30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 66)
  • Q:

Bijdrager
    Rasheed187

Revolutionair idee

Waarom gaat Apple geen computers bouwen die ook op Windows kunnen draaien? En dan bedoel ik geen Virtual PC. Gewoon echt Windows, Apple moet dan wel Intel proccesors gaan gebruiken. Ik weet zeker dat ze moeiteloos de concurrentie aankunnen met Dell,HP,Gateway,Sony etc.

Ik vind dat Apple echt hele mooie producten maakt maar ik werk al 8 jaar met Windows en ben eigenlijk best wel tevreden met Windows XP. De drempel is te hoog om een Mac aan te schaffen, ben toch bang dat er altijd bepaalde software is die je er niet op kan laten draaien, bv Kazaa en andere P2P programma’s.

Dus gewoon een Apple bouwen die draait op Windows. Ik geloof best dat MacOSX prachtig is maar MacOS heeft jaren geleden de slag met Windows verloren, laten we gewoon eerlijk zijn.

Bijdrager
    KarelWillem

Een Apple met Windows?

Wie dienen we daar mee? De gemiddelde PC-koper wil maar één ding en dat is zoveel mogelijk MegaHertzen voor een zo laag mogelijke prijs.

Apple zal dit nooit bieden en dat is maar goed ook.

OSX is absoluut nog steeds superieur aan welke Windows-versie dan ook.

Blijf gelukkig met je Windows-PC is mijn advies, dan blijven wij gelukkig met onze Apple met OSX.

Bijdrager
    MacAttack

Ik snap ook niet waarom op een Apple windows zou moeten draaien. Volgens mij heb je nog nooit met MacOS gewerkt anders zou je weten dat windows overbodig wordt als je MacOS hebt.

Qua p2p zijn er genoeg programma’s verkrijgbaar voor OSX en Windows heeft toch allang de strijd verloren als beste OS. En niet enkel tegen over MacOS maar ook tegenover Linux. Als je het louter in verkoopscijfers bekijkt heeft niet mac verloren maar de consument.

Maar als je gelukkig bent met XP dan is OSX niets voor jouw, OSX is enkel voor mensen die iets meer zoeken. :wink:

Bijdrager
    Mmmarco

Andersom kan in princiepe wel. Het is mogelijk UNIX te draaien op een PC bak. En dus ook wel OSX. Alleen weet ik niet of ik daar gelukkiger van zou worden. Opvalllend is wel dat er steeds meer PC onderdelen zo in een mac passen: Geheugen, Videokaarten, HD’s, CD-ROMS, CD-branders, DVD-hardware. Alleen nog geen moederborden en processoren. :roll:

Moderator
    Adriaan Mol
    ”Mmmarco”

Andersom kan in princiepe wel. Het is mogelijk UNIX te draaien op een PC bak. En dus ook wel OSX. Alleen weet ik niet of ik daar gelukkiger van zou worden. Opvalllend is wel dat er steeds meer PC onderdelen zo in een mac passen: Geheugen, Videokaarten, HD’s, CD-ROMS, CD-branders, DVD-hardware. Alleen nog geen moederborden en processoren. :roll:

Andersom kan in princiepe helemaal niet. Als het zou kunnen is het simpel weg de ondergang van Apple. Alles kan UNIX draaien, maar dat betekend niet dat Mac OS X ook op een Intel bak kan booten. De UNIX laag van Mac OS X, ook wel bekend als Darwin kan overigens wel moeiteloos op een intel-gebaseerde computer draaien. Maar vergeet het maar dat Mac OS X ooit op een (normale) intel te booten is!

Bijdrager
    Stof
    ”Adriaan

Maar vergeet het maar dat Mac OS X ooit op een (normale) intel te booten is!

Tenzij de roddelaars toch gelijk krijgen:wink: .

Bijdrager
    Rasheed187

Kan iemand mij dan vertellen wat zo geweldig aan een MacOS is? Ik heb die website van Apple gecheckt, ziet er natuurlijk mooi uit maar wat kan het wat WinXP niet kan? WinXP is behoorlijk stabiel, en de interface is ook mooier geworden.
    Begrijp me niet verkeerd, ik ben geen Microsoft fan ofzo, maar ik moet toegeven, MS doet z’n best om steeds betere producten te maken, ik vind bv IE nu beter dan Netscape en Windows Media is ook beter dan Real.

