7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    Xcode

    Return key delimiter Excel 2011

    Hallo,

    Ik probeer in Excel 2011 een datalijst te sorteren. Het gaat om 1000 ‘cellen’ die op dit moment als volgt onder elkaar staan:

    1
    A
    B
    C
    2
    A
    B
    C

    Ik wil de ABC elementen elk een eigen cel achter het nummer geven. Zo krijg ik dus niet een vak van 1x 1000 maar van 4 x 250. Er is in Excel een ‘text to column‘ functie aanwezig, maar het lukt mij niet om enter/return als delimiter aan te wijzen omdat het een directe actiefunctie (‘next‘) heeft in het wizardvenster. Zie onderstaand Excel venster ter verduidelijking:

    Een zoektocht leert mij dat Windows wel een gecodificeerde (CTRL J of ALT 0010) methode heeft om het in te voeren, maar voor OSX heb ik nog niet zo’n workaround kunnen vinden. Heeft iemand een idee?

    Gewenste uitvoer is dus als volgt:

    1 A B C
    2 A B C

    Een andere oplossing (eventueel via Numbers) is ook welkom.

    Bijdrager
    GrannySmith

    In B1 zetten: +a1
    In C1 zetten: +a2
    in D1 zetten: +a3
    in E1 zetten: +a4

    En dan het blok van b1 tot e1 kopieeren van B1:e1 tot B250:e250

    En vervolgens hele blok ergens neer zetten met paste values.

    Klaar.

    Bijdrager
    Xcode

    Bedankt voor je reactie. Ik ben al een stap verder, maar het klopt bij mij nog niet helemaal. Als ik precies doe wat jij zegt, dan krijg ik dit:

    Bijdrager
    Jakko Westerbeke

    Kun je niet ergens anders een regeleinde kopiƫren en dan in dat tekstvak plakken?

    Bijdrager
    Xcode

    @Jakko
    Goed idee! Heb ’t net geprobeerd, maar dat werkt helaas ook niet. Bij het plakken van een ‘regeleinde’ ziet Excel dit als een spatie en zodoende is de delimiter verkeerd.

    Bijdrager
    GrannySmith

    Ok, sorry, ik was iets te snel. De volgende versie werkt wel.

    Zorg dat je tabel staat naar beneden vanaf cel A4, dus:

    A4 1
    A5 A
    A6 B
    A7 C
    A8 2

    etc.

    (Dus drie rijen boven je tabel zijn leeg.)

    Zet in cel B4, C4, D4 en E4 respectievelijk de volgende formules:

    =+(IF(MOD(ROW(A4);4);””;A4))
    =+(IF(MOD(ROW(A4);4);””;A5))
    =+(IF(MOD(ROW(A4);4);””;A6))
    =+(IF(MOD(ROW(A4);4);””;A7))

    en kopieer dan het blokje B4 t/m E4 naar beneden; meer dan 250 plaatsen dus.

    Dan zie je dit:

    Zet nu een filter in kolom B (of C, D of E) en selecteer NON-BLANKS.

    Klaar. Je kunt dit blok nu (copy, paste-values) in een ander spreadsheet kopieeren en verder werken.

    Succes.

    Bijdrager
    Xcode

    Gelukt! Dankjewel voor de uitgebreide hulp.:)

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.