4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    Beaglelover

OPGELOST: RGB waarde gemeten met Digitale-kleurenmeter Snow Leopard

Als ik de Digitale-kleurenmeter (Snow Leopard) gebruik voor de RGB waardes te bepalen van het kleuren palet (Webveilige kleuren) op iMac krijg ik heel andere waardes dan het palet aangeeft.
    Bijvoorbeeld #FF0000 wordt gemeten als #FB0018, #FFFF00 wordt gemeten als #FAFF2C, #0066FF wordt gemeten als #3879FD en #990033 wordt gemeten als #A70044. Wit #FFFFFF en zwart #000000 kloppen overigens wel.
    Kwam hier toevallig achter omdat ik op een site vaak een bepaalde (tekst)kleur uit het palet gebruik en ik (aangereikte) logo’s moest plaatsen met exact dezelfde kleurcode als hoofdkleur en zag dat de kleuren verschilden
    Als ik op internet diverse sites met voorbeelden van webveilige kleuren meet kloppen de gemeten waardes wel altijd met de opgegeven waardes.
    De kleuren uit palet wijken ook zichtbaar af van de overeenkomstige kleuren op de sites.
    bijv. http://www.webmasterstart.nl/html/webveilige-kleuren.html of http://www.weijers.net/guide/colours.php, ik heb er zeker 20 bemeten en nergens een afwijking gehad.
    Wijken de kleuren in het palet echt zoveel af? Kan ik iets instellen dat ze wel goed overeenkomen met de code die ernaast staat?

Bijdrager
    Beaglelover

Gevonden:
    Als ik via Systeemvookeuren > Beeldschermen > Kleur kies voor ‘Algemeen RGB-profiel’ kloppen de gemeten waardes van het kleurenpalet wel 100% met de code ernaast. Ook de waardes op internetsites blijven kloppen.

Bijdrager
    Ir.Bob

Ik kan niet helemaal m’n vinger erop leggen, maar m’n vermoeden is dat het kleurenpalet niet helemaal op de juiste manier colormanaged is. Ik begeef me hier een beetje op glad ijs, omdat ik niet veel verstand heb van colormanagement in browsers.

Dat je verschillen ziet en meet is niet heel raar. De kleurenmeter meet in het kleurprofiel van het beeldscherm. Dat zou betekenen dat kleurcodes in het kleurpalet naar de overeenkomstige beeldschermcodes vertaald worden. Kleurcodes (NB wel foto’s die getagged zijn met een profiel) in een browser worden volgens mij niet gemanaged (eigenlijk zoals Photoshop’s preserve numbers) en daarom meet je in je browser-scherm de goede codes. Aangezien de codes op sRGB gebaseerd zijn, zou indien de monitor ook in sRGB staat (N.B. dat is een instelling die voor normaal gebruik absoluut niet correct is) de kleurcodes wel overeen moeten komen. En hier wringt de schoen, want dat gebeurd dus niet. Daarom mijn vermoeden dat het kleurenpallet niet goed colormanaged is.

De oplossing voor jouw probleem is gewoon de kleurcodes gebruiken die je altijd gebruikt, en zorgen dat het programma waarin je het logo maakt sRGB als werkruimte heeft.

Bijdrager
    Ir.Bob

Iets te lang bezig geweest met mijn antwoord en zie dat je intussen zalf al wat hebt uitgevonden. Als Generic RGB het wel doet, dan zijn we hier misschien tegen een kleine bug in OSX aangelopen. Generic RGB is namelijk de Apple variant van sRGB, maar met een gamma van 1.8 ipv 2.2. Apple is sinds Snow Leopard overgestapt op een gamma van 2.2, maar blijkbaar niet helemaal.

Hoe dan ook de oplossing ligt in colormanagement zoals ik al verwachtte.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.