9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    bruno

Resolutie TFTLCD laptop dell hoger dan Apple Titanium!

Ttanium 15.2-inch TFT Display
    1280×854 resolution

Mij baas draait winXP op een dell notebook 15″ met een resolutie van 1600 x 1200!!!!

Verder kan ik helemaal geen andere LCD schermen van 15″ vinden die die resolutie halen, wel een 19″ maar dan is je scherm ook weer groter en is dus niet eerlijk?

Hebben jullie enig idee? hoe dit zit? Of een TFT 15″ kunnen vinden die ook 1600×1200 aankan?

Bijdrager
    Pink Grapefruit

Dell heeft al een hele tijdje schermen met hogere resoluties in hun laptops.
    Apple heeft bewust die keuze niet gemaakt omdat deze extreem hoge resoluties absoluut niet lekker werken. Alle pixels worden dan wel erg klein en schakelen naar een lagere resolutie geeft een vaag beeld op door interpolatie.

In dit geval zou ik zeggen: Hoger is zeker niet beter!
    De resolutie van de Apple schermen is denk ik goed gekozen.
    Pixels zijn niet te klein en niet te groot.

Bijdrager
    bruno

Goede uitleg! :) bedankt…

Maar toch raar dat dell het dan alleen bij de laptop schermen doet, en niet bij hun “gewone” 15″ TFT’s

Bijdrager
    suicide

Inderdaad wel jammer ja, alhoewel de gfx kaartjes het makkelijk aankunnen.
    Ik draai op mijn 12″ pobo 1024×768 (standaard), en op het externe scherm wat eraan hangt (iyama 19″ tft) 1600×1200.

Bijdrager
    bommels

Waarom is een hogere resolutie niet beter? Hoe kleiner de pixels hoe scherper het beeld. Waarom zou je op een lagere resolutie draaien als je 1600×1200 op 15″ ter beschikking hebt? Als grotere pixels mooier zouden zijn had iedereen wel een iBook 14″….

Ik denk ook niet dat het een bewuste keuze van Apple is, maar dat de technologie niet beschikbaar was, teveel stroom gebruikt of te duur is. Ik denk dat de DELL gewoon een mooier scherm heeft dan de PB, niks aan te doen.

groeten Bart

Bijdrager
    Pink Grapefruit

Grrr, bij hele kleine pixels zijn deze minder goed leesbaar… Omdat ze zo ontzettend klein zijn. Lettertype 12 is op een 1600×1200 15″ gewoon niet te ontcijferen. En een icoontje van 32px (standaard windows) is echt verdomd klein… Ik heb ermee gewerkt en vindt het gewoon te klein, en dat komt niet omdat ik oud ben. Ben 22.

En er zijn inderdaad veel mensen te vinden die een 14′ iBook hebben omdat je de pixels op een 12′ te klein vinden.

EVen vertalen:
    12″ iBook -> 1024 pixels
    15″ Dell -> 1600 pixels

Dat is dus 60% meer schermopppervlak op een scherm dat slechts 3″ diagonaal groter is.

Bijdrager
    bruno

Nog even voor de duidelijkheid de letter grote kan bij XP op groot worden gezet en dan is het wel goed leesbaar!!

Bijdrager
    suicide

Kan onder macosx ook hoor:)

Bijdrager
    Lin
    ”sigterm”

Kan onder macosx ook hoor:)

Dus kunnn de schermen net zo goed op 1600×1200!

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.