24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:
    Bijdrager
    mac-addict

Resolutie vraag

Ik ben bezig in indesign nu heb ik een afbeelding van het internet geplukt met de resolutie van 72 dpi en de grote van 1000 bij 232. Dat is best groot, dus ik neem aan dat ik die afbeeldingen wel kan gebruiken in mijn folder.

Maar mijn indesign document maak ik op met afbeeldingen van allemaal 300dpi omdat het gedrukt wordt, maar als ik mijn afbeelding in photshop ga bewerken om het vervolgens om te zetten in cmyk en hem 300 dpi maak inplaats van 72, dan blijf mijn afbeeling op 65% nog scherp maar zodra ik mijn afbeelding op 100% inzoom is hij best onscherp.

Hoe moet ik deze afbeelding verwerken in mijn indesign bestand?

Moet ik de afbeelding gewoon zo laten en hem alleen cmyk maken en dan er in plaatsen ondanks hij dan niet 300 dpi is ? (kvraag me dan wel af of hij mooit van de drukker komt)

Of zijn er andere manieren om dit probleem op te lossen ?

“het gaat trouwens om deze afbeelding (http://www.saniview.com/touchscreen.html)”

Bijdrager
    Nick Nack

Waarom outline je hem niet?

Bijdrager
    mac-addict

wat bedoel je precies met outline ? Bedoel je vectorize? (ik weet niet hoe je dat schrijft maar ik denk dat jullie wel weten wat ik bedoel)

Bijdrager
    mooirood

Nick bedoeld dat je van de illustratie een vector-bestand maakt, dus overtrekken of live-tracen in illustrator. Vector bestanen bestaan niet uit pixels maar uit vectoren (punten waartussen de computer de lijn en vulling berekend). Deze kun je onbeperkt schalen, wanneer je een beetje thuis bent in illustrator is het nabouwen van je illustratie goed te doen. (het lettertype lijkt de Gasgow te zijn).

Geblokkeerd
    Anoniem

Een plaatje van 1000×232 pixels op 72 dpi, is een bestand van 1,96cm hoog op 300dpi.
    Da’s natuurlijk écht heel klein, tenzij het betreffende plaatje voor jou voldoende is.

Persoonlijk zou ik dat plaatje gewoon zelf maken in Illustrator. Dan ben je ook niet aan het
    jatten (dat plaatje is van Saniview namelijk), én heb je een afbeelding die altijd scherp is.
    Zo kun je de afbeeldingen ook makkelijk omwisselen, omkleuren en desnoods op een
    vierkante meter groot afdrukken.

Bijdrager
    shushishu

Als je de plaatje gaat omzetten naar 300 dpi, moet je opletten dat je ‘Resample image’ uitvinken. Doe je dat niet dan ga je de plaatje opblazen naar 4165 pixels, moet je niet doen. Dus als je dat uitvinkt en je resize naar 300dpi, moet je ook weer opletten dat de plaatje minder groot kan plaatsen in InDesign. Aan de document size bij width (in Resize venster van Photoshop) kun je zien dat die eerst 35 cm breed is, en bij 300 dpi veranderd die naar 8,4 cm breed.

Dat betekent dus dat je de plaatje in InDesign in 100% maar maximaal 8,4 cm breed mag plaatsen, doe je in InDesign vergroten, dan ga je die plaatje weer opblazen. Ook niet doen.

Ik zou de plaatje dus in Illustrator met Livetrace omzetten naar vector, want vector mag je onbeperkt uitvergroten. Anders kun je ook over tekenen, tis niet heel ingewikkeld plaatje.

Bijdrager
    mac-addict

Problemen met Saniview ga ik niet hebben ik heb toestemming om de afbeeldingen te gebruiken, ik kan er wel proberen een livetrace er over heen te gooien. Want ik weet dat je vector wel heel groot kan gebruiken.

De afbeelding moet gedrukt worden 3 bij12 cm, ik dacht dat deze afbeelding wel groot genoeg zou zijn om hem over te kunnen zetten in 300 dpi. (NIET DUS )

Toch vraag ik me dan af of er niet een programma’tje bestaat die je zou kunnen helpen om de afbeelding zo scherp mogelijk te houden als je hem omzet naar cmyk en 300 dpi. Zou niet zo gek zijn als er zo een programma bestaat.

Maar dan ga ik maar zitten overtrekken bedankt !

