18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    Seleucus

Retina Macbook Pro dode pixel

Beste OMT leden,

Ik had een vraagje met betrekking tot garantie en dode pixels. Ik heb een Retina Macbook Pro 15’inch gekocht en vrij snel zat er een dode pixel, ik heb hiervoor ook gebeld met de Apple garantie en de meneer melde mij dat 1 dode pixel wel erg weinig was en het kwam erop neer dat hij het onzin vond dat ik belde, lichtelijk geïrriteerd was ik door dit antwoord want voor mij is de Retina Macbook Pro erg veel geld!

Echter lijkt het erop dat er naast de eerste dode pixel nu ook een tweede zit! En als je vooral met zwart-wit foto’s en video’s bezig bent is dit erg vervelend.

Ik ben erg zuinig op mijn Macbook dus daar kan het niet aan liggen, en weet zeker dat het dode pixels zijn want daar heb ik ervaring mee op andere laptops.

Mijn vraag is wat ik het beste kan doen? Apple support weer bellen of naar een Apple APR gaan? Ik woon namelijk in Brabant en de Apple Store A’dam is ver weg.

Met vriendelijke groet en alvast bedankt voor de reacties!

Bijdrager
    nickybbb

Als je hem bij een reseller hebt gekocht daar heen gaan, als je hem online hebt gekocht bellen en erop aan dringen dat dit gefixt moet worden.

Bijdrager
    Rickje

Ik dacht dat de retina display pixels zo klein zijn dat je ze met het blote oog niet kan zien.. :yum:

Bijdrager
    Seleucus

Dat dacht ik ook haha, maar als er meerdere naast elkaar zitten vallen ze toch op! Vooral als je met een donkere achtergrond werkt.

Dan ga ik nog een keertje bellen, heb eerlijk gezegd een hekel aan bellen heb liever face to face:)

Bijdrager
    His_Dudeness

Gewoon naar een Service Provider gaan, daar kun je ‘m inleveren hiervoor. Die zullen (als ze netjes hun werk doen) gewoon je scherm vervangen.

Bijdrager
    Seleucus

En als ik naar die Service Provider ga, valt dit dan gewoon onder de Apple garantie? (ik heb nog garantie)

Bijdrager
    Shmoo

Ja dit moet opgelost worden zolang jij nog garantie hebt al die verhalen van 1 dode pixel binnen een 4kante CM is toegestaan zijn onzin.
    Een display horen ze op vandaag zonder fouten te produceren ook al gaat deze stuk na verloop van tijd binnen de garantie waar heb je anders garantie voor ?
    Ze proberen natuurlijk altijd om er onderuit te komen onder het motto je ziet het amper , maar ga die MacBook Pro Retina maar eens op dit moment proberen te verkopen en ben maar eens eerlijk en zet in de advertentie erbij dat er 1 dode pixel in het display zit. Ik durf te wedden dat jouw MBP Retina minstens 100,- minder waard is dan vergelijkbare modellen.

Ik heb dit ooit gehad met een nieuwe MacBook Air die ik thuis uit de doos haalde voor het eerst aanzette en zag dat er een pixel stuk was. Een Reseller wilde het niet oplossen, Apple verwees mij weer naar de Reseller omdat je geen zaken met Apple doet maar met een ondernemer-/winkelier en de MacBook Air terugnemen zodat ik voor het aankoop bedrag iets anders kon kopen in de winkel deden ze ook niet terwijl ik hem nog niet geïnstalleerd had en alle plastic er weer netjes om had gedaan.

Via DAS rechtsbijstand is het toen opgelost en hebben ze er alsnog een nieuw display in moeten zetten na 23 dagen zeuren was het opgelost kreeg ik zonder te vragen een lelijk sticker op mijn MacBook Air geplakt die nu na jaren zo vettig als spek is en kon ik mijn MacBook Air eindelijk gaan gebruiken.
    Natuurlijk was dat gelijk de laatste keer dat ik ooit iets bij een officiële Apple winkelier (Reseller) heb gekocht.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Dit schijnt Apple’s beleid te zijn m.b.t. pixel anomalies. Maar je hebt als consument zijnde recht op een deugdelijk product ongeacht wat er aan mankeert.

Bijdrager
    GrannySmith

Blijft toch een heikel punt. Absoluut 100% zekerheid kan alleen als de leverancier een pixel garantie geeft. Er zijn zelfs ISO normen (recent ge-update) die hier klasses voor specificeren. Een klasse 0 scherm (dus absoluut zeker geen enkele fout) wordt erg duur… maar het kan zeker wel.

