3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Q:
    Bijdrager
    JVD

Resolutie extern 4k scherm

Beste OMT’ers,

Ik ben een behoorlijke leek als het gaat om schermresoluties, refresh rates etc. Nu heb ik twee Macbook Pro Retina’s. 1x privé (mid-2014) en 1x werk (2019). Voorheen had ik daarbij een extern scherm (Dell 24”1920×1080) maar omdat ik zo gewend was aan de scherpte van het retina scherm gebruikte ik deze amper. Omdat ik toch graag op een groot scherm wil werken heb ik besloten een 27” 4k monitor aan te schaffen (LG-27UL500). Deze heb ik gisteren geïnstalleerd en daarbij liep ik tegen het volgende aan:

Resolutie:
    Als ik kijk bij de schermresolutie (via systeemoverzicht), zie bijlagen, staat er bij beide Mac’s:

Resolutie:       3840 x 2160 (2160p/4K UHD 1 – Ultra High Definition)
    Ziet eruit als:   1920 x 1080 @ 30 Hz

Wat wordt bedoeld met ‘ziet eruit als’? Benut ik nu wel de 4k schermresolutie volledig?

Refresh rate:
    Aan het systeemoverzicht (maar ik meen ook aan video’s en het bewegen van mijn muis) gebruik ik de monitor nu op 30hz.

Op de 2019 MBP komt dit waarschijnlijk omdat de USB-C hub die ik gebruik geen 60hz ondersteunt. Ik heb hiernaar gezocht en men gaf het advies dit oplossen met een USB-C – Displayport 60hz kabel. Klopt dit? En zo ja, heeft iemand nog tips? (ik zat nu naar deze te kijken; https://www.allekabels.nl/usb-c-kabel/11518/1657287/usb-c-naar-displayport-kabel.html?gclid=EAIaIQobChMIisHUs6OE6QIVj-F3Ch0JHQ6XEAQYASABEgJfvfD_BwE)

Op de 2014 MBP weet ik nog niet of dit gaat werken. Ik lees ik veel dat deze Mac dit geheel niet ondersteund. Iemand tips dit wel voor elkaar te krijgen?

Geschaalde resolutie: