10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    PieterK

Restore een HFS partitie

Hoi,
    Ik heb wat zitten rondneuzen op internet en vond allerhande (dure) software om een HFS partitie te restoren. Met de verschillende demo versies, kan ik de schijf scannen en het lijkt erop dat de software alle bestanden kan vinden. Is er of heeft iemand toevallig weet van een freeware pakket?

Ik heb dus een ATA-schijf en kan die niet in mijn powermac stoppen, want dat is SATA. Dus ik heb in mijn windows pc gehangen en daar dus van afhankelijk…

Iemand suggesties?

groetjes Pieter

Bijdrager
    mvdenberg

Kan je geen externe USB/firewire behuizing kopen voor je ATA schijf? je sluit hem dan als externe schijf aan, en dan kan je zo bij je data komen.
    Mycom verkoopt een USB 2 behuizing voor 29 euro.

Bijdrager
    PieterK

De grap is dat ik de HD uit een behuizing heb gehaald:)
    Hij was gecrashed, maar de schijf draaide nog netjes zonder 1 enkele tik zeg maar…

Het ‘was’ en externe schijf van Maxtor. Zowel mijn oude pc als mijn mac ‘zagen’ de schijf niet met een USB of een firewire aansluiting…. Als ik nu een nieuwe behuizing koop, loop ik dan niet weer tegen dezelfde problemen aan?

Als het wel lukt, heb ik dus nog een stukje software nodig voor mijn mac voor het restoren van de data..
    Weet je misschien daar een utitility voor?

Bijdrager
    mvdenberg

Dat had je de vorige keer niet verteld! :D
    Als hij op firewire EN USB niet herkend werd, tja. Zag je hem wel in schijfbeheer? Dat een schijf niet meteen herkend wordt, kan gebeuren. Maar als schijfbeheer hem dan ook niet ziet, dan kan het zijn dat je schijf gecrashed is?
    Stel dat je nog aan een andere externe behuizing kan komen, aansluiten op je G5 en je ziet je mappen en bestanden. Naar mijn idee heb je geen utility nodig: je kan je data gewoon verplaatsen met de Finder naar je G5 schijf.

Als ik jou was, zou ik dat externe kastje nog eens proberen, en dan eens zien of schijfbeheer wel je maxtor schijf ziet. Anders kan je altijd nog een USB 2.0 kastje kopen (tweedehands?): dat zou ik eerder doen dan dure software kopen om je data via windows te benaderen.

Bijdrager
    PieterK

Ik was even kort door de bocht ja…:)

De schijf werd op geen enkele manier herkend als externe harde schijf. Niet op mijn mac, maar ook niet op mijn pc. Conclusie: volgens mij is tie gecrashed ja:(

Dus ik heb de schijf eruit gehaald en rechtstreeks op met een IDE kabel aan mijn pc gehangen als tweede harde schijf… Nog steeds geen succes.

Maar lichtpuntje was: met verschillende demo’s van te downloaden recovery programs, kan ik schijnbaar alles lezen! Er lijkt dus alleen iets mis te zijn met de Master File Table.

De software die de MFT kan herstellen is errug duur vind ik. Dus ik zoek een goedkoop alternatief….

Bijdrager
    mvdenberg

Onder DOS/Windows heet zoiets een Master Boot Record. Hier bestaat de volgende commando voor: c:fdisk /mbr
    Ik heb geen idee of zoiets ook voor een HFS partitie bestaat? Je zou het wel verwachten. Ik zal eens kijken of ik een commando kan vinden die je vanaf je G5 kan uitvoeren.

Bijdrager
    PieterK

Okeee…. klinkt goed!
    Je zou inderdaad verwachten dat er een dos-like commanda bestaat..
    fdisk ken ik wel, maar ik wist niet van de /mbr optie

Bijdrager
    mvdenberg

Dat Fdisk geldt alleen voor dos/Win9x. Niet voor NTFS schijven.
    Ik heb gister niets kunnen vinden. Zelf ben in niet thuis in de command line commando’s m.b.t. mac os. Misschien kan je op dit forum in het kopje ‘Terminal’ een vraag stellen?
    Succes verder!

Bijdrager
    PieterK

even een vraagje stellen op ‘terminal’
    thnx!

Iemand anders nog suggesties hoe ik de MFT van apple-format schijf kan herstellen op een goedkope manier? Als dat niet kan, ga ik maar voor een nieuwe behuizing!

Bijdrager
    PieterK

Kan je geen externe USB/firewire behuizing kopen voor je ATA schijf?

Nou ik heb er 1 gekocht. Bij de locale pc-boer (anders zat ik weer met verzendkosten) en jawel hij hij doet ut!!!:D :D :D

Geen gepruts, maar gewoon. Niks kapot aan de schijf zelf! Dus ik ben weer helemaal happy!!

Thanx voor de tip!!

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.