12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    Pivni Pes

Rewrite URL

Ik heb via de admin panel bij mijn provider een subdomein aangemaakt (nas.domein.nl)
    In de map “nas” heb ik een index.php pagina aangemaakt met de volgende inhoud:

<?php<br />
    header("Location: http://nas-cg.domein.nl:8080");<br />
    exit;<br />
    ?>

Als ik nu “nas.domein.nl” in tikt, dan wordt ik automatisch doorverwezen naar “http://nas-cg.domein.nl:8080/webUI/login.cgi&#8221;
    Dan kan ik op mijn nas inloggen, dus het werkt allemaal wel, alleen vindt ik dat stukje “:8080/webUI/login.cgi” een doorn in het oog.
    Nu wil ik dat met een mod_rewrite oplossen via een .htaccess, althans, ik denk dat dat zo moet.
    Maar nu ben ik al een aantal uurtjes verschillende pagina’s aan het uitspitten, maar ik kom er niet mee uit.
    Veel wat ik vindt is PHP technisch omschreven, en aardig abracadabra voor mijn.
    Ik heb totaal geen verstand van scripten en of PHP.

Mijn brutale vraag is of dat hier iemand mij mee kan helpen?

Lid
    Pepperonie

Ligt een beetje aan je NAS of dat dat mogelijk is.
    Kan je ons daarom wat meer vertellen over de NAS die je hebt?

Bijdrager
    johnkeates

Nee zo moet het niet en zo kan het niet. Dat komt door dat jouw nas op poort 8080 werkt. En dat is dus een compleet andere TCP verbinding. URL Rewriting kan je alleen gebruiken om een URL op de webserver zelf te herschrijven.

Je zou wel een proxy kunnen gebruiken, maar waarom zou je dat willen doen? Is het niet veel makkelijker om die NAS op poort 80 te laten draaien.

Stel dat je die URL echt zo ‘lelijk’ vind.. (wtf?) dan kan je altijd nog de boel in een frame draaien.

Bijdrager
    Pivni Pes
    Pepperonie op 21 januari 2012

Ligt een beetje aan je NAS of dat dat mogelijk is.

Kan je ons daarom wat meer vertellen over de NAS die je hebt?
    Sorry, dat had ik inderdaad beter kunnen vermelden.
    Het betref een NAS van Synology, type DS211 met DSM 3,2 geïnstalleerd.

johnkeates op 21 januari 2012

Nee zo moet het niet en zo kan het niet. Dat komt door dat jouw nas op poort 8080 werkt. En dat is dus een compleet andere TCP verbinding. URL Rewriting kan je alleen gebruiken om een URL op de webserver zelf te herschrijven.

Je zou wel een proxy kunnen gebruiken, maar waarom zou je dat willen doen? Is het niet veel makkelijker om die NAS op poort 80 te laten draaien.

Stel dat je die URL echt zo \’lelijk\’ vind.. (wtf?) dan kan je altijd nog de boel in een frame draaien.Begrijp ik het dan goed als ik de NAS op poort 80 laat draaien in plaats van 8080, dan kan het wel?

Bijdrager
    johnkeates

Nee. URL’s kan je alleen rewriten op de webserver die de URL afhandelt.

Jij kan dus niet op server A urls voor server B gaan rewriten. (Behalve als je proxy setups gebruikt)

Synology gebruikt voor zo ver ik weet in zijn linuxfirmware geen apache/lighttpd (maar het zou wel kunnen), en heeft ook geen rewrite modules, dus erg waarschijnlijk is het niet (dat je dit gaat oplossen).

Misschien moet je het probleem analyseren: wat wil je doen? Want de DSM ga je echt niet elke dag gebruiken lijkt me. Synology appraten (en elke andere willekeurige NAS) is een set-and-forget type apparaat: in principe stel je in wat het moet doen, en behalve bij wijzigingen heb je er niet zo veel mee te maken.

Bijdrager
    Pivni Pes

Ik hoopte dat het probleem was dat ik 8080 gebruikte in plaats van 80, maar eerlijk gezegd was ik al bang dat het probleem zat in server A naar B.
    Als ik nu terug kijkt na je uitleg, dan moet ik zeggen dat het wel logisch is.

Wat ik wil doen met deze NAS is het toegankelijk maken voor klanten dat zij met een inlog grotere bestanden kunnen downloaden/uploaden.
    Dit is hoofdzakelijk alleen wat wij met deze NAS doen, en een mooie URL vindt ik persoonlijk netter en professioneler overkomen, misschien is het muggenzifterij;-)

Ik ben bang dat mijn enige oplossing een iframe is.

Inactief
    Anoniem

Indien je bij je provider ook een DNS management optie hebt kun je een een ‘A’ record aanmaken met daar ingevuld je eigen IP adres van je server thuis.
    .
    Dus: nas-cg A JOUW-IP-ADRES
    .
    Je kunt dan rechtstreeks inloggen via nas-cg.domeinnaam.nl
    .
    In je synology geef je aan in welke directory je moet uitkomen en hoef je ook geen index.php’s aan te maken.

