5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    Ron von Flon

reset password

Ik moet vanavond wat onderhoud doen aan een mac os x 10.1 (?) server.
    Waarschijnlijk is het password van de server vergeten.

Ik heb orginele os x 10.1 software cd’s waarmee ik het password kan resetten

(volgens mij is dit allemaal hetzelfde zowel bij user als server versies)

werkt dit goed, heeft iemand dit wel eens gedaan, moet je gelijk een nieuwe password kiezen of wordt het een standaard wachtwoord?

Bijdrager
    Togassa

Ik heb dit een paar maanden terug wel eens gedaan.
    (Ik had een beetje in /etc/passwd liggen klooien).:?

Voor zover ik mij kan herinneren, had ik net als bij UNIX, OS X gewoon in single user mode opgestart.
    Dan ben je altijd root (geen password).

Ik meen mij te herinneren dat je dan middels een toolje van de opstart disk, de user een nieuwe password kunt geven, zonder dat het oude password gegeven moet worden.

Als ik jouw was, zou ik voor de zekerheid google er ook op na slaan.

Bijdrager
    mcstream

sudo passwd root

Bijdrager
    Ron von Flon

sudo password root…

en dan….

iemand ‘reset password’ van de osx install cd wel eens gebruikt?

Bijdrager
    Togassa
    ”mcstream”

sudo passwd root

Dan kun je het password van root veranderen, zonder dat het oude password gevraagd wordt.
    Als je dan later als root inloggen en de rest van de accounts aanpassen.
    Dit gaat echter alleen op als de user die dit uitvoert ook admin rechten heeft, maar dit geldt voor mijn methode ook.

V.w.b. “reset password” op de os x install cd: Start de installatie CD zoals gebruikelijk.
    Na het kiezen van de taal, kies je bij Tiger (Engelse taal) voor “Utilities”, “Reset Password”.
    Selecteer daarna de juiste disk, waarna via de droplist een user gekozen kan worden.
    Geef de user daarna een nieuwe password, en type ditzelfde password eronder nog een keer in.
    Geef eventueel een hint voor het password, en druk op “save”.
    Daarna :apple:-Q om “Reset Password” te verlaten, en nog een keer :apple:-Q om de “Installer” te verlaten. Kies dan voor de optie “Startup Disk”, en kies dan de disk die je wil restarten gevolgdt door de button “Restart”.

Mogelijk dat het e.e.a. bij sever versie afwijkt, maar dat verwacht ik niet.
    Het wijst zich eigenlijk vanzelf.
    Succes.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.