9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    whaha

Reservekopiemap kan niet aangemaakt worden

Vanmiddag heb ik nog een reservekopie gemaakt, maar toen ik vanavond, 08-11-2018, een kopie wilde maken, ging dat niet, de volledige foutmelding is:

Time Machine kan het maken van de reservekopie op ‘Derde Tijdmachine’ niet voltooien.

Reservekopie kan niet worden voltooid. Er heeft zich een fout voorgedaan bij het aanmaken van de reservekopiemap.

Nieuwste geslaagde reservekopie: Vandaag, 16:39

Wat moet ik doen?

Ik heb mijn iMac al meerdere keren opnieuw opgestart, ik heb de schijf uitgezet en weer aangezet.

De schijf is momenteel wel gewoon verbonden en systeemvoorkeuren herkent de schijf in kwestie.

De externe schijf heeft meerdere partities en Drive Dx geeft de schijf een 95,9%.

Deze reservekopie schijf is aangesloten via een USB kabel op een USB 3.0 poort, rechtstreeks op mijn iMac.

Edit2: Ik weet niet precies wat ik gedaan heb, maar hij is nu weer een back-up aan het maken. Het is een grote back-up van 2,18 GB, maar ik heb wel vaker grote back-ups (ook als ik gewoon hebben zitten e-mailen en internetten, zonder dat ik iets download). Ik laat in dit onderwerp nog wel weten of de back-up gelukt is. Hij zegt dat ie er een uur over kan gaan doen, maar dat zal wel overdreven zijn.

Het leek er alleen wel op dat de oude back-ups weg waren of ontoegankelijk, dus het is nog even spannend.

Edit3: de back-ups zijn er nog en er is een nieuwe back-up gemaakt. Wanneer de volgende back-up lukt, dan zal ik dit weer aanpassen en het onderwerp als ‘opgelost’ markeren.

Edit4: Opgelost, maar vraag me dus niet waar het aan lag.

Edit5: Ik ga daarnet weer achter mijn computer zitten en ik kan wéér geen back-up maken! Ditmaal geeft ook Drive Dx een foutmelding. Iets met I/O errors. Geen flauw idee wat ik nu moet doen.

Edit6: en nu wordt er, na een herstart, wel weer gewoon een back-up gemaakt. So far so good, zullen we maar zeggen.

Edit7: De back-up is weer mislukt. Wat is hier in vredesnaam aan de hand?

• Dit onderwerp is gewijzigd 6 dagen, 18 uur geleden door  whaha. Reden: Extra gegevens toegevoegd
    • Dit onderwerp is gewijzigd 6 dagen, 18 uur geleden door  whaha. Reden: De back-up is gestart
    • Dit onderwerp is gewijzigd 6 dagen, 18 uur geleden door  whaha. Reden: Back-up gelukt!
    • Dit onderwerp is gewijzigd 6 dagen, 17 uur geleden door  whaha. Reden: Opgelost!
    • Dit onderwerp is gewijzigd 5 dagen, 22 uur geleden door  whaha. Reden: Probleem is terug gekeerd
    • Dit onderwerp is gewijzigd 5 dagen, 22 uur geleden door  whaha. Reden: Back-up doet het weer
    • Dit onderwerp is gewijzigd 5 dagen, 20 uur geleden door  whaha. Reden: Wederom een mislukte back-up

Bijdrager
    whaha

Heeft iemand anders ook bovengenoemd probleem? Het begint nu echt vervelend te worden!

Bijdrager
    nnsa

Heb je de schijf waarop de TimeMachine backup moet worden gemaakt al gecontroleerd met Schijfhulpprogramma op Schijf EHBO ?

Ik zou niet meteen gaan repareren, maar even je bevindingen terugmelden.

Bijdrager
    GoeieDag

Pak eens ff een ander schijfje en probeer het daarmee.

