7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    swig

Reviews op website

Hallo iedereen,

Ik heb een website en ik zou er graag reviews van Apps van iPod, iPhone en iPad op zetten.
    Mag ik dat zomaar doen of moet ik eerst toestemming vragen aan de maker van de App?

M.v.g.

Swig

Bijdrager
    Jeordy

Volgens mij mag je gewoon reviews maken, daar heb je geen toestemming voor nodig. Dat is het mooie van vrijheid van meningsuiting.

Bijdrager
    swig

Dankjewel, Jeordy.

Ik ben eens gaan kijken op wikipedia naar “vrijheid van meningsuiting”. Daar staat dat je kan vervolgd worden voor uitspraken. Maar dat gaat vooral over discriminatie, onwelvoeglijke taal en dergelijke, denk ik.

Swig

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Begin eens met jezelf de vraag te stellen: “Als het niet zou mogen, waarom hoor je dan nooit iets over juridische actie tegen sites met besprekingen van vanalles en nog wat?”

Bijdrager
    tinus_omt

Soms gebeurt dat wel; er zijn applicaties waarbij je volgens de licentie van sommige versies geen benchmarks en reviews mag publiceren. Of dat echt standhoudt als het bij de rechter komt is natuurlijk een andere vraag.

Voor vrijwel alle apps zal echter gelden dat de makers er alleen maar blij mee zijn als je hun app onder de aandacht brengt.

Er zijn twee dingen die kunnen gebeuren als je teksten publiceert: Je kunt vervolgd worden en je kunt aangeklaagd worden. Dat zijn twee verschillende dingen. Vervolgd word je door de staat. Dat kan gebeuren als je je schuldig maakt aan iets wat volgens het wetboek van strafrecht verboden is, zoals discriminatie. Als je vervolgd wordt kun je bijvoorbeeld een boete of gevangenisstraf krijgen.

Aangeklaagd word je door een andere burger. Dat kan als je die andere burger op een manier die omschreven staat in het burgelijk wetboek schade toebrengt. Als je aangeklaagd wordt, kun je uiteindelijk door de rechter verplicht worden de schade ongedaan te maken of te vergoeden.

Het is bijzonder onwaarschijnlijk dat je vervolgd wordt voor het publiceren van teksten omdat er zoveel waarde aan de vrijheid van meningsuiting wordt gehecht dat je bijna altijd wordt vrijgesproken.

Het is mogelijk dat je aangeklaagd wordt voor bepaalde uitspraken. Dat kun je gemakkelijk voorkomen door:

– De uitspraken als een mening te brengen
    – De andere partij voor publicatie een kans te geven te reageren op je uitspraken en een eventuele reactie er bij te zetten

De vrijheid van meningsuiting betekent dat je je mening met anderen mag delen. Als je echter schrijft dat iets op een bepaalde manier is, kan het zijn dat het eigenlijk anders is. Dan ben je dus aan het liegen en dat valt niet onder de vrijheid van meningsuiting. Als je daarmee een ander schade toebrengt kan de ander eisen dat die schade ongedaan wordt gemaakt.

Ook al breng je je uitspraken als een mening, dan nog kun je natuurlijk aangeklaagd worden. Dat kan eigenlijk altijd. Het is alleen erg onwaarschijnlijk omdat de andere partij ongeveer 0% kans heeft om te winnen. Voor je aangeklaagd wordt zul je waarschijnlijk van de andere partij de kans krijgen het specifieke stuk te verwijderen en daarmee de zaak af te doen, en zelfs als je aangeklaagd wordt en verliest, zal het resultaat waarschijnlijk niet meer zijn dan dat je een rectificatie moet plaatsen en een symbolisch bedrag als schadevergoeding moet betalen.

Wat verstandig is om rekening mee te houden is dat je, als je je wilt laten verdedigen, over het algemeen wel zelf opdraait voor de kosten van je advocaat en dat kan al snel in de papieren lopen. Daarom is het verstandig om een rechtsbijstandsverzekering te nemen. Let wel op dat die dan activiteiten die gezien zouden kunnen worden als een bedrijf, zoals een website met misschien reclame er op, dekt, anders heb je er nog niets aan.

Maar ook al kun je geen verzekering krijgen, zolang je je gezonde verstand gebruikt zul je met al deze dingen waarschijnlijk niets te maken krijgen.

Bijdrager
    swig

Als ik het goed begrijp, want ik ben nog geen 16, mag ik dus reviews doen.
    Ik mag gewoon niet liegen over de feiten, zoals datums, maker van de applicatie, en dergelijke.
    Maar ik ga er van uit dat het zeer onwaarschijnlijk is dat ik word aangeklaagd.

Komt het daar ongeveer op neer?

Bedankt,

Swig

Bijdrager
    KarelWillem

Daar komt het niet ongeveer, maar helemaal, op neer.:lol:

Lekker gaan schrijven dus!

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.