8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    Vindplaats

Reservekopie van externe harde schijf maken

Met Time machine blijkt het niet mogelijk te zijn een reservekopie van een andere externe harde schijf te maken dan waarop Time machine de backups plaatst. Om verwarring te voorkomen noem ik de externe schijf met de reservekopieën A en de externe andere harde schijf waarvan ik dus backups wil maken B. Op de hd A staan reeds reservekopieën en gebruik ik al een hele tijd. Mijn vraag is of het mogelijk is om met behoud van de gegevens op A een partitie te maken waarop ik dan met een of ander backup programma van schijf B reservekopieën kan maken.

Bijdrager
    GoeieDag

TM maakt ook backups van je externe HD (of usb stick e.d.).
    Standaard wordt bij aansluiten van een extern medium deze in de TM-uitsluit-mode gezet, maar als je ‘m daar uithaalt, zal ie de externe HD dus voortaan gewoon meenemen.
    In jouw geval schijf B uit de uitsluiting weghalen en laat TM draaien. Klaar ben je.

Bijdrager
    fixar

TimeMachine kan prima ook backups maken van andere externe schijven (B)

Om dit te doen zal er echter wel een aantal dingen moeten kloppen:

1- de externe schijf B zal moeten geformatteerd zijn in het Mac OS Uitgebreid formaat (of evt Mac OS Uitgebreid (hoofdlettergevoelig). MS-DOS of NTFS zal niet werken.
    2- In de voorkeuren van Yimemachine zal vervolgens de schijf (B) NIET moeten worden vermeld in het veld “Laat deze onderdelen weg uit reservekopieen”

Als schijf B nu verkeerd ingericht (MS-DOS of NTFS) is zul je eerst de data veilig moeten stellen (tijdelijk) op de schijf A en/of op de HD in je Mac. Met het programma Schijfhulpprogramma kun je vervolgens schijf B Wissen (!) of Partioneren (LET OP! in beide gevallen gaat ALLE informatie die op schijf B staat dus verloren) waarbij je kiest voor de indeling van de schijf in het Mac OS Uitgebreid formaat. Vervolgens kun je de data die je had veiliggesteld op schijf A en/of de HD in de Mac weer terug kopiëren naar de Schijf B… vervolgens kun je stap 2- uitvoeren.

Succes

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 9 maanden geleden door  fixar.

Bijdrager
    Vindplaats

Zoals uit bijgaande print screen blijkt is de hd al geformatteerd als Mac Os Uitgebreid. Desondanks staat bij opties niet de externe hd vermeld en kan ik deze dus ook niet verwijderen. My book (A) is de hd waarop de reservekopieën geplaatst worden. Deze ziet niet mijn andere hd (B).

My Book (A) is geformatteerd als Mac Os Uitgebreid (hoofdlettergevoelig) en dus anders dan B. Is dat misschien het probleem?

[http://cdn.onemorething.nl/uploads/community/ebe003dfc7c0aece18789cea1cea5fd90fb23205_79280.png

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 9 maanden geleden door  Vindplaats.
    • Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 9 maanden geleden door  Vindplaats.

Bijdrager
    GoeieDag

Hoofdlettergevoelig moet je niet gebruiken! Is voor als je aan de gang wilt met UNIX.

Verder vind ik je verhaal vrij onduidelijk (zoals vaker).
    Maar hoe dan ook: TM neemt simpelweg een externe HD (HFS+) mee in zijn backup als je ‘m uit de uitsluiting haalt.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 9 maanden geleden door  GoeieDag.

Bijdrager
    Vindplaats

Goed kunnen lezen is een kunst, maar toch bedankt. Het is uiteindelijk gelukt.

Bijdrager
    GoeieDag

Hoezo goed lezen? Door jou, neem ik aan.
    En leg dan even uit waarom het nu wel lukt; heeft misschien iemand anders met dezelfde vraag ook wat aan.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 9 maanden geleden door  GoeieDag.

Bijdrager
    Vindplaats

De harde schijf waarop de reservekopieën geplaatst worden heb ik opnieuw geformatteerd conform de externe schijf waarvan ik een backup wil maken. Duidelijk!!!

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.