3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Q:
    Bijdrager
    JVD

Resolutie extern 4k scherm

Beste OMT’ers,

Ik ben een behoorlijke leek als het gaat om schermresoluties, refresh rates etc. Nu heb ik twee Macbook Pro Retina’s. 1x privé (mid-2014) en 1x werk (2019). Voorheen had ik daarbij een extern scherm (Dell 24”1920×1080) maar omdat ik zo gewend was aan de scherpte van het retina scherm gebruikte ik deze amper. Omdat ik toch graag op een groot scherm wil werken heb ik besloten een 27” 4k monitor aan te schaffen (LG-27UL500). Deze heb ik gisteren geïnstalleerd en daarbij liep ik tegen het volgende aan:

Resolutie:
    Als ik kijk bij de schermresolutie (via systeemoverzicht), zie bijlagen, staat er bij beide Mac’s:

Resolutie:       3840 x 2160 (2160p/4K UHD 1 – Ultra High Definition)
    Ziet eruit als:   1920 x 1080 @ 30 Hz

Wat wordt bedoeld met ‘ziet eruit als’? Benut ik nu wel de 4k schermresolutie volledig?

Refresh rate:
    Aan het systeemoverzicht (maar ik meen ook aan video’s en het bewegen van mijn muis) gebruik ik de monitor nu op 30hz.

Op de 2019 MBP komt dit waarschijnlijk omdat de USB-C hub die ik gebruik geen 60hz ondersteunt. Ik heb hiernaar gezocht en men gaf het advies dit oplossen met een USB-C – Displayport 60hz kabel. Klopt dit? En zo ja, heeft iemand nog tips? (ik zat nu naar deze te kijken; https://www.allekabels.nl/usb-c-kabel/11518/1657287/usb-c-naar-displayport-kabel.html?gclid=EAIaIQobChMIisHUs6OE6QIVj-F3Ch0JHQ6XEAQYASABEgJfvfD_BwE)

Op de 2014 MBP weet ik nog niet of dit gaat werken. Ik lees ik veel dat deze Mac dit geheel niet ondersteund. Iemand tips dit wel voor elkaar te krijgen?

Geschaalde resolutie:
    Op de macbook gebruik ik altijd de ‘standaard voor beelscherm’ resolutie. Op het externe scherm wordt een en ander nu wel erg groot en heb ik behoefte aan extra ‘ruimte’. Als ik dit instel bij de beelschermvoorkeuren (dus een van de opties meer naar rechts); gaat dit dan ten koste van de scherpte/performance van het beeld?

Ik kijk uit naar jullie reacties.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Ik heb ook een 27 inch 4K monitor (Dell) en gebruik die met een 15″ MBP (medio 2015) dus ook retina.

Op de macbook gebruik ik altijd de ‘standaard voor beelscherm’ resolutie. Op het externe scherm wordt een en ander nu wel erg groot en heb ik behoefte aan extra ‘ruimte’.

De beeldscherminstelling staat bij mij op “geschaald” en dat is dus effectief 2560 x 1440 pixels. Ofwel “ziet er uit als” 2560 x 1440. Het werkvlak is dus flink groter dan de ingebouwde monitor van de MBP, dat staat op “standaard” ofwel “ziet er uit als” 1440 x 900

Aan het systeemoverzicht (maar ik meen ook aan video’s en het bewegen van mijn muis) gebruik ik de monitor nu op 30hz.

Weergave op 30 HZ lijkt me geen pretje en daar moet je een oplossing voor zien te vinden. Welke kabel je precies nodig hebt weet ik niet, het is hier wel eerder langsgekomen. Misschien even zoeken. Met de 2014 MBP lijkt me dat je gewoon de displayport kan gebruiken. denk dat het vooral een probleem met de 2019 MBP is waar je met die USB C poort moet hannesen.

Als ik dit instel bij de beelschermvoorkeuren (dus een van de opties meer naar rechts); gaat dit dan ten koste van de scherpte/performance van het beeld?

Als je de hoogste resolutie gebruikt wordt het allemaal heel erg klein. Ook de letters van menu’s etc. (bij Windows hebben ze dat beter voor elkaar).

Daarom is “geschaald” vaak de betere optie. Beeld mij mij ziet er scherp uit, omdat de pixels bij dat formaat (27 inch) vrij klein zijn. Theoretisch is “geschaald” denk ik minder scherp dan als je als multiplier een geheel getal gebruikt, zoals bij de standaard weergave op de MBP, die is dan 2 terwijl die bij “geschaald” 1,5 is. In de praktijk is het prima, ook als je zo kritisch bent dat je non-retina schermen niet meer fijn vindt.

Bijdrager
    Ome Kor

Ik heb ook zo’n monitor, aangesloten aan mijn iMac en bij mij ziet het systeemoverzicht er zo uit:

Ik heb hem aangesloten met een ACT USB-C naar HDMI adapter. Dit scherm heb ik gekocht, omdat ik voor het thuiswerken een extra monitor nodig had. Het over-switchen tussen mijn Mac en een Dell laptop gaat prima, dankzij de twee HDMI-poorten (en een mini-display poort, die ik niet gebruik).

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.