12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Inactief
    Anoniem

RIP Aperture

Zojuist kreeg ik deze email van Apple:

Dear Aperture customer,
    Last June, we introduced the new Photos apps for iOS 8 and OS X Yosemite, along with
    iCloud Photo Library, which lets you safely store all your photos in iCloud and access them
    from anywhere.
    When Photos for OS X launches this spring, Aperture will no longer be available for purchase
    from the Mac App Store. You can continue to use Aperture on OS X Yosemite, but you will not
    be able to buy additional copies of the app.
    You can migrate your Aperture library to Photos for OS X, including your photos, adjustments,
    albums, and keywords. After migrating, your Aperture library remains intact. However, Aperture
    and Photos do not share a unified library, so any changes made after the migration will not be
    shared between the apps.
    To learn more about Photos for OS X, click here. If you’re interested in trying the OS X 10.10.3
    Public Beta, which includes Photos for OS X, click here.
    We thank you for using Aperture and hope you will enjoy the new Photos for OS X app.
    Sincerely,
    Apple

Het is maar dat u het weet!

Bijdrager
    Targaryen

Bedankt om ’t te laten weten. Triest hoor. Ze duwen die software in je strot. Tot ik op een dag Aperture opendoe en het niet meer compatibel is met OS X 11.

Bijdrager
    KarelWillem

Ja, ik kreeg hem gisteren ook, die e-mail.
    Kan me niet herinneren dat ik Aperture gebruik. Maar Apple vond me belangrijk genoeg denk ik.;)

Bijdrager
    jf

Yep, ik kreeg ‘m ook, keurig in het Nederlands nog wel. Het was voor mij sowieso een miskoop, dus ik zal het niet missen.

Bijdrager
    KarelWillem

Nou vooruit, zetten we de Nederlandse tekst ook nog even hier.

Beste Aperture-gebruiker,

In juni 2014 hebben we de Foto’s-apps voor iOS 8 en OS X Yosemite aangekondigd, evenals de nieuwe iCloud-fotobibliotheek. Daarmee kun je veilig al je foto’s in iCloud bewaren, zodat je er overal bij kunt.

Foto’s voor OS X komt dit voorjaar uit. Vanaf dat moment is Aperture niet meer verkrijgbaar bij de Mac App Store. Je kunt je huidige versie van Aperture gewoon gebruiken onder OS X Yosemite, maar extra exemplaren kopen is dan niet meer mogelijk.

Je kunt je Aperture-bibliotheek overzetten naar Foto’s voor OS X, compleet met al je foto’s, bewerkingen, albums en trefwoorden. Je Aperture-bibliotheek blijft na het overzetten gewoon toegankelijk. Maar omdat Aperture en Foto’s niet hetzelfde type bibliotheek hebben, zijn wijzigingen die je na het overzetten aanbrengt, niet in beide apps zichtbaar.

Voor meer informatie over Foto’s voor OS X klik je hier. Als je de bètaversie van OS X 10.10.3 met Foto’s voor OS X wilt proberen, klik je hier.

We stellen het zeer op prijs dat je Aperture hebt gebruikt en wensen je veel plezier met de nieuwe Foto’s voor OS X-app.

Met vriendelijke groet,
    Apple

Bijdrager
    SvS

Nu ben ik razend benieuwd naar Foto-app. Zonde van zo’n mooi stukje software Aperture. Nooit gekocht omdat ik Photoshop heb. Maar Apple moet niet meer zoveel drastische wijzigingen maken ten nadele van de bestaande gebruikers.

Bijdrager
    Peter

Heb de 10.3.3 beta met Photos even aan de tand gevoeld. Heeft nog veel bugs, dus het zal nog wel even duren voor 10.3.3 echt uit komt.
    Photos kan functioneel voorlopig nog niet tippen aan Aperture, maar is wel een mooi concept. Voor professionals zal Photos wellicht nooit voldoen, maar voor een enthousiast hobbyist als ik zelf kan het best iets moois worden.
    Ik blijf dus nog wel een tijdje Aperture gebruiken. Het is namelijk niet dood, het werkt nog steeds, het is alleen wel met pensioen gestuurd:-)

Photoshop is overigens iets totaal anders dan Aperture, dus je opmerking begrijp ik niet helemaal.

Bijdrager
    iep

Dit was al bekend gemaakt bij de introductie van Yosemite dus nieuw is het niet. Het is alleen iets duidelijker over wanneer we de vervanging krijgen.

Bijdrager
    12Mac

Is die nieuwe applicatie al beschikbaar?
    Sinds lange tijd (paar maand misschien) wil ik Aperture namelijk openen……
    Om het te openen moet ik het bijwerken naar de nieuwste versie. Echter staat Aperture niet meer in de App store. Nu kan ik dus niet meer bij mijn foto’s…

Edit: lol, ik zie net dat die app al standaard op mijn computer staat.

Bijdrager
    Franky Mac

Vreemd, ik heb nog gewoon updates gehad en kan het programma onder 10.10.4 nog gewoon openen. Bovendien staat Aperture bij mij nog in de Appstore:

Ik blijf Aperture voorlopig ook nog gebruiken en ik heb ook geen haast om naar Al Cap over te stappen. Ik heb mijn vingers gebrand aan Yosemite en dat doe geen tweede keer. Bovendien veranderd er het een en ander “under de hood”, hierdoor zullen utilities zoals bijv. TotalFinder niet meer werken.

Bijdrager
    12Mac

Geen flauw idee waarom Aperture bij mij dan niet mer in de store staat. Wel zwaar vervelend aangezien ik nu geen optie vindt in Foto’s voor HDR….. In Aperture kon ik 5 foto’s samenvoegen om zo tot een mooi resultaat te komen bij nachtfotografie…..
    Dit is meer een nieuwe versie van iPhoto… nee dank je vriendelijk ik heb niet voor niets ooit Aperture 3 aangeschaft.

Bijdrager
    Ganymedus

Yup ik had die email ook. Voor de bewerkingen overgestapt op Pixelmator.
    Maar toch jammer dat Aperture langzamerhand de nek om wordt gedraaid.

Photos vind ik absoluut geen waardige opvolger voor iphoto en aperture, een combi die ik veel gebruikte.

@12mac
    als je hem legaal gekocht hebt, zou hij in de store moeten staan bij aangeschafte producten. En als je hem daar niet kunt vinden, gewoon eens zoeken op een torrent file. Als je er toch al voor betaald hebt…

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.