Jammer eigenlijk dat er geen Virtual Mac bestaat, kon ik zien hie de interface in elkaar zit.

Kan de Virtual PC van Connectix (nu dus MS) echt elke applicatie van Windows op de Mac laten draaien? Want ik wil wel Kazaa etc kunnen draaien. En veel games komen ook niet uit op de Mac (fifa 2003?) Hoe zit het trouwens met het tweaken van MacOSX? Voor WinXp zijn er veel coole programma’s waarmee je (bijna) totale controle over de PC krijgt. Al met al belangrijke factoren waarom ik toch maar bij een Win machine blijf.

Maar ik ben blij dat er zoveel macfans over de wereld zijn want zonder jullie zou Apple niet bestaan en zou ik niet kunnen genieten van de mooie producten die ze hebben gemaakt.:mrgreen:

Bijdrager
    Rasheed187

O ja, @ Karel Willem: wie dienen we daarmee? (Met een switch naar Intel) Apple natuurlijk!!! De toekomst ziet er dan pas echt goed uit. En nog bedankt voor de interessante link, Stof.

Bijdrager
    kenmasters

Ik hoop niet dat dat ooit gaat gebeuren. Ik hoop ook niet dat intel bakken ineens macos x kunnen gaan draaien. Laat apple het maar fijn bij power pcs houden, er is al veel teveel “hetzelfde” en “mainstream” in deze wereld. Laat er alsjeblieft de mogelijkheid blijven om buiten deze categorie te vallen, wat beter of slechter is verder een kwestie van smaak lijkt me zo…

Bijdrager
    MacAttack

Ik denk niet dat een mac meer kan, maar hij kan het wel beter. OSX is niet een beetje stabieler, het is stabiel. OSX is niet een beetje mooier. Het is de mooiste.

Als Bill Gates bvb zegt “in het jaar 2015 zijn er pas perfecte computers” dan fronsen wij onze wenkbrouwen en kijken naar onze mac en zeggen “op jouw platform mischien, op het onze bestaat het al.

Mac ligt in alles lichtjaren vooruit. Floppy’s kennen we al jaren niet meer. Wifi kennen we ook al jaren. Firewire en USB is al zeer lang een standaard op Mac. Crashen is bij ons een wereldwonder (Als het gebeurt dan schrijft men zelfs een post en is iedereen verwondert)

Het enige dat je ons kan verwijten is dat we niet genoeg games hebben en dat willen we grif toegeven, maar voor de rest kan windows niks beter

Om het echt te weten moet je echt 2 weken op een mac doorbrengen en je merkt wat we bedoelen.

Bijdrager
    Elstar

Apple maakt niet alleen mooie computers (da’s alleen de kers op de taart). Ikzelf ben overstag gegaan omdat ik een apple ook zelf kan beheren, dat lukt me bij een windows-computer maar amper. Daar heb ik op mijn werk nog altijd systeembeheerders voor nodig.
    (maar we trekken Rasheed nog wel over de lijn. Kijk eens naar zijn status: 7 berichten op zijn eerste dag!)

Bijdrager
    MacAttack

goh en dan zijn we .net zelfs vergeten te vermelden. Dat hebben we ook al .mac, dus kan jij al iets met .net? Windows is veel blabla maar als op het op de praktijk aankomt roelt mac bigtime

Bijdrager
    araminta

.Mac is wel even iets anders dan .Net, voor de duidelijkheid. Heel wat anders, zeg maar.

Verder is het volstrekte kolder om van Apple te verwachten dat ze hardware gaan leveren waar Windows op draait. Dat snijdt A in hun eigen verkopen van OS X (heeft toch een paar duiten gekost), en B is het eerder aan Microsoft om hun OS geschikt te maken voor andere hardware (instructiesets), zoals ze ooit voor Alpha hebben gedaan. En dat is me toch een daverend succes geworden…

En de dag dat Apple Microsoft informatie gaat leveren om Windows op hun hardware te draaien? When pigs do fly.

Bijdrager
    Mmmarco

Andersom kan in princiepe helemaal niet. Als het zou kunnen is het simpel weg de ondergang van Apple. Alles kan UNIX draaien, maar dat betekend niet dat Mac OS X ook op een Intel bak kan booten. De UNIX laag van Mac OS X, ook wel bekend als Darwin kan overigens wel moeiteloos op een intel-gebaseerde computer draaien. Maar vergeet het maar dat Mac OS X ooit op een (normale) intel te booten is!