Bijdrager
    mac-addict

Ik heb trouwens wel een pdf file waar het bestand in zit (high res), maar als ik file juicer gebruik ( het programma’tje waar mee je afbeeldingen uit een pdf haald) Maar daar zat de afbeelding raar genoeg niet tussen terwijl hij wel degelijk is gebruikt?

Ook heb ik het met acrobat pro 8 geprobeert en daar mee kreeg ik ook niet de afbeeldingen die ik wilde.
    Ik kreeg juist 10 tallen afbeeldingen die ik niet eens heb gezien in het bestand.

Ik heb trouwens meerdere afbeeldingen nodig van dit pdf document daarom heb ik het geprobeert in photoshop te openen maar ik krijg alleen maar meldingen dat hij het bron bestand van de afbeeldingen niet kan vinden? Terwijl ze wel aanwezig zijn in de pdf en het pdf bestand is niet beveiligt.

Nou was mijn vraag zou het nut hebben om de pfd te openen en een screenshot te maken van de high res afbeeldingen en dan om te zetten in photoshop?

Als dat zou kunnen zou ik dan weer een manier moeten vinden om zo een grote screenshot te maken?

Heeft iemand tips ? (aan de brond bestanden kan ik namelijk niet komen )

Geblokkeerd
    Anoniem

Nou ben ik misschien een simpel figuur hoor, maar ik snap het probleem niet.
    Die illustraties zijn zo simpel, die maak je toch gewoon na? Moeilijk doen met
    Live Trace, terwijl dat een dergelijk lage resolutie plaatje niet echt heel mooi overtrekt
    kost je bijna meer tijd dan die simpele dingetjes even na te tekenen in Illustrator.

Er bestaat een dergelijk goed programma om beelden optimaal om te zetten naar een
    iets groter formaat: Photoshop. Met wat kennis kun je een heel eind komen. Maar dan
    praat je wel over foto’s waar je het een en ander mee kunt doen om de kwaliteit iets
    te verbeteren. Maar met zo’n simpel plaatje had je ‘m al 3x over kunnen maken in plaats
    van een draadje te openen.

Dit is echt niet lullig bedoelt, maar je hebt nu 3 draadjes geopend voor hetzelfde foldertje,
    met vragen die eigenlijk behoorlijk vanzelfsprekend zijn. Weet je zeker dat je weet hoe je
    een folder moet opmaken, en de technische “regels” die daarbij horen? Begrijp me niet
    verkeerd… ik help graag (en met mij vele anderen hier). Maar dit zijn wel erg basic dingen
    die een ontwerper/dtp’er hoort te weten. Als je echt weinig afweet van het juist opmaken van
    een folder, dan krijg je dalijk nog problemen bij de drukker (slecht bestand e.d.), en dat zou
    voor zowel jou en de drukker, als voor de klant, niet echt leuk zijn denk ik.;-)

UPDATE:
    Een screenshot maken van een bestand geeft je geen afbeelding die groot genoeg is om
    op een dergelijk formaat in een folder te gebruiken. Een PDF bestand kun je openen in
    o.a. Photoshop en Illustrator en geeft je op die manier meer opties om afbeeldingen te
    gebruiken. Waarom je dus File Juicer gebruikt voor zo’n handeling is me een raadsel.

Bijdrager
    Leopard Da Vinci

Je kunt de PDF toch gewoon in Illustrator openen?

Bijdrager
    mooirood
    ”Leopard

Je kunt de PDF toch gewoon in Illustrator openen?

Jep, en als het originele bestand in illustrator is gemaakt, zal je de illustratie er makkelijk uit kunnen slopen en bewaren als .ai

Bijdrager
    mac-addict
    ”joram”

Nou ben ik misschien een simpel figuur hoor, maar ik snap het probleem niet.
    Die illustraties zijn zo simpel, die maak je toch gewoon na? Moeilijk doen met
    Live Trace, terwijl dat een dergelijk lage resolutie plaatje niet echt heel mooi overtrekt
    kost je bijna meer tijd dan die simpele dingetjes even na te tekenen in Illustrator.

Er bestaat een dergelijk goed programma om beelden optimaal om te zetten naar een
    iets groter formaat: Photoshop. Met wat kennis kun je een heel eind komen. Maar dan
    praat je wel over foto’s waar je het een en ander mee kunt doen om de kwaliteit iets
    te verbeteren. Maar met zo’n simpel plaatje had je ‘m al 3x over kunnen maken in plaats
    van een draadje te openen.