Of jouw scherm vervangen gaat worden is echt de vraag. En vermoedelijk helpt het enorm als je goed kunt uitleggen waarom voor jou een perfect scherm noodzakelijk is. Ik ben ooit betrokken geweest bij een project waar notebooks gebruikt werden om onderzoeksresultaten van rontgenonderzoek op haarscheurtjes in vleugels weer te geven… bij een dergelijke toepassing kun je dode of felle pixels dus echt niet hebben!

Ik kan me je frustratie goed voorstellen; ik zou exact hetzelfde hebben… maar fabrikanten komen er weg mee omdat dode/felle pixels wel een productiefout is maar ook een producteigenschap omdat ze veel voorkomen. Net zoiets als pitjes in een sinasappel. Niet prettig maar het kan niet anders.

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

Dude. Koop je een laptop van €3000 en als er een dode pixel inzit komt er iemand zeggen dat het een beetje als de pitjes in een sinaasappel is.

Je kon wel bij een APR werken.

Bijdrager
    MacBeer2

Dit soort dingen worden van geval tot geval beoordeeld. Als jij veel bezig bent met fotografie dan heb je hier meer last van dan iemand die de hele dag zit te Facebooken op dat ding.
    Ik zou eerst naar de winkel gaan waar je hem hebt gekocht. Als zij bij Apple niks loskrijgen dan zou ik zelf naar de Apple Store in 020 gaan en je verhaal vertellen aan een genius. Breng in dat geval chocola en bier mee, dat helpt;)

Inactief
    Anoniem

je moet hier sws mee terug hoor! voor 3000 euro mag je toch minstens verwachten dat het scherm, wat nou juist zo revolutionair is, gewoon goed is. En bij foto en videobewerking, als je het scherm echt nodig hebt, moeten ze hem gewoon vervangen!

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    MoNdO op 11 januari 2013

Dude. Koop je een laptop van €3000 en als er een dode pixel inzit komt er iemand zeggen dat het een beetje als de pitjes in een sinaasappel is.

Helaas heeft hij wel gelijk. Een grote massa perfecte schermen afleveren in deze consumptie maatschappij is erg moeilijk. Iedereen zit te janken als de levertijden zo lang zijn en die worden nog langer als ze alle schermen uitvoerig gaan testen wat wel moet wil je er voor zorgen dat alles foutloos is. Door de stijgende resolutie van de afgelopen jaren moeten er steeds meer pixels 100% zijn en dat kan wel maar dat gaat ten koste van de kwantiteit en is doodeenvoudig erg duur.

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

Wat? Voor dat prijskaartje kan je geen computer afleveren zonder dode pixel? En als dat wel zo is, kan je hem niet inruilen of herstellen?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Het kan wel (en dat zeg ik ook) maar niet zonder concessies te doen als fabrikant. Die hele dure schermen die professionele fotografen of grafisch ontwerpers gebruiken komen echt niet van de lopende band bij Foxconn. De snelheid waarmee het daar gemaakt moet worden staat een goede controle doodeenvoudig in de weg.

Daarom hebben de meeste fabrikanten een beleid ten aanzien van niet functionerende pixels aan de hand van het aantal en de positie. Een pixel midden op het scherm b.v. weegt zwaarder dan twee aan de rand. (Inruilen kan best natuurlijk, maar het hangt af van hoe duidelijk de pixel in de weg zit.) En dat beleid komt voort uit het feit dat er dan geen garantie kon worden gegeven op een 100% perfect scherm (zoals GrannySmith al zei)
    Hou er rekening mee dat er op b.v. een 2560 * 1440 scherm 11.059.200 individuele diodes zitten (elke pixel bestaat uit 3 voor RG&B)

Bijdrager
    GrannySmith
    MoNdO op 11 januari 2013

De waarheid is soms hard.

En nee ik werk gelukkig niet bij een APR. De hele dag tussen fanboys is ongeveer mijn idee van de hel.

Bijdrager
    Awesomeness

U heeft als consument gewoon recht op een conform product. Een laptop van 3000 duizend euro mag je, mede gelet op de aard van een Retina scherm en de eigenschappen die u als koper had mogen verwachten wat uw laptop had mogen bezitten, wat meer verwachten dan van een laptop voor een dumpprijs bij de plaatselijke supermarkt.

U kunt, met beetje aandringen en laten merken dat u uw huiswerk hebt gedaan, uw laptop laten repareren/vervangen zonder kosten. Het wil ook wel is uitmaken welke medewerker u aan de lijn heeft, probeer anders nog een keer te bellen zodat u een ander persoon aan de lijn krijgt.

Bijdrager
    Seleucus

Iedereen erg bedankt voor de reacties!:)

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.