12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:

Bijdrager
    mowat

restbestanden na update Mojave naar 10.14.2

Enkele dagen geleden heb ik mijn iMac2015 ge-updated van Mojave 10.14.1 naar Mojave 10.14.2.

Ik zie nu in mijn hoofdmap enkele mappen en bestanden staan die er bij geen enkel ander systeem stonden.

Normaal zie ik : gebruikers , systeem , programma’s en bibliotheek.

Nu staat er na die update ook nog : Map OSInstalldata , 271 MB , 77 onderdelen met daarin mappen en bestanden met de naam : FirmwareUpdatePackageExpanded , brtool ,index-sproduct , locked files , Installinfo.plist , minstallconfig.xml , OSinstallAttr.plist

en een map vm , 0 b , leeg

Zijn dat restanten van die installatie van de update en kunnen die in de prullenbak gegooid  worden ? Of laat ik ze voor alle zekerheid staan tot update 10.14.3 en hopen dat die ze mee opruimt ?

Mijn iMac werkt normaal dus die restanten lijken geen kwaad te doen .

Iemand een idee ?

Bijdrager
    jorikcaljouw

Ik denk dat het hetzelfde is als:

https://discussions.apple.com/thread/3071712

Dus dan zou je het veilig moeten kunnen verwijderen.

Bijdrager
    mowat

Bedankt voor je reactie Jorikcaljouw.

In die discussie is inderdaad sprake van ongeveer dezelfde files en als Apple zelf zegt dat ze veilig wegkunnen dan geloven we dat maar.

Ik wacht nog even af of er nog enige reactie komt en anders gaan ze naar de prullenbak.

Bijdrager
    mowat

Ik heb zojuist geprobeerd de bewuste mappen te verwijderen .

De lege map “vm” verdween direct in de prullenbak maar de map “mac OS install data” kan blijkbaar niet verwijderd worden uit de hoofdmap. ( zoals trouwens ook systeemmappen en dergelijke wat natuurlijk logisch is)

In tegenstelling tot de eerste map blijft “verwijder” grijs staan en verschijnt ook niet bij rechtsklik.

Nu kan je zo’n map waarschijnlijk wel via de terminal wegkrijgen maar dan is ze natuurlijk niet meer terug te halen. Daarom zou ik ze liever eerst gewoon naar de prullenbak krijgen om ze daar nog een tijd in te laten zitten zodat ik ze nog kan terughalen als er toch iets fout gaat.

Weet iemand hoe dat zou lukken ?

Bijdrager
    koen

Nog een keer herstarten en dan weer proberen werkt misschien.

Bijdrager
    mowat

@ Koen ,

dat is inderdaad een oplossing bij veel macprobleempjes en die pas ik altijd eerst toe maar ik heb nu al 3 maal opgestart en de mappen blijven staan.

Ik heb nu ook  bij het opstarten met ALT gezien dat er een OS installer bij de opstartschijven staat en het is volgens mij ook niet normaal dat die daar na installatie blijft staan.

Mogelijk omdat ik bij de eerste poging tot installatie het venster kreeg dat de installatie niet gelukt was , maar na een harde uitschakeling en een nieuwe herstart verliep alles goed.

Bijdrager
    mowat

Niemand een idee hoe ik van die map “macOS install data”  en van die installer in de alt-opstartkeuze afraak ?

Ik vind er wel enkele artikelen en discussies over op het net waarbij de ene zegt dat het veilig kan en de andere dat je het best niet doet. Men zegt er dan meestal ook niet bij hoe het verwijderen kan of anders enkel via de terminal. Over verwijderen van de installer in het keuzemenu staat helemaal niets.

Dus  gewoon veilig  verwijderen naar de prullenbak wordt nergens genoemd.

Bijdrager
    TheBigZ

Met “sudo rm -rf mapnaam” in de Terminal kom je vast een heel eind, maar dat is wel een kettingzaag. Niet geschikt voor kinderen.:-)

Bijdrager
    mowat

Goeienavond TheBigZ,

Inderdaad , en ik probeer die kettigzaag te vermijden want dan is weg ook echt weg.

Ik zoek een middel om die map tenminste tijdelijk in de prullenbak te krijgen.

En ik vraag me af of de MacInstaller na een “sudo rm” opdracht ook van het alt-keuzemenu verdwijnt ? En of men daar wel iets van kan verwijderen !!!

Trouwens “kinderen” , met bijna 72 jaar op de teller ben ik dat stadium al een beetje ontgroeit …😉

Bijdrager
    GoeieDag

Ik ben die map ook een keer tegen gekomen, laatst, en heb deze ‘gewoon’ weggegooid (met gebruik van beheerders ww). Waarom zou je deze map ĂŒberhaupt willen ‘bewaren’ in de trash?

Als je ‘m toch graag wil trashen, zou je als Root kun inloggen en in die account de map weggooien.

Bijdrager
    mowat

Goeiemorgen GoeieDag ,

Gewoon weggooien (verwijder) met beheerdersaccountwachtwoord gaat niet , tenzij je bedoelt via terminal en dus zonder prullenbak.

Ik wil de map ook niet “bewaren” maar enkel even in een prullenbak houden zodat ik ze , als alles na bv. een maand nog normaal werkt , definitief weg kan gooien.

Als ik , zoals je voorstelt , als Root inlog komt ze dat ook nog in een aparte prullenbak ? Of hoe gaat dat ?

En als laatste , verdwijnt dan die macinstaller ook uit het alt-keuzemenu of hoe krijg je die daar dan uit ?

Bijdrager
    mowat

Hi iedereen,

Het is me gelukt. Ik ben nu zowel de “macOS install data” map  als de macOSInstaller in het altkeuzemenu kwijtgeraakt.Ik maakte gisteren een opstartbare superduperkopie van Mojave naar een USB-3 schijf. Het viel me na de opstarttest van die image op dat in de hoofdmap de “macOS install data” map verdwenen was. Die werd blijkbaar niet mee gekopieerd. Ik heb dan maar een hele dag getest op die superduperImage of alles naar behoren werkte en heb dan een superduperkopie van de image teruggekopieerd naar de originele plaats. En het resultaat :

Bij het opstarten met Alt is ook daar in het keuzemenu de macOSInstaller verdwenen. En in de image van de image is ook de map ‘macOS install data” niet meer teruggekomen.

En ook deze image werkt zoals het moet. Dus van alle rotzooi af en alles is in orde.

Bedankt iedereen die adviezen gegeven heeft.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.