeft ook alleen flikkerend beeld en gekke lijnen er over heen, maar hij doet het nog wel.

Volgens mij is dit alleen een probleem met de lcd en niet met de videokaart. Via een extern beeldscherm via svhs geeft hij namelijk wel perfect beeld.

Voor de zekerheid zou ik in elk geval wel even een backup maken.

Mocht je geen beeld hebben op je ibook dan kun je via firewire modus (zoals hierboven beschreven) je bestanden over zetten. En anders kun je je schijf er redelijk eenvoudig uit halen.

Om te checken of het een lcd probleem is, zou je eens moeten kijken of je er een externe monitor aan kunt hangen.

Ik wilde een extern beelscherm eraan koppelen, maar ik kan mijn videokabel even nergens 1,2,3 vinden. Ik weet alleen niet of het ook echt aan de LCD ligt, want normaal als je opstart hoor je zeg maar dat ie begint te laden enzovoorts, maar nu start ie op, blijft zwart, maar je hoort ook niet op de achtergrond dat hij laadt/aan het opstarten is naar je bureaublad, het blijft stil zeg maar. :?

Moderator
    unSOUND
    Bijdrager
    djneo

Ik had dat probleem ook, en heb nog steeds.
    Maar een stapeltje papier tussen de witte behuizing en het metaal vast tapen werkt ook wel.

Maar de link van unsound werkt wel, tenminste voor mark (beheerder van die site).
    laatste keer dat ik hem sprak wel, maar dat is al 6 maanden geleden of zo.

Bijdrager
    HakanB

Zojuist netjes mijn bestanden van iBook overgebracht naar MacBook.. 8) Het is net een oude Opel die een paar keer niet wil opstarten en daarna 1 keer weer wel..
    iBook werkt weer zolang ik het maar niet optil of onbewust met mijn handen bij het typen leun op de linker en rechtergedeelte naast het trackpad.. :)

”unSOUND”

Wat jij beschrijft lijkt erg op dit probleem…

http://geektechnique.org/projectlab/726/diy-obsolete-ibook-logic-%20board-repair

dank je voor de link unSOUND:wink:

”djneo”

Ik had dat probleem ook, en heb nog steeds.
    Maar een stapeltje papier tussen de witte behuizing en het metaal vast tapen werkt ook wel.

djneo, hoe ziet dat er precies uit dan, ik snap het niet helemaal, misschien kun je een aantal foto’s hier plaatsen ter verduidelijking.. :P
    Als dat werkt wil ik het ook gaan uitproberen..

Moderator
    unSOUND
    Bijdrager
    Japsuh
    ”Marius1976″
    ”Japsuh”

Wat mij betreft kunnen mensen om dit soort opmerkingen een ban krijgen. Lekker he zout strooien in iemands wond.

Best wel! Altijd een backup maken, hier leer je alleen maar van.

Je wilt trouwens niet weten hoeveel mensen hier op dit forum als ik admin zou zijn een ban zouden krijgen.

Bijdrager
    HakanB
    ”unSOUND”

http://www.coreyarnold.org/ibook/

nogmaals dank unSOUND die links zullen zeker nog wel van pas komen als last resort in het geval reanimatie niet meer wil baten.. :wink:

Bijdrager
    nervus

Je probleem doet mij denken aan mijn eigen iBook G3. Daar was het niet de video-kaart maar het kabeltje naar de backlight van de LCD.

Bijdrager
    el che vive

Ik heb precies dezelfde symptomen (strepen / uitvallen scherm en toch opstarten) gehad met mijn iBook G3.
    Tot drie keer toe is hij ter reperatie gegaan naar Apple en alle drie de keren is er
    een nieuwe Logic Board ingezet.

Het is zoals eerder al gezegd een bekend probleem bij Apple.
    Tegen mij zeiden ze dat het een fabricagefout was en daarom was er een speciaal herstel programma, maar dat is nu helaas afgelopen…

De derde keer dat het mij overkwam was het ook buiten deze termijn en wilde ze het in eerste instantie niet kosteloos repareren (en zou het mij iets van €500,- + arbeidsloon gaan kosten), maar na netjes vragen en beetje aandringen is hij uiteindelijk toch zonder kosten gerepareerd…

Succes ermee!

Bijdrager
    Hansfree

Ik heb precies het zelfde gehad met mijn iBook G3 maar die deed daarna helemaal niets meer en mijn logic board was geheel overleden. Heb toen een macbook gekocht en zelf de mac opengemaakt, HD eruit gehaald en in een casing gezet. Alle bestanden nog intact en kon ik zo op mijn macbookje overbrengen.

Bijdrager
    Soulshaker

http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=145430

Deze persoon heeft precies hetzelfde meegemaakt
    Het topic was hier ook een paar dagen geleden gepasseert :o

Bijdrager
    HakanB

Voorlopig werkt de iBook nog, af en toe valt ie uit, met wat optillen, bewegen, schuifen, wiebelen e.d. en na een paar keer opnieuw te opstarten werkt ie als een zonnetje.. Zolang ik er maar niet hard op leun of hard tegen mijn bureau aanstoot. :)

Bijdrager
    Soulshaker

Kan niet anders dan dat er ergens een slecht contact is in je Ibook
    Een kabeltje dat niet meer goed verbonden is

Als je het aandurft kan je hem mss eens open doen , en eens zien of dat alles nog goed bevestigd is

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.