Ah, dat klopt. Apple heeft zelf de mogelijkheid om op een pcbak te kunnen draaien afgeknepen om begrijpelijke redenen. Maar in theorie zou het moeten kunnen. Het zelf houden van de hardware voorkomt veel compatibileitsproblemen. Apple kan nu zelf beslissen wat het beste is (bv floppy’s weg, Firewire etc) en dat doorvoeren. Nadeel is idd de prijs. Maar ook die is relatief. Koop maar eens een 1e klas PC met A merk onderdelen. Dan is het verschil in prijs veel minder groot. Ook daarom is het voor Apple beter geen inferieure klonen toe te staan. (Is wel getracht, denk aan 4400/200 mhz, maar beviel niet).

De hele KISS (keep it simpe stupid)gedachte van Apple zit ook in de hardware. Zet maar eens zoiets simpels als geheugen in een pc. Metalen platen losschroeven, kast kantelen en prutsen. Nee, dan een G3 of G4: Scharnierpunt in de onder-zijkant. Moederbord op zijkant monteren en alles klapt zo open! Briljant! Of de iMac gedacht: 2 snoertjes en klaar.

De software is bovenal gemakkelijk. Daar kun je eigenlijk alleen achterkomen als je het gebruikt. Jammer voor jou. :wink: Als je deze link http://www.hccnet.nl/404/artikel.cfm?id=420 bekijkt zie je de ervaringen van een HCC (Computer totaal) redacteur die de mac mocht uitproberen. Lees maar wat hij ervan vond! Hier volgt de conclusie van zijn ervaringen:

Conclusie
    Het overstappen van een pc naar de Mac valt reuze mee. Binnen een week was ik gewend aan het systeem en ik wil niet meer terug naar Windows. Voor de hardware van een Mac betaal je meer dan voor een gemiddelde pc, maar je krijgt er ook veel voor terug. Het gebruiksgemak en de stabiliteit zorgen ervoor dat je prettiger werkt dan op de gemiddelde Windows-computer. De hard- en software is bovendien fraai vormgegeven. Alle vooroordelen zijn in mijn ogen dan ook ongegrond.

Bijdrager
    Castor

araminta, er zit nog wat schuim op je kin…;)

Bijdrager
    DesertDog
    ”Rasheed187″

…Want ik wil wel Kazaa etc kunnen draaien…

Tja, als je alles gratis wilt dan moet je inderdaad niet naar een mac kijken. Een mac is inderdaad duurder dan een pc-kloon. Design, stabiliteit en afschrijfwaarde zijn dan niet echt termen die je zoekt…:D

Bijdrager
    Stof

[Moderatie mededeling]

Discussie over .mac en .net afgesplitst. Het laatste bericht van Castor had ook mee gemoeten, maar is blijven hangen. Sorry castor:oops: .[/list:u:b6f0a953e8][/Moderatie mededeling]

Bijdrager
      Rasheed187

Dat is eigenlijk wel waar wat Araminta zegt. Eigenlijk zou Microsoft hun Windows geschikt moeten maken voor de Mac.

Heb vandaag trouwens de 15 inch Powerbook gecheckt, weegt echt maar 2,5 kg. I salute Apple!!! Maar, (en dan zullen jullie mij voor gek verklaren) ik vond hem toch niet zo mooi, niet mijn stijl. Dan praat ik over het geheel, want het scherm was prachtig, alleen toch even wennen aan het breedbeeld formaat. Heb ook een beetje met de MacOSX gespeelt, en op het eerste gezicht geef ik toch de voorkeur aan WinXP. Dus een Apple switch zit er niet in. Maar nog even over het gewicht, heeft dat echt alleen met het materiaal te maken?

Nog een vraag voor jullie: als de macosx ook op andere laptops zou draaien, welke zouden jullie dan kopen? MAW vinden jullie de Apple laptops de mooiste? Eerlijk zeggen he. Ik vind op dit moment de Sony Vaio de mooiste productlijn, maar ik zou ze graag in een andere kleur/materiaal willen zien. Zeg maar een mix tussen de Apple laptops en Sony laptops.

