7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    dennisgodderie

Resolutie/Positioning extern scherm

Ik werk al jarenlang op verschillende plaatsen met mijn macbook gekoppeld aan een extern scherm via een mini-display naar vga adapter (van apple).

Gisteren heb ik een update gedaan (10.8.4) en toen ik gisterenavond thuis kwam en mijn Macbook aansloot op mijn extern scherm, klopt de resolutie niet. Ik heb die dan via systeemvoorkeuren goed gezet. Prima dacht ik, maar mijn scherm stond vrij ver naar links waardoor een deel van de linkse kant niet zichtbaar was. Monitor gereset, aan/uit, het helpt allemaal niet.

Instellingen van Osx staan allemaal prima, maar toch blijft het scherm zo staan.
    Enige wat ik kan doen is de horizontale positie van het scherm helemaal naar rechts schuiven, maar zelfs dan kom ik nog een stukje te kort en staat de linker zijde er niet helemaal op. Vrij vervelend.

Op andere scherm (op kantoor) had ik dit gisteren niet aan de hand na die update.
    Het zijn allemaal verschillende schermen (3 stuks) van verschillende merken.

Maar in de omschrijving van de update van 10.8.4 zie ik helemaal niets staan dat ze iets zouden aangepast hebben dat te maken heeft met “display”.

Iemand tips om te proberen?
    Ohja, resetten PRAM heeft ook niets uitgehaald.

Bijdrager
    e.abrahamse

Misschien is er aan de instellingen van het scherm zelf gerommeld. Vaak kun je hier ook het nodige instellen qua plaatsing van het scherm zelf. Heeft deze monitor een auto-adjust instelling? De meeste externe schermen volgen normaliter dezelfde instellingen als de OS die het aanstuurt. Mijn scherm is via DVI aangesloten. Zo’n aansluiting pakt alle instellingen van je Mac over. Ik heb net nog even gecheckt of mijn externe scherm is versprongen na de update naar OSX 10.8.4 maar dat was niet het geval. Ik vermoed dat je de instellingen van de monitor een keertje zorgvuldig moet nalopen.

Bijdrager
    dennisgodderie

Neen er is niets aangepast op het scherm zelf.
    Auto adjust zet het scherm net opnieuw volledig links, dus dat werkt ook niet.
    Ben niet aan het scherm gekomen, dus die instellingen kunnen in principe niet fout staan.
    Ook al controleer ik ze, ze staan juist volgens mij. Veel is er niet aan dus…

Bijdrager
    Multispace

Ik heb precies hetzelfde probleem. Heb je dus niet veel aan… Ik heb op een aparte partitie Mountain Lion geïnstalleerd om te testen of m’n software allemaal nog naar behoren werkt en nu heb ik op m’n 2e scherm die via VGA is aangesloten, ook het probleem dat m’n scherm te ver naar links staat en er rechts een zwarte balk is te zien.

Het gekke is dat als ik even switch tussen resoluties voor die monitor in het Display control panel, dat dan even het scherm helemaal goed staat, maar na een paar seconden gaat de ‘auto-adjust’ van de monitor (een Dell trouwens) aan en zet ie het scherm weer verkeerd neer. Als ik een heel lage resoluties kies, is het wel goed, maar dat ziet er niet uit.

Als ik weer terug opstart in Lion, is alles weer goed. Dus het is een Mountain Lion ding. Ik lees dat wel meer mensen hier last van hebben met een externe VGA monitor. Oplossingen zijn zeer welkom!

Bijdrager
    Multispace

Oplossing!
    Na uren struinen op Google heb ik uiteindelijk een programmaatje gevonden genaamd SwitchResX. Hiermee kun je allerlei instellingen veranderen voor je monitoren. Met de handleiding erbij heb ik eigenlijk gewoon wat zitten pielen in de custom resolutions tab na het selecteren van m’n monitor.
    In mijn geval werkte het om daar een nieuwe preset te maken (met de + toets onderaan scherm), dan in menu ‘Custom resolution’ te kiezen,
    de optie ‘Use simplified settings’ aan te vinken. Standaard staat ie op GTF.

Vul dan de gewenste horizontal en vertical resolutie in (in mijn geval 1600 x 1200) en de scan rate (60 Hz bijv.). De rest wordt dan zelf ingevuld volgens in dit geval de GTF methode. Dan saven en Mac herstarten om te zien of het werkt. Zo niet, dan 1 van die andere 2 methodes kiezen bij Use simplified settings.

Heel gedoe, maar ben blij dat het nu werkt. Het is dat ik voor bepaalde programma’s moest upgraden, anders was ik lekker bij Mac OS 10.6.8 gebleven, in ieder geval in m’n studio.

Hopelijk werkt dit voor anderen ook die hetzelfde probleem hebben.

Bijdrager
    dennisgodderie

Ik heb het net getest en hier is het ook gelukt.
    Eindelijk een oplossing!
    Dank u wel voor de nodige opzoekingen en uw posts hier!

Het is die 14$ wel waard!

Bijdrager
    Multispace
    dennisgodderie op 19 juli 2013

Ik heb het net getest en hier is het ook gelukt.
    Eindelijk een oplossing!
    Dank u wel voor de nodige opzoekingen en uw posts hier!

Het is die 14$ wel waard!

Graag gedaan! Blij dat het bij u ook werkt.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.