14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    Paulkwee

Resolutie native van macbook air?? (opgelost)

Op de site van Apple en dan bij de specificaties van de Macbook Air staat als hoogste bij de 13″ deze resolutie: 1440 x 900 (native)
    Mijn vraag gaat dan ook vooral om dat “native”, wat betekent dit. Kan het zo zijn dat het dus niet 1440 x 900 op het scherm zal zijn? Of is het iets anders?

Bijdrager
    iDaan98

native betekend iets als natuurlijk, iets wat er al op staat. dus dat is de standaard resolutie op de macbook

Bijdrager
    Blashyrkh2124

Dat native betekend dat dat zijn standaard resolutie is.

Er worden dus geen pixels verdubbeld. Als je bijvoorbeeld 800×600 pixels wilt zien dan verspreid hij dat aantal pixels over de 1440×900 pixels die het beeldscherm eigenlijk in zich heeft.

1440×900 is dus de optimale kwaliteit.

Bijdrager
    iep

Dat heeft te maken met hoe een TFT scherm werkt en wordt geproduceerd. Een TFT scherm heeft een vaste resolutie, daar wordt ie op gemaakt. Die resolutie noemen ze de native resolutie. Dat wil echter niet zeggen dat dit de enige resolutie is die je met zo’n scherm kunt gebruiken. Wat het wil zeggen is dat de overige resoluties niet optimaal zullen werken. Dit zul je ook snel zien in de vorm van waziger beeld, grotere letters, etc. Dat komt omdat ze de resolutie over het gehele scherm proberen te smeren. Sommige externe schermen hebben de optie om dit uit te schakelen, dan krijg je gewoon een kleiner werkgebied op je scherm (de MacBook Pro/Air hebben dit niet).

Simpel gezegd moet je native lezen als de standaard en geoptimaliseerde resolutie. De rest werkt minder optimaal (wazig).

Bijdrager
    Blashyrkh2124

Ik zou graag even helpen met het vergelijken van die twee Macbooks maar internet spaced hem hier:P

Bijdrager
    koeningNL

Ik zelf zit ook te twijfelen tussen die twee,

Ik neig meer naar de MacBook air toe omdat ik hem eigenlijk alleen voor internet wil gaan gebruiken en voor aantekeningen op school.

Opstarten van de Air is fenomenaal, ook het scherm is scherper dan een Macbook pro.
    Hij kan zo in je school tas worden gelegd je merkt er amper wat van, hij is zo licht en handzaam.
    7uur werktijd en 30 dagen stand-by doordat hij geen actieve onderdelen heeft.

Alleen heb ik het gevoel (onterecht) dan je bij een Macbook Pro meer voor je geld krijgt.

Je hebt daar een superdrive, batterij die 9 uur mee kan en meer aansluitingen.

Omdat ik nog geduld heb wacht ik nog een paar maanden, okee dat heeft ook andere redenen natuurlijk, haha ( door personeelskorting (1jan), actie bij MM en het als t goed is nieuwe design van de Macbook Pro over een aantal maanden)

Bijdrager
    SunKeeper
    koeningNL op 17 augustus 2011

….MacBook air ….
    7uur werktijd en 30 dagen stand-by doordat hij geen actieve onderdelen heeft.

Zullen we er maar ”bewegende delen” van maken?:wink:

Zonder actieve delen zou er niets werken.

Bijdrager
    koeningNL

@sunkeeper

Dank u, scherpe opmerking

Bijdrager
    Arthur345
    SunKeeper op 17 augustus 2011
    koeningNL op 17 augustus 2011

….MacBook air ….

7uur werktijd en 30 dagen stand-by doordat hij geen actieve onderdelen heeft.Zullen we er maar \’\’bewegende delen\’\’ van maken?:wink:

Zonder actieve delen zou er niets werken.

De ventilator beweegt toch?

Bijdrager
    Paulkwee
    Blashyrkh2124 op 17 augustus 2011

Ik zou graag even helpen met het vergelijken van die twee Macbooks maar internet spaced hem hier:P

Hoor het dan graag later nog van je!:)

De rest allemaal bedankt, het probleem is opgelost wat ik dracht over de resolutie.
    MAAR TWIJFEL NOG STEEDS ERG OVER WELKE MACBOOK IK ZAL NEMEN!:P HELP!