Bijdrager
      MacAttack

Ik heb een 12″ gekocht en vind het de mooiste notebook op de markt. Maar ja ik vind alles van Apple dan ook zeer mooi. Mijn iMac TFT vind ik dus ook één van de mooiste computers ter wereld. Ik heb dan ook nog nooit een mooie PC of laptop gezien. Hetzelfde met XP ik vind het echt niet mooi als je OSX ziet. Maar dat is louter smaak natuurlijk.

Wel ik zal je het geheim vertellen van het gewicht van de Apple Notebooks maar niet verder vertellen. Ze zijn gemaakt uit piepschuim, bevattten totaal geen onderdelen en op het scherm is gewoon een foto van een desktop geplakt. :P

Bijdrager
      Tjerker

Ik kan windows XP maar niet mooi vinden… het doet me teveel denken aan de sfeer van de Teletubbies :wink: (onlangs geswitched van wintel – ben heel blij met m’n iMac flatpanel)

Bijdrager
      ElectricCat
      ”Rasheed187″

Ik vind op dit moment de Sony Vaio de mooiste productlijn, maar ik zou ze graag in een andere kleur/materiaal willen zien. Zeg maar een mix tussen de Apple laptops en Sony laptops.

Tja, de Vaio’s dat vind ik ook qua PC laptops wel mooie dingen, maar die zou ik op zich aanschaffen als ik een Linux portable zou kopen, of eventueel een IBM thinkpad, vind ik ook nog wel mooi.
      Maar het eenvoudige design van de Books van Apple vind ik gewoon toch eerlijk gezegd het mooist, IMHO , zonder stickers en gekleurde toetsen en plastic dingetjes e.d die kunnen afbreken. Maar als ik een pc laptop kocht: een Vaio.

Bijdrager
      janster

Apple maakt zeker mooie computers in vergelijking tot pc. Dit heeft echter niks met microsoft te maken. Zij maken slechts de software en verdienen er heel veel geld mee. De g3 chip in een ibook wordt door ibm gemaakt toch? Als ze deze in een thinkpad stoppen(ibm laptop) dan zou je toch eigenlijk jaguar daarop moeten kunnen draaien toch? het verschil zit hem alleen in de chip toch, of denk ik nu te simpel?

Bijdrager
      Tjerker
      ”janster”

Apple maakt zeker mooie computers in vergelijking tot pc. Dit heeft echter niks met microsoft te maken. Zij maken slechts de software en verdienen er heel veel geld mee. De g3 chip in een ibook wordt door ibm gemaakt toch? Als ze deze in een thinkpad stoppen(ibm laptop) dan zou je toch eigenlijk jaguar daarop moeten kunnen draaien toch? het verschil zit hem alleen in de chip toch, of denk ik nu te simpel?

toch wel, ja. De archictectuur bvan de G3 / G4 (RISC) chip is behoorlijk anders dan van Intel (x86 enz) Dus is er ook een ander moederbord en bijbehorende hardware nodig. Overigens is veel rand-hardware inmiddels hetzelfde als in PC land, denk aan harddisks enzo. Dus strip je thinkpad van z’n moederbord en processor, pak een apple moederbord + processor, en theoretisch zou je dan OS X kunnen draaien, maar eigenlijk heb je dan een Apple in een PC behuizing…

Bijdrager
      araminta

En zo komen we op het onderwerp clones…

Ik denk dat het leuk is om er over te discussiëren of Apple’s Windows gaan draaien, of andere hardware OS X, maar beide trajecten leiden hoogstwaarschijnlijk tot een vrij rap einde van Apple. Niet willen dus. Maar ik zou het wel grappig vinden om eens te zien, een line-up van tien van die “oh-wij-hebben-ook-ontwerpen-van-de-LOI-gedaan” kastjes bij de V&D, met daarop het strakke graphite theme van OS X. Ach ja.

Bijdrager
      Mmmarco

Het hardware ontwerp is bij Apple ‘gewoon’ één geheel met de software. Beide ondersteunden dezelfde gedachte die Apple al jaren aanhoud: KISS. Keep it simple, stupid! User first. In die gedachte zijn ook de muis, het bureaublad, het prullemandje, de icoontjes etc bedacht. En recent bv iTunes. Ik ken geen ander programma dat zo gemakkelijk is. (1 knop! voor rippen en branden) 8)

Bijdrager
      Ruben
      ”Rasheed187″

Kan iemand mij dan vertellen wat zo geweldig aan een MacOS is?

Het is niet van Micro$oft, dus geen kudde-product.

