18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    Benja

Retina 5k display

Ik ga van de week een nieuwe mac kopen, en zit te twijfelen of ik een retina 5k display moet nemen raden jullie me dat aan? en wat is het verschil, ik weet al dat ik 4x zoveel pixels heeft dan de normale beeldscherm en kan je het al zien? en zijn er nog meer voordelen eraan?

Bijdrager
    bvdabjorn

Dit hangt er vanaf wat je met je mac wilt gaan doen. Als je veel met foto’s/video’s werkt is dit zeker een meerwaarde en zou ik dit overwegen. Als je eerder wat surft, films bekijkt,… zou ik voor een iMac gaan zonder retina display en het geld dat je uitspaart investeren in bv. SSD,…
    ps: Bij dit 5K display zijn het 5 keer zoveel pixels als een HD-tv en dit verschil zie je HEEL duidelijk:-D

Bijdrager
    TheBigZ
    Benja op 15 maart 2015

en zijn er nog meer voordelen eraan?

Ja de iMac Retina is sneller dan de andere iMacs. Er zit een nieuwere processor in en een betere grafische GPU. Je betaalt dus niet alleen meer voor ‘alleen extra pixels’.

Bijdrager
    TheBigZ
    Bijdrager
    MrBelloNLD

m’n eigen ogen zien het verschil in kwaliteit alleen als de “gewone” en de “retina” naast elkaar staan, maar m’n ogen zijn niet de beste, dus daarin ben ik niet de beste graadmeter.

waar je ook nog rekening meer kunt houden is de weergave van de wat oudere applicaties op een 5k iMac, zoals acrobat X en/of indesign CS6.

hiervan kan de weergave wat hakkelig overkomen op een retina scherm.

met de recentere Acrobat X1 en indesign CC 2014 geen problemen op retina scherm

of natuurlijk oudere iMac…… (maar ja model 2013, dus je zou dan een kwa technologie eigenlijk 2 jaar oude mac kopen…)

Bijdrager
    SMac

Wat zo even bij mij op komt:

Ik vind de 5K imac gewoon genieten alleen al deze site is zoveel mooier ongelooflijk strakke letters bijvoorbeeld, maar mijn pa zegt dat hij het verschil niet ziet (slechtere ogen).

Mijn versie van Excel (maar mss wel alle versies) is er niet voor gemaakt, dat is dan net een beetje alsof de inkt op is:-)
    Er zijn dus best wat applicaties die er niet echt mooier van worden.

De 5K imac kan ook niet als extern beeldscherm voor je laptop fungeren, dat is dan weer jammer…

Af en toe maak ik wat 4K (gopro) filmpjes… de kwaliteit die dan voorbij komt maakt je verliefd op het scherm, haha.

Excuses voor de onsamenhangende opmerkingen, maar ik zou zeker voor de 5K imac gaan!

Bijdrager
    riji

Wij hebben hier 2 27″ imacs, een mid 2011 model zonder retina en een met 5k.
    Ik verkies absoluut de 5k.

Bijdrager
    Benja

Oké ben er bijna uit.
    Neem de standaard voorziening van de 27 inch Retina 5k display, behalve de processor die wil ik naar 4.0 GHz i7
    En twijfel hoeveel geheugen ik wil voor me grafische kaart( videokaart, heb ik aan 2 gb genoeg ? als ik veel wil photoshoppen videobewerking editen en gamen soms en internetten mailen surfen muziek bewerken etc

Bijdrager
    TheBigZ

Standaard gekocht bij Apple: €2629
    Core i7: + €250
    M295X: + €250
    Kortom, je kunt het zo ‘leuk’ maken als je zelf wilt. Als geld geen probleem is vooral veel vinkjes aanzetten.:-D

Nogmaals: in de standaard-uitvoering heb je al een hele rappe machine aan de iMac 5K.
    http://barefeats.com/imac5k6.html

INSIGHTS
    Surprise! The iMac with Retina 5K Display with Quad-Core i7 and the R9 M295X GPU was not always faster than the Quad-Core i5 version with the R9 M290X GPU. And both were sometimes slower than the ‘late 2013’ iMac Quad-Core i7 with GTX 780M GPU.