Bijdrager
    MacTS

Zowel de MBA als de MBP hebben voor- en nadelen, ik ga ze hier niet opnoemen want je kent ze vast al. Je hebt alleen een zetje nodig. Ik voel aan dat je graag de MBA wilt hebben, maar je denkt dat de MBP meer biedt voor het geld. Puur technisch gezien is dit ook zo, maar er is ook nog iets als een gevoel dat je bij een product hebt. Ik zal je vertellen dat ik mijn MBP 13-inch ingeruild heb voor de simpelste MBA 11-inch, voor naast mijn iMac moet ik erbij vertellen. Puur technisch gezien ging ik er op achteruit, maar voor mijn eigen gevoel was het tegenovergestelde het geval: voor de zaken waar ik hem gebruikte was die Air veel sneller dan dan mijn MBP en bovendien flinterdun en licht. Hij voelde ook degelijker aan. Als je niet de zwaarste dingen gaat doen, lees: video-editen, dan kan je met een MBA dus uitstekend uit de voeten of dacht je dat je op een MBA niet kon mailen, internetten, documenten of foto’s bewerken? De Air is echt veel sneller dan een iMac G5 van 6 jaar geleden hoor. Waarom probeer je hem niet eens uit door hem in de online-store te bestellen? Als hij niet bevalt kun je hem zonder discussie en zonder kosten retourneren want het retourrecht is bij kopen op afstand uitgebreider dan bij een fysieke winkel.

Bijdrager
    Paulkwee
    MacTS op 17 augustus 2011

Zowel de MBA als de MBP hebben voor- en nadelen, ik ga ze hier niet opnoemen want je kent ze vast al. Je hebt alleen een zetje nodig. Ik voel aan dat je graag de MBA wilt hebben, maar je denkt dat de MBP meer biedt voor het geld. Puur technisch gezien is dit ook zo, maar er is ook nog iets als een gevoel dat je bij een product hebt. Ik zal je vertellen dat ik mijn MBP 13-inch ingeruild heb voor de simpelste MBA 11-inch, voor naast mijn iMac moet ik erbij vertellen. Puur technisch gezien ging ik er op achteruit, maar voor mijn eigen gevoel was het tegenovergestelde het geval: voor de zaken waar ik hem gebruikte was die Air veel sneller dan dan mijn MBP en bovendien flinterdun en licht. Hij voelde ook degelijker aan. Als je niet de zwaarste dingen gaat doen, lees: video-editen, dan kan je met een MBA dus uitstekend uit de voeten of dacht je dat je op een MBA niet kon mailen, internetten, documenten of foto\’s bewerken? De Air is echt veel sneller dan een iMac G5 van 6 jaar geleden hoor. Waarom probeer je hem niet eens uit door hem in de online-store te bestellen? Als hij niet bevalt kun je hem zonder discussie en zonder kosten retourneren want het retourrecht is bij kopen op afstand uitgebreider dan bij een fysieke winkel.

Super bedankt, echt een top reactie.
    Ik heb nu ook een 27″ iMac die erg snel is, dus wil ik zware dingen doen dat het altijd nog op die.

Echt het hele bericht klopt ook gewoon perfect:D

Hier start ik toch maar een nieuw topic over, want wil graag meer weten en dit soort top antwoorden krijgen.

Bijdrager
    Paulkwee

[opgelost]

Bijdrager
    iep
    Arthur345 op 17 augustus 2011

De ventilator beweegt toch?

En het scherm, en het toetsenbord en laten we vooral ook niet het trackpad en al die schroefjes vergeten. En als je ‘m meeneemt beweegt zelfs het hele apparaat in 1x…wat een wonder!

De MBA vs MBP is eigenlijk heel simpel te reduceren tot: niet upgradebaar vs wel upgradebaar. De MBP heeft ook nog eens een interne optical drive wat op school nog steeds vaak goed te gebruiken is (even een cd’tje branden voor je werkstuk of die ene documentatie/software cd/dvd lezen). Kijk even in hoeverre dit geldt voor je eigen opleiding, kan best zijn dat alles via het netwerk beschikbaar is waardoor een optical drive nog 0,0 nut heeft. Kijk ook naar je budget, de MBP is goedkoper.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.