Bijdrager
    Pivni Pes

Ik heb inderdaad toegang tot het DNS management, en ik heb daar al een A record aangemaakt met de naam “nas-cg” die verwijst naar mijn WAN adres.
    Ik heb daar ook een A record met de naam “nas”, die verwijst naar mijn subdomein.

Kan ik beter mijn A record “nas-cg” en het subdomein “nas.” verwijderen, en het A record “nas” verwijzen naar mijn WAN adres?

Als dat zo is, dan kan ik volgens mijn nog niet een nette URL maken met de “mod_rewrite”.
    Of is daar weer een ander trucje voor?

Inactief
    Anoniem

Ik moet even goed nadenken hoe je het nu hebt aangemaakt.
    .
    De subdomeinnaam die je hebt aangemaakt in het control panel was ‘nas-cg.domein.nl’ toch?
    Die subdomein verwijst waarschijnlijk naar een directory ‘nas-cg’ op de website die je bij je provider hebt draaien. Dus: http://www.domein.nl/nas-cg
    .
    Dat subdomein kun je geheel verwijderen!
    .
    Je hoeft namelijk alleen in je DNS management een A record aan te maken met ‘nas-cg’ die verwijst naar je WAN adres (het ip adres van jezelf thuis). Zodra je dit A record hebt aangemaakt kun je al via ‘nas-cg.domein.nl’ uitkomen op je synology thuis.
    .
    Vindt je nas.domein.nl mooier, dan hoef je alleen een A record aan te maken met ‘nas’ en je IP adres. In dat geval kun je dan via nas.domein.nl uitkomen op je server.
    .
    In je router geef je aan dat poort 80 moet worden doorgestuurd naar het IP adres van je nas (dus 192.168.x.x ofzo).
    .
    Daarna ga je in het configuratiescherm van DSM (je nas) naar ‘web applicaties’ en vink je ‘web station inschakelen’ aan. Dan klik je op de knop ‘virtuele host’ en geef je de naam van de submap (de mapnaam waar je website staat op je nas), de hostnaam (bv. nas.domein.nl) en poort 80.
    Daarna kun je als het goed is gewoon via nas.domein.nl naar je NAS zonder dat je verder iets van 8080 of 80 erachter hoeft te zetten.
    .
    Om te testen kun je het beste even een index.html bestandje aanmaken en die plaatsen in de map van je site op je nas. Zo kun je controleren of hij direct goed doorlinkt.

Bijdrager
    Pivni Pes

Ik heb zojuist het subdomein en de 2 A records verwijderd, een nieuwe A record met “nas” aangemaakt en door gewezen naar mijn WAN adres.
    Webstation en virtuele host zijn aangezet, bij virtuele host heb ik een regel aangemaakt met in “naam van de submap” “nas”, in “hostnaam” mijn domein naam met .nl, maar zonder www, protocol “HTTP” en in “poort” 8080.
    Poort 80 wordt al gebruikt gebruikt door mijn Zimbra mailserver.
    Ik kon niet direct 8080 invoeren, dit gaf en conflict met de instellingen bij “File station”
    Bij de instellingen van “File station” heb ik een vinkje staan bij “File station (HTTP) inschakelen”, met poort 8080, wat ik nu even op 8081 heb gezet.
    Moet dit vinkje nu worden uitgevinkt?

Bij het aanpassen van de A record, moet ik 1 of 2 uur wachten totdat deze gegeven zijn doorgevoerd voor dat ik pas kan testen.

Inactief
    Anoniem

Waarom zet je de zimbra mailserver niet uit? Je synology nas beschikt immers ook over een mailserver.

Bijdrager
    Pivni Pes

De NAS van synology is een mooi apparaat, maar kan niet op tegen de Zimbra mail server;-)
    Ik heb een serverkast staan waarin een redundant server van Dell (powerendge) hangt, met drie virtuele Ubuntu servers op een Esxi platform.
    Een van deze servers is dus de Zimbra die al het mailverkeer, agenda en binnenkort ook LDAP afhandelt met een API koppeling naar ons CRM pakket.
    Dit is natuurlijk een zakelijke omgeving, en mijn priv├ę E-mail wordt ook deze server afgehandeld.
    De mailserver op de NAS is perfect voor thuis gebruik, maar zakelijk niet toereikend.

De A record die ik heb aangemaakt werkt nu, en ik wordt doorgestuurd naar mijn WAN adres, alleen krijg ik dan mijn Zimbra inlog te zien.
    Dit zal waarschijnlijk wel komen omdat de Zimbra op poort 80 draait, ik heb wel een regel in de router die naar poort 8080 verwijst.
    Waarschijnlijk heb ik daar iets niet goed staan, alleen kan ik nu even niet vanaf thuis in de router komen, dit is iets in de firmware, dus ik moet morgen even de router een schop geven.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.