11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    fredmatrack

Resolutie aanpassen

Ik heb net op een G3 OS X Server geïnstalleerd. Het beestje moet dienen om testen op te doen alvorens ze op de XServe te gaan toepassen.

Nu zit ik echter met een klein probleempje: het beeld is grijs en zeer wazig. Enkel het vlaggetje in de menubalk om de toetsenbordinstellingen te wijzigen, is in kleur.

Ik wilde vervolgens de resolutie wijzigen, maar krijg maar één mogelijkheid. Ook de refresh rate (en daar zal het ook wel aan liggen) is niet beschikbaar.

Ik heb reeds de pram gerest (booten met optie+command +p+r) en in open firmware reset-nvram en reset-all gedaan. Ook een ander beeldscherm bracht geen oplossing.

Wie weet er nog een gouden tip?

Moderator
    unSOUND

Heeft die G3 wel de meest recente firmware ?

Bijdrager
    fredmatrack

Ja, dat heb ik gecontroleerd. Gisteren stond er nog OS 9 op en alvorens naar X te gaan, heb ik de firmware update laten draaien. Die meldde mij dat de firmware up to date was.

Overigens moet je voor OS X Server niet per se de laatste firmware hebben draaien (volgens Apple).

De machine is trouwens een G3-400Mhz, 320Mb ram.
    OS X Server is 10.4.7

Bijdrager
    Neproadie

1280×1024 lijkt me weinig mis mee.
    Eerder die 256 kleuren;)

Bijdrager
    Petje

waarschijnlijk heeft jou videokaart op die G3 te weinig videogeheugen.

Moderator
    unSOUND

Dan nog zou je op zijn minst een lagere resolutie moeten kunnen kiezen, maar ook dat is niet mogelijk….

Bijdrager
    Petje

misschien staat de verversing frequentie te hoog.
    Je kan ook proberen je videokaart in een ander slot te plaatsen, want volgens mij hebben enkele G3 geen speciaal agp slot, maar dat weet ik niet zeker.

Bijdrager
    fredmatrack

Heb even de grafische kaart van plaats verwisseld, zonder succes echter. Als ik ze er echter uithaal en de machine opstart, krijg ik wel perfect beeld in Remote Desktop. Bovendien kan ik daar dan een andere resolutie kiezen. Enkel de frequentie blijft op 60Hz staan en kan ik niet wijzigen.

Moderator
    unSOUND
    ”Petje”

misschien staat de verversing frequentie te hoog.

En wat schrijft de topicstarter al in zijn eerste post ?

Ik wilde vervolgens de resolutie wijzigen, maar krijg maar één mogelijkheid. Ook de refresh rate (en daar zal het ook wel aan liggen) is niet beschikbaar.

Bijdrager
    Robse

Probeer het eens met een andere monitor?
    Mijn ervaring is dat de te kiezen resoluties afhankelijk is van de monitor die er aan hangt.

Bijdrager
    fredmatrack

Heb ik reeds geprobeerd.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.