Bijdrager
    JJmac

Nieuwste geslaagde reservekopie: Vandaag, 16:39

Volgens mij is het gewoon gelukt.

Bijdrager
    nnsa

Hoe ?

Bijdrager
    whaha

Ja, niet dus. Als hij goed gelezen had, dan had hij gezien dat ik dat op de 8e geplaatst had.

Ik heb overigens geen andere externe schijf waarmee ik het kan proberen.

Ik heb schijf EHBO op de hele schijf al gedaan. Dat ging goed. Ik ben nu bezig op de partitie ‘Derde Tijdmachine’.

Ik verwacht alleen niet veel daarvan, want Drive Dx geeft nu geen fouten aan…maar misschien is het een softwarematig probleem dat Drive Dx niet kan zien en waarbij het herstellen wel nuttig is. Ik kon dus alleen automatisch herstellen kiezen na het zoeken. Dit is wat er nu op m’n scherm staat:

Schijf-EHBO uitvoeren op ‘Derde Tijdmachine’ (disk2s2)

Bestandssysteem herstellen.
    Het volume is gedeactiveerd.
    fsck_hfs -fy -x /dev/rdisk2s2 uitvoeren
    Journaled HFS Plus-volume wordt gecontroleerd.
    Extents overflow-bestand wordt gecontroleerd.
    Catalogusbestand wordt gecontroleerd.

Hopelijk duurt het niet heel lang, maar gelukkig moet ik nog eten.

Bijdrager
    whaha

Na de schijf-EHBO is het weer gelukt om een reservekopie te kunnen maken. Alleen… dat is eerder het geval geweest. Vervolgens ging het feest een uur later, bij de volgende back-up, niet meer door. Hopelijk is dat nu anders. Ik zal deze post aanpassen. De resultaten van de EHBO waren als volgt:

Schijf-EHBO uitvoeren op ‘Derde Tijdmachine’ (disk2s2)

Bestandssysteem herstellen.
    Het volume is gedeactiveerd.
    fsck_hfs -fy -x /dev/rdisk2s2 uitvoeren
    Journaled HFS Plus-volume wordt gecontroleerd.
    Extents overflow-bestand wordt gecontroleerd.
    Catalogusbestand wordt gecontroleerd.
    Multilinked-bestanden worden gecontroleerd.
    Catalogushiërarchie wordt gecontroleerd.
    Bestand met uitgebreide kenmerken wordt gecontroleerd.
    Multilinked-directory’s worden gecontroleerd.
    Volumebitoverzicht wordt gecontroleerd.
    Volume-informatie wordt gecontroleerd.
    Het volume ‘Derde Tijdmachine’ is in orde.
    Eindcode bestandssysteem is 0.
    De oorspronkelijke status wordt teruggezet naar geactiveerd.

Bewerking geslaagd.

Wordt vervolgd.

Edit1: Er wordt nu weer een back-up gedaan. Het lijkt er op dat die schijf EHBO nodig was.

Edit2: Er worden nog steeds back-ups gemaakt, dus ik neem aan dat het nu weer werkt. (11-11-2018)

• Deze reactie is gewijzigd 3 dagen, 23 uur geleden door  whaha. Reden: Back-up zondagmiddag gelukt
    • Deze reactie is gewijzigd 3 dagen, 20 uur geleden door  whaha. Reden: Back-ups doen het weer

Bijdrager
    whaha

<p class=”cite”>nnsa op 9 november 2018 om 20:21</p>
    Heb je de schijf waarop de TimeMachine backup moet worden gemaakt al gecontroleerd met Schijfhulpprogramma op Schijf EHBO ?

Ik zou niet meteen gaan repareren, maar even je bevindingen terugmelden.

Deze reactie van nnsa heeft mijn probleem opgelost. Dank daarvoor nnsa!

Dit onderwerp kan nu wel als ‘opgelost’ gemarkeerd worden, zoals ik eerder per abuis al gedaan had.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.