Dit is echt niet lullig bedoelt, maar je hebt nu 3 draadjes geopend voor hetzelfde foldertje,
    met vragen die eigenlijk behoorlijk vanzelfsprekend zijn. Weet je zeker dat je weet hoe je
    een folder moet opmaken, en de technische “regels” die daarbij horen? Begrijp me niet
    verkeerd… ik help graag (en met mij vele anderen hier). Maar dit zijn wel erg basic dingen
    die een ontwerper/dtp’er hoort te weten. Als je echt weinig afweet van het juist opmaken van
    een folder, dan krijg je dalijk nog problemen bij de drukker (slecht bestand e.d.), en dat zou
    voor zowel jou en de drukker, als voor de klant, niet echt leuk zijn denk ik.;-)

UPDATE:
    Een screenshot maken van een bestand geeft je geen afbeelding die groot genoeg is om
    op een dergelijk formaat in een folder te gebruiken. Een PDF bestand kun je openen in
    o.a. Photoshop en Illustrator en geeft je op die manier meer opties om afbeeldingen te
    gebruiken. Waarom je dus File Juicer gebruikt voor zo’n handeling is me een raadsel.

Als je niet lullig wil zijn waarom doe je het dan tog ? Je moet geen dingen doen die je niet wil doen kan nooit goed voor je zijn Joram. En mijn vorige 2 post waren over een shortcut die het niet deed (en het nog steeds niet doet) waar niemand een antwoord op wist dus dat lijkt mij niet zo vanzelf sprekend ? + Mijn ander post ging over Fonts in het algemeen ter intresse wat mensen allemaal gebruiken (wat ook niet van zelf sprekend is omdat ik niet alle mensen ken van het forum) + is deze post ook niet van zelf sprekend. Omdat ik foutmeldingen krijg bij het openen van het bestand in photoshop en illustrator en fouten los je niet van zelfsprekend op anders had ik ze echt niet hier gevraagt heb wel wat beters te doen om nutteloze vragen te stellen.

En als je goed leest gaat het niet om 1 afbeelding heb die ik nodig heb uit de bestaande pdf het gaat ook om foto’s die je niet kan overtrekken tenzij je een kunstenaar ben ofzo? Dus voor je weer ” soort van niet lullig wil doen” lees eerst goed ik stel jouw commentaar zeer op prijs maar afentoe vraag jij ook om dingen die nergens opslaan het is toch een forum waar alles en nog wat opgevraagt kan worden. Iedereen leert van dit soort dingen dus als jij een super top designer ben die bakken met geld verdient omdat je zo goed bent en alles er van af weet. Dat betekend niet dat iederen dat is en ik zie het kwaad er niet van in om vragen te stellen, domme vragen bestaan niet als je wat wilt leren. En ik weet inderdaad niet alles daarom vraag ik afentoe weleens een aantal dingen hier. En ik weet zeker dat mensen van mijn vragen ook dingen opsteken. Want al die vragen die ik stel vind ik naar mijn mening niet van zelf sprekend want er zal altijd wel iemand met een oplossing kunnen komen hoe je het anders kan doen ? Of mischien sneller en als je dat nooit heb geweten is het niet van zelf sprekend. Ook zoek ik zelf soms dingen op in boeken maar als ik ze niet kan vinden dan post ik mijn probleempjes gewoon even hier en volgensmij doen bijna alle mensen dat op dit forum dus je kan wel proberen niet lullig te doen.
    Maar het lukt je niet aardig.

Anyway ik heb de oprdacht gever gebeld en gevraagt naar een onbeschadigt pdf bestand omdat hij beschadigt is kom ik net achter. THNX Voor de hulp mensen

Bijdrager
    shushishu
    ”Remly”

Problemen met Saniview ga ik niet hebben ik heb toestemming om de afbeeldingen te gebruiken, ik kan er wel proberen een livetrace er over heen te gooien. Want ik weet dat je vector wel heel groot kan gebruiken.

De afbeelding moet gedrukt worden 3 bij12 cm, ik dacht dat deze afbeelding wel groot genoeg zou zijn om hem over te kunnen zetten in 300 dpi. (NIET DUS )

Toch vraag ik me dan af of er niet een programma’tje bestaat die je zou kunnen helpen om de afbeelding zo scherp mogelijk te houden als je hem omzet naar cmyk en 300 dpi. Zou niet zo gek zijn als er zo een programma bestaat.