Overall the ‘late 2014’ iMac with 4.0GHz Quad-Core i7 and R9 M295X GPU is the fastest of the three iMacs featured above. Whether it is worth the extra $$$ depends on what apps you consider mission critical. For example, Logic Pro X, After Effects CC, and DaVinci Resolve demonstrate the dominance of the Core i7 CPU with Hyper-Threading. Yet in all but one game featured on this page, the difference was much less pronounced.

Standaard elders gekocht: €2499: http://tweakers.net/pricewatch/421030/apple-imac-met-retina-5k-display.html

Bijdrager
    Benja

Tot hoeveel kan je de geheugen uitbreiden als ik de retina 5 k display ga?
    Waar zal ik meer van nemen meer opslag dus bijvoorbeeld fusion drive van 2 Tb
    Of geheugen i.p.v 8 naar 16
    Of een flash drive nemen?

Dit systeem heb ik in me gedachten

27 inch retina 5k display
    Processor 4.0 GHz
    Geheugen 8 gb
    Opslag 1 Tb fusion drive
    Grafische kaart AMD Reading r9 m295x 4gb gddr5

Heb ik zo een goed systeem als ik ook veel zware programma, s gebruik en grafische voorzieningen
    Of raden jullie me aan de fusion drive meer te nemen
    Tot hoeveel geheugen kan ik dit systeem uitbreiden als ik hem heb gekocht?

Bijdrager
    TheBigZ
    Benja op 19 maart 2015

Tot hoeveel kan je de geheugen uitbreiden als ik de retina 5 k display ga?
    Tot hoeveel geheugen kan ik dit systeem uitbreiden als ik hem heb gekocht?

Er kan maximaal 4×8 = 32GB geheugen in. Je koopt de iMac met de standaard hoeveelheid van 2×4 = 8GB geheugen. Later steek je er dan nog zelf 2×8 = 16GB bij. Dan heb je in totaal 8 + 16 = 24GB geheugen, ruim voldoende voor de komende jaren.
    http://www.everymac.com/systems/apple/imac/specs/imac-core-i7-4.0-27-inch-aluminum-retina-5k-late-2014-specs.html

Bijdrager
    TheBigZ
    Benja op 19 maart 2015

Dit systeem heb ik in mijn gedachten.

Heb ik zo een goed systeem als ik ook veel zware programma’s gebruik en grafische voorzieningen?
    Of raden jullie me aan de fusion drive meer te nemen ?

Dat zijn al twee vinkjes van 2 x €250.
    Als je dan toch voor een custom model gaat, zou ik voor €150 extra de 3TB Fusion meebestellen.

Extra geheugen bestel je NIET mee bij Apple maar koop je (later) zelf.
    http://tweakers.net/pricewatch/325625/crucial-mac-memory-ct2c8g3s160bmceu.html
    http://tweakers.net/pricewatch/321638/corsair-mac-memory-cmsa16gx3m2a1600c11.html

Bijdrager
    Benja

Oké bedankt.

Ik ben eruit.
    Wat is een custom model?
    Ik ga voor de 3 Tb fusion drive.
    Heb in de winkel gezien bij gewone harde schrijf duurt het even bij fusion drive start die gelijk op.

Ga zo mijn systeem bij de Apple store bestellen.

Bijdrager
    SvS

Hoe groot is verschil in gebruik tussen de twee video geheugen?
    AMD Radeon R9 M290X, 2 GB GDDR5
    AMD Radeon R9 M295X, 4 GB GDDR5 [+ € 250,00]
    M.a.w. Voor wie is 4 GB verstandiger om te nemen?

Bijdrager
    TheBigZ
    Benja op 20 maart 2015

Wat is een custom model?

Een custom model is een niet-standaard model, dwz een iMac waarbij je zelf extra vinkjes hebt aangevinkt, zoals in jouw geval.

Bijdrager
    TheBigZ
    SvS op 20 maart 2015

Hoe groot is verschil in gebruik tussen de twee video geheugen?

Dat ligt eraan wat je doet tijdens dat gebruik. Bij het uitvoeren van bepaalde benchmarks is de M295X ongeveer 2x zo snel als de M290X.

Radeon R9 M295X 4956
    Radeon R9 M290X 2547

Bijdrager
    Benja

Oké mooi.

Mijn systeem besteld, duurt wel ongeveer 2 weken, omdat er upgrading bij zit en dan uit China moet komen.

Ik wacht af ben benieuwd .

Bijdrager
    TheBigZ

Wordt vast een mooi systeem. Veel plezier ermee!:-D

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.