”Rasheed187″

Ik heb die website van Apple gecheckt, ziet er natuurlijk mooi uit maar wat kan het wat WinXP niet kan?

Dagen draaien zonder reboot, dagen draaien zonder vastlopen, maanden draaien zonder dat ze er weer een security-bug in vinden, enz. enz…

”Rasheed187″

MS doet z’n best om steeds betere producten te maken

Micro$oft doet steeds beter zijn best Apple na te apen en een vergelijkbaar stabiel product op de markt te zetten, wat ze overigens nog steeds niet gelukt is.

”Rasheed187″

Jammer eigenlijk dat er geen Virtual Mac bestaat, kon ik zien hie de interface in elkaar zit.

Kun je dat niet opmaken uit de QuickTime filmpjes op de Apple site?

”Rasheed187″

Kan de Virtual PC van Connectix (nu dus MS) echt elke applicatie van Windows op de Mac laten draaien?

Ja, zelfs crashes en bluescreens doet ‘ie perfect (en da’s geen geintje, ik heb ze al een paar keer gehad). ’t Is wel een stuk trager, maar dat is natuurlijk begrijpelijk.

”Rasheed187″

Voor WinXp zijn er veel coole programma’s waarmee je (bijna) totale controle over de PC krijgt.

MacOSX is zo goed in elkaar gezet dat je er niet eens aan WIL tweaken. Bovendien heb je via de terminal sowieso al totale controle over het systeem, soms meer dan je lief is.

”Rasheed187″

Al met al belangrijke factoren waarom ik toch maar bij een Win machine blijf.

Ik heb zelf 18 jaar met Micro$oft zitten kutten, geen moment spijt gehad van mijn overstap naar Mac. DOS 2.0 deed het nog wel aardig, maar daarna heb ik het bij Micro$oft alleen maar slechter zien worden.

”Rasheed187″

Maar ik ben blij dat er zoveel macfans over de wereld zijn want zonder jullie zou Apple niet bestaan en zou ik niet kunnen genieten van de mooie producten die ze hebben gemaakt.:mrgreen:

Helemaal mee eens!:-)

Bijdrager
      Rasheed187

Thanks voor het beantwoorden van m’n vragen, want niemand had ze nog beantwoord.

Maar Win XP is ook behoorlijk stabiel en de interface vind ik zeker niet lelijk.(Teletubbies?) Wel jammer van de security bugs, maar in de praktijk heb je er niet echt last van mits je natuurlijk goede maatregelen neemt. Met ZoneAlarm, Norton Antivirus en PGP voel ik me wel veilig.

Bijdrager
      MacAttack

wel grappig, ik heb niks van security en ik voel me ook veilig.

Bijdrager
      Castor
      ”Mmmarco”

Beide ondersteunden dezelfde gedachte die Apple al jaren aanhoud: KISS. Keep it simple, stupid! User first. In die gedachte zijn ook de muis, het bureaublad, het prullemandje, de icoontjes etc bedacht.

Hoewel ik met name het GUI design en de eenvoud in het algemeen heel erg waardeer van Apple systemen, kun je natuurlijk vraagtekens zetten bij die eenknopsmuis. Oftewel, het bieden van contextuele menu’s met een toetscombi – tegenover een tweede muisknop. (Die overigens dan weer wel in het OS wordt ondersteund)

De bureaublad metafoor hebben ze natuurlijk ‘al jaren’ geleden ook maar bij Xerox PARC gezien en heel erg goed uitgevoerd. En daar ben ik maar wat blij om, daar niet van.

Moest door je opmerking terugdenken aan mijn allereerste GUI op een C64 in ’86/’87 of zo. Grappig om weer terug te zien. Mét prullemand, net als de Mac, maar dan betaalbaar voor een puber.

Gemaakt door Berkeley systems – dacht ik hetzelfde bedrijf dat later de Flying Toasters heeft geïntroduceerd. Is daar eigenlijk een X versie van?

Oeps! Ga wel erg Off Topic nu.. excuus :sealed:

Bijdrager
      Rasheed187

Ja waarom heeft Apple eigenlijk geen rechtermuisknop? Is zeker ook niet nodig?
      En Macattack, ik kan het me toch niet voortstellen dat je helemaal geen beveiliging hebt. Jullie hebben zeker ook geen firewall en antivirus nodig? OK, dit staat los van de bugs in software programma’s, maar toch.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 66)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.