19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    dicck

reservekopie time machine: wat moet ik met 24 reservekopieën?

Ik had nooit aan Apple moeten beginnen want ik stuit altijd weer op onbegrijpelijkheden. Nu weer met het fenomeen reservekopie.

Ik plug een harde schijf in, open het time machine programma en zie ‘coderen…’ in een schermpje staan. Dan gebeurt er niets meer. De volgende dag open ik in Finder de reservekopie en zie ik dat er 18 reservekopieën zijn gemaakt. Toen heb ik het programma maar gestopt.

Wat moet ik met al die kopieën?

Voorzover het er iets toe doet, ik heb een macbook pro uit 2011.

Bijdrager
    Buzz

Time Machine maakt na de eerste volledige kopie elk uur een reservekopie van de bestanden die in de tussentijd zijn gewijzigd. De extra reservekopieën nemen dus nauwelijks extra ruimte in, tenzij je met erg grote bestanden bezig bent. Voordeel hiervan is dat als je twee uur geleden aan een document werkte, en er een uur geleden iets in verpest hebt, je nog terug kan naar het bestand van twee uur geleden. Op de externe harde schijf wordt gebruik gemaakt van hard links, dus het lijkt alsof een bestand er een aantal keer op staat, maar in werkelijkheid neemt het maar één keer plek op je schijf in beslag.

Maar als je dat gemak niet wil, dan staat het je natuurlijk vrij om er geen gebruik van te maken.

Bijdrager
    dicck

Hartelijk dank voor de uitleg. Maar ik begrijp het nog niet helemaal: vannacht is er niet gewerkt aan de computer en toch werden er toen kopieën gemaakt.

Verder snap ik niet hoe ik wel of niet ergens gebruik van kan maken. Tenminste, ik heb naderhand een vinkje weggehaald bij: automatisch reservekopieën maken. Is dit ‘niet gebruik maken van’?

Bijdrager
    janbertwedman

Die kopieën van vannacht zullen dus niets nieuws bevatten en dus (bijna) geen data bevatten.

Bijdrager
    dicck

Mag ik nog vragen wat voor zin het dan heeft om die te maken?

Bijdrager
    tarmac58

@dicck:

Het beste is om vooralsnog niet teveel te rommelen met je computer. geen vinkjes zomaar aan en uitzetten, geen bestanden van iTunes en zo, zomaar verplaatsen en programma’s zoals Time-machine gewoon zelf hun gang laten gaan. Dat laatste programma benader je dus ook niet vanuit Finder, maar vanuit het programma zelf.

En als je al teveel heb lopen kloten is het misschien een idee om een keer helemaal vers opnieuw te beginnen.

Het werkt nu eenmaal anders dan Windows en zo

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>dicck op 2 juli 2020 om 14:46</p>
    Ik had nooit aan Apple moeten beginnen want ik stuit altijd weer op onbegrijpelijkheden. Nu weer met het fenomeen reservekopie.

MacOS is vaak onbegrijpelijk voor wie zelf alles in de hand wil houden. Het beste is jezelf af te leren alles met de hand te willen regelen en gewoon het OS z’n ding laten doen achter de schermen.

Ik plug een harde schijf in, open het time machine programma en zie ‘coderen…’ in een schermpje staan. Dan gebeurt er niets meer. De volgende dag open ik in Finder de reservekopie en zie ik dat er 18 reservekopieën zijn gemaakt.

Bedoel je dat je iets ziet als het volgende?

Dat is namelijk precíés wat Time Machine moet doen: regelmatig een back-up maken.

Wat moet ik met al die kopieën?

Open eens een Finder-venster, klik dan op het Time Machine-symbool in je menubalk en dan op Activeer Time Machine. Klik daarna op een willekeurig venster dat op je beeld staat, of gebruik de pijltjes rechts daarvan, of de balk aan de rechterkant van je beeld. (En dit kan ook rechtstreeks in andere programma’s, zoals Mail, Pages, Numbers en meer.)

Voor je gemoedsrust: dit zijn geen back-ups die elke keer de hele interne harde schijf naar de back-up-schijf kopiëren — het zijn alleen de gewijzigde bestanden, met links naar de niet-gewijzigde zodat de daadwerkelijk gebruikte schijfruimte amper meer is dan wat er in de tussentijd gewijzigd is op je interne harde schijf, maar je toch altijd een volledige back-up hebt.

Met andere woorden: heb je bijvoorbeeld 200 GB op je harde schijf staan, dan zal de allereerste back-up 200 GB innemen op de externe. Wijzigt er dan 1 GB vóór de volgende back-up, dan zal er op de back-up-schijf na de tweede back-up ongeveer 201 GB in gebruik zijn, niet 400 GB.

Daar komt bij dat Time Machine regelmatig de back-up uitdunt. Dit wordt in het venster met voorkeuren voor Time Machine duidelijk uitgelegd:

<p class=”cite”>dicck op 2 juli 2020 om 16:03</p>
    Hartelijk dank voor de uitleg. Maar ik begrijp het nog niet helemaal: vannacht is er niet gewerkt aan de computer en toch werden er toen kopieën gemaakt.

