12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    TBoekema

Resolutie Extern 30'' scherm op MBP 13'' (early 2011) HELP!

Hallo,

Sinds een tijdje ben ik erg tevreden met mijn nieuwe macbook pro 13 inch early 2011. Echter het lukt mij maar niet mijn HP LP 3065 hier met de juiste resolutie (2560 x 1600) op aan te sluiten, terwijl de omschrijving op de Apple site toch echt suggereert dat dit moet kunnen: Twee beeldschermen en synchrone weergave: gelijktijdige ondersteuning voor volledige “native” resolutie op het ingebouwde beeldscherm en tot 2560 x 1600 pixels op een extern beeldscherm, beide met miljoenen kleuren

Ik heb een Display to DVI stekker gekocht van Apple, maar het werkt echt niet!

Ik zie het beeld wel, maar op dezelfde resolutie als de Macbook zelf.

– Het volgende heb ik al geprobeerd: mirroring uit en extern aan: nog steeds geen hogere resolutie beschikbaar.

Wie kan mij helpen, al vele posts gelezen maar mijn oplossing niet gezien!

Bedankt!

Bijdrager
    Robin H.

Voor 2560 x 1600 heb je de Mini DisplayPort naar Dual-Link DVI stekker nodig, dat is deze:

http://store.apple.com/nl/product/MB571Z/A

Verder, voor mirroring geldt: De maximale resolutie voor beide schermen is de maximale resolutie van het kleinste scherm (1280 x 800 in jouw geval).

Zet je mirroring echter uit, dan kun je in systeemvoorkeuren gewoon een andere resolutie voor je HP scherm kiezen. Zorg wel dat je dit doet in het venster wat óp het externe scherm verschijnt.

Bijdrager
    TBoekema

Beste Robin,

Bedankt voor je reactie.

Ik snap dat ik blijkbaar niet tot 30 ” kan gaan met deze kabel.

Echter: met mijn huidige kabel krijg ik nog steeds als max de resolutie van mij eigen macbook te zien.

Dit zou dan toch tot 23 ” moeten kunnen, als ik de pagina bekijk waar je naar linkt?

Bedankt!

Bijdrager
    Robin H.

Die kabel die jij hebt moet in eerste instantie tot 1920 x 1200 kunnen gaan, verander je de resolutie ook op het externe scherm, of probeer je hem via het scherm van de MacBook te wijzigen?

Bijgevoegd een foto (hoop dat je het kunt zien) ik zit met een soortgelijke setup, 23″ dan welliswaar, maar je kunt de twee schermpjes zien… op ieder beeldscherm één. Op het scherm van de MacBook staat inderdaad als maximale resolutie 1440 x 900, maar op het externe scherm kan ik tot 1920 x 1200.

Voorbeeld van resolutie met meerdere beeldschermen.

Zie: Systeemvoorkeuren -> Beeldschermen (System preferences > Displays) hiervoor.

Edit: De iPhone had blijkbaar besloten dat de foto er op z’n kop beter uit zag, even omgedraaid dus.

Bijdrager
    TBoekema

Heel erg bedankt Robin!

Ik ga het vanmiddag weer proberen, ben nu namelijk niet thuis.

Hoop dat het lukt. Ik las ook nog iets over een wit balkje verslepen tussen de twee schermen.

Is dat ook iets wat ik moet doen?

Bijdrager
    iep

Die display to DVI is single link DVI waardoor je maar maximaal 1920×1200 als resolutie kunt nemen. Er is niet genoeg bandbreedte voor hogere resoluties. Als je nou 2 van die DVI links neemt heb je dat wel en dat noemen we dan ook dual link DVI. Apple heeft hiervoor een adapter zoals Robin H. al aangeeft maar daar zijn in het verleden veel problemen mee geweest. Zorg dat je er eentje met firmware 1.03 krijgt, die heeft die problemen niet meer aldus Apple (ze bieden een omruil aan voor wie 1.01 of 1.02 heeft). Met alleen de adapter ben je er niet, de kabel tussen adapter en scherm moet namelijk ook dual link DVI zijn.

Mocht het scherm over DisplayPort beschikken dan is een kabel met een mini-DisplayPort en DisplayPort stekker nog een optie. Dit is ook zeker een grote aanrader omdat je hiermee niet al dat gedoe hebt.

Bijdrager
    TBoekema

Bedankt voor alle reacties!

Helaas nog steeds niet gelukt, ik baal echt heel erg!

Heb al jullie adviezen opgevolgd maar het blijft zo dat ik alleen 1280 x 800 kan aanklikken. Ook wanneer ik synchrone weergave uitschakel…. Ik zou heel erg graag naar de max gaan van deze adapter: 1920 x 1200

Wie kan me helpen!

Groeten

Bijdrager
    G-Force

Maar 1920×1200 heb je toch ook niks aan op een 30-inch beeldscherm? Je hebt toch echt de mini displayport naar dual-link dvi adapter nodig.

Bijdrager
    TBoekema

Waarom heb je er niks aan, is beter dan de 1280 x 800 toch?

Ik krijg het maar niet voor elkaar, echt zonde.

Bijdrager
    Rickje

voor volledige “native” resolutie op het ingebouwde beeldscherm en tot 2560 x 1600 pixels op een extern beeldscherm,

“Tot” of “t/m”?:grin:

Bijdrager
    G-Force

Omdat 2650×1600 de native resolutie is van jouw beeldscherm en 1920×1200 dus een wazig/onscherp beeld op zal leveren. Doodzonde om een 30″ beeldscherm te gebruiken met 1920×1200.

Bijdrager
    iep

Dat ligt aan de mogelijkheden van het scherm. Standaard zullen de meesten de resolutie uitrekken naar het volledige schermoppervlak. Mijn 30″ heeft echter de mogelijkheid om dat uit te schakelen. Daardoor heb ik een net zo scherp beeld als met de native resolutie van 2560×1600, het gebruikte oppervlak is alleen kleiner. Doet niets af aan het feit dat het wel zonde is, je gebruikt het ding dan niet volledig en gezien de prijs van zo’n 30″ scherm…doodzonde.

Bij het gebruik van de optie “synchrone weergave” zal hij de resolutie op beide schermen gelijk houden. Dat betekent dat hij de resolutie van het kleinste scherm zal pakken en dat is bij een 13″ MBP 1280×800. Als je de synchrone weergave weer uitschakelt zou hij voor het externe scherm weer naar de juiste resolutie moeten gaan maar het kan zijn dat je die nog even handmatig moet selecteren. Vergeet niet dat je hier dan wel 2 schermen hebt en ieder scherm z’n eigen resolutie krijgt. Die van de MBP blijft op 1280×800, die van de HP echter niet. Als dat niet zo is dan kunnen er 2 dingen zijn: OS X herkent het scherm niet en neemt maar wat aan of je scherm zakt terug naar een bepaalde voorgedefinieerde resolutie. De oude 27″ Apple Cinema Display doet dit ook wanneer je iets anders gebruikt dan DisplayPort (daarmee bedoel ik het protocol, niet de stekker!). Helaas lag die resolutie een stuk lager dan dat van single link DVI (hij pakte 720p terwijl single link DVI net iets hoger ligt als 1080p namelijk 1920×1200 vs 1920×1080). Dit soort dingen zou je in de documentatie van je scherm terug moeten kunnen vinden en anders via het internet.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.