4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    reaction

Richtlijnen voor website bouwen voor Mobiele telefoons?

Ik ben op zoek naar informatie over richtlijnen of randvoorwaarden om een mobiele website te kunnen vormgeven.
    Ben zelf geen webdesigner, maar een graficus die zicht wilt verdiepen in de webmaterie die bedoeld is voor je mobiel.
    (weet wel het één en ander van reguliere websites, maar ik kreeg de vraag nu om een aantal websites voor mobieltjes
    vorm te geven. Gaat allereerst om voorstellen, maar ik zou mij zelf toch graag meer in willen lezen, ondanks dat ik de
    techniek niet zelf ga doen. Mijn baas zit volgende week met de klant en de technische partij, maar gezien ik er zelf niet bij zit, maar een collega account-manager zijn dit mijn voornaamste vragen:

- Welke schermresolutie is gangbaar om aan te houden? (meest optimaal)

– Wat zijn the do’s en don’t’s bij een mobiele site t.o.v. een reguliere internetsite?

– Hoe kan je het beste de bestanden bewaren om ze optimaal tot hun recht te laten komen?
    (werken de technieken qua bewaren/comprimeren hetzelfde als voor een reguliere site?)

Bronnen, tips, advies in het nederlands of engels zijn welkom. PB of post ze hier… alvast bedankt.

Bijdrager
    iJoost
    Bijdrager
    St. Mobbs

De breedte die wordt aangeraden voor als je bouwt voor iPhone-gebruikers is 980 pixels.
    Als die in landscape modus internetten wordt de pagina perfect weergegeven. Staand trouwens ook. (MacFan no. 80)

En daar de iPhone 60 – 70 % van het mobiele internetverkeer voor zijn rekening neemt…

Als je die breedte niet (wilt) hebben dan kun nog altijd een stukje code toevoegen zodat de iPhone toch mooi je site weergeft.

<meta name=”viewport” content=”width=680″ />

In dit geval is dat bij een site met de breedte van 680 pixels.

En maak de plaatjes natuurlijk niet te groot. Zet CSS sheets en JavaScripts in aparte bestanden en verwijs naar ze in het <head> gedeelte.

Bijdrager
    Sven van de Scheur

op de site van opera stonden concrete punten geloof ik, maar ik raad je gewoon aan details weg te laten en uit te gaan van liquid design….

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.