Probleem met pdf is dat je moeilijk kan achterhalen wat de resolutie is, weet je zeker dat het highres pdf is. Vaak zeggen mensen wel dat het highres is terwijl het gewoon lowres is, aan de grootte van de pdf kun je wel inschatten of het highres is of niet. Het beste is denk ik te openen in illustrator, controleren bij de Link palet of de originele afbeelding bij zit. En de plaatje afzondelijk opslaan als eps of tiff, en dan in Photoshop openen om de resolutie te controleren.

Bijdrager
    mac-addict
    ”shushishu”
    ”Remly”

Probleem met pdf is dat je moeilijk kan achterhalen wat de resolutie is, weet je zeker dat het highres pdf is. Vaak zeggen mensen wel dat het highres is terwijl het gewoon lowres is, aan de grootte van de pdf kun je wel inschatten of het highres is of niet. Het beste is denk ik te openen in illustrator, controleren bij de Link palet of de originele afbeelding bij zit. En de plaatje afzondelijk opslaan als eps of tiff, en dan in Photoshop openen om de resolutie te controleren.

shushishu ik kom er straks even op terug of ik het op deze manier heb opgelost want mijn pdf bestand is niet helemaal goed ik krijg dalijk een versie die goed is maar ik zal zeker dit gaan proberen, maar ik denk niet dat ik de originele afbeeldingen bij de pfd krijg want in photoshop kon hij ze al niet vinden hij vroeg of ik ze wilden opzoeken om de links te repareren dus daar uit concludeer ik dat ze er niet bij zitten.

Bijdrager
    nookie

Ik denk dat als je de pdf opent in illustrator, je alles weg kan halen om die afbeelding heen, met je open (witte) pijltje.
    Er blijft waarschijnlijk een vector bestand over van die icoontjes, geen geplaatste afbeelding.
    Lijkt me stug dat die afbeelding vanuit photoshop geplaatst is.

Bijdrager
    mac-addict

Het is gelukt mensen !

Bedankt: shushishu, mooirood, Leopard Da Vinci, nookie

En natuurlijk mijn grootste fan ( van mijn oo zo geweldige stijl van posten) Joram

8)

Bijdrager
    nookie

Hoe is het gelukt?

Bijdrager
    shushishu

Nu willen wij natuurlijk ook wat van jou leren. :wink:

Bijdrager
    Leopard Da Vinci

Ik kan niet wachten:x

Moderator
    Night

PS
    de minimale drukresolutie kan je terugbrengen tot 240 dpi, 300 of 350 dpi is alleen voor zeer scherp gestoken beeld noodzakelijk.

Bijdrager
    mac-addict

240 dpi ? Waar heeft u die informatie vandaan dan? Want ik heb dat nooit ergens gelezen het zou heel goed kunnen kloppen hoor maar toch ben ik benieuwt waar u dat vandaan heeft.

Ik heb het probleem van mij opgelost door mijn beschadigde pfd document te veravangen door een onbeschadigde bestand en geopend in illustrator en daar door kon ik de afbeeldingen selecteren en weer opnieuw oplaan.

Dus inderdaad oplossing die 1 van de forumleden aan mij had gegeven het lag gewoon aan mijn pdf bestand.:roll:

Bijdrager
    shushishu

Je kan het beste overleggen met de drukker die de brochure gaat drukken, wat de vereiste resolutie moet zijn. Ongetwijfel zullen meeste drukker 300dpi roepen.

Moderator
    Night

Ruim 20 jaar in een drukkerij werken geeft je, buiten technische kennis, ook ervaring;)

240 dpi is het absolute minimum bij 60 lpi
    300 dpi is een mooie topkwaliteit voor 60lpi, maar ook prima bij 70 lpi en voldoende voor 80 lpi
    350 dpi is voor goede kwaliteit rasterafbeeldingen, hoger dan 60 lpi, dus bv 70 of 80 lpi

Bijdrager
    mooirood
    ”Night”

240 dpi is het absolute minimum bij 60 lpi
    300 dpi is een mooie topkwaliteit voor 60lpi, maar ook prima bij 70 lpi en voldoende voor 80 lpi
    350 dpi is voor goede kwaliteit rasterafbeeldingen, hoger dan 60 lpi, dus bv 70 of 80 lpi

Waarom nog een week doorkeuvelen over resolutie als de TS inmiddels een vectorenbestand uit een pdf heeft gesloopt?
    De resolutie-vraag is in dit topic allang niet meer aan de orde.

:?

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.