Dat jij niks op de computer doet, betekent niet dat de computer niet allerlei dingen wegschrijft naar de harde schijf. Als een Mac in sluimerstand staat, wordt hij bijvoorbeeld regelmatig wakker om onder meer onderhoud aan het systeem te plegen. Al dat soort wijzigingen worden ook door Time Machine meegenomen.

Verder snap ik niet hoe ik wel of niet ergens gebruik van kan maken. Tenminste, ik heb naderhand een vinkje weggehaald bij: automatisch reservekopieën maken. Is dit ‘niet gebruik maken van’?

Laat de computer zelf back-ups maken — dat is héél veel makkelijker dan dat met de hand te moeten doen, en je back-up blijft er veel actueler door.

Vergeet niet dat de back-up je vangnet is: gaat er ooit iets echt mis met je computer, dan kun je óf met de hand bestanden terughalen (zie boven) of ook de hele computer van de Time Machine back-up herinstalleren. Je kunt daarnaast ook een nieuwe Mac installeren met een back-up, zodat alles staat zoals je het op je vorige computer had, zonder dat dat jou enige moeite kost. Maar dan moet je wel, zoals ik hierboven al zei, niet alles met de hand willen doen:)

Bijdrager
    GoeieDag

dicck op 2 juli 2020 om 14:46
    Ik had nooit aan Apple moeten beginnen, want…

Dan stop je er toch weer mee?!

Aan hier lopen zuchten en zeiken heb jij niks, én wij ook niet.

Bijdrager
    fred44nl

@dicck

mischien heb je hier iets aan:

https://macmiep.nl/index.html

Bijdrager
    RW076

Een kopie van geen verschil is dus heel erg klein, de vraag wat je er mee moet is niet zo relevant. Het gaat om de copy van dat ene bestandje waar je heel blij mee bent als je het opeens kwijt bent.

Bijdrager
    penseel

En laat je reservekopie niet van 1 externe schijf afhangen, maar koop er nog een. En maak een kloon met;  https://bombich.com/   of  https://www.shirt-pocket.com/SuperDuper/SuperDuperDescription.html

Bijdrager
    Groentenboer

Dat jij niks op de computer doet, betekent niet dat de computer niet allerlei dingen wegschrijft naar de harde schijf. Als een Mac in sluimerstand staat, wordt hij bijvoorbeeld regelmatig wakker om onder meer onderhoud aan het systeem te plegen. Al dat soort wijzigingen worden ook door Time Machine meegenomen.

Eén van de redenen waarom TM een wanproduct is. Een back up maak je alleen van je data, niet van systeem bestanden. Zonde van de ruimte.

Bijdrager
    Wilbert

<p class=”cite”>Groentenboer op 3 juli 2020 om 14:45</p>

Eén van de redenen waarom TM een wanproduct is. Een back up maak je alleen van je data, niet van systeem bestanden. Zonde van de ruimte.

Ik vind Time Machine fantastisch. Ik heb hier een NAS staan waar Time Machine alle Mac’s in huis op backupped, puur en alleen voor het geval dat er iets misgaat, niet als archief maar puur als backup. Als een computer om wat voor reden dan ook instort of iemand komt er achter dat hij vorige week per ongeluk iets heeft weggegooid wat hij niet had moeten doen, dan is Time Machine er om dat probleem te tackelen, juist ook vanwege het backuppen van de systeembestanden. Daarnaast heb ik een RAID schijf als archief waar ik dingen op wegschrijf die ik niet kwijt wil raken, die schijf staat alleen aan als er iets opgezet of iets vanaf gehaald moet worden.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>Groentenboer op 3 juli 2020 om 14:45</p>

Ja, want schijfruimte is zó dúúr … Beter teveel geback-upt dan te weinig, als je het mij vraagt.

Bijdrager
    Buzz

Dingen als caches worden volgens mij niet meegenomen, dus die oorspronkelijke opmerking over onderhoud van het systeem daar valt misschien wel wat op af te dingen. Een backup van het complete systeem is handig, voor het geval je bijvoorbeeld een driver installeert die het systeem onbruikbaar maakt, of per ongeluk met malware te maken krijgt. Je kan dan natuurlijk ook van een schoon systeem beginnen en alleen je data terugzetten, maar dan moet je dus ook met de hand alle applicaties, drivers, etc. opnieuw installeren, en dan zorgen dat je zeker weet dat je het nu wel goed doet. Met Time Machine kan je altijd terug naar een goed werkende versie van je systeem.

Time Machine is ondertussen behoorlijk oud, maar nog steeds zijn tijd ver vooruit. Als je verzekerd wil zijn van een goede én efficiënte backup, die bovendien makkelijk terug te zetten is, hoef je er op de Mac vrijwel niks voor te doen. En als je wil kan je tot in detail bepalen wat wordt meegenomen, en wat wordt uitgesloten. Laat mij maar weten welk alternatief backupsysteem daar ook maar in de buurt van komt, en wat dat dan kost.

Bijdrager
    KarelWillem

Groentenboer op 3 juli 2020 om 14:45

Ik heb zowel Time Machine als Carbon Copy Cloner draaien.
    De eerste is vooral een “wijzigingen”-opslag, de tweede een 1 op 1 kopie.

Better be safe than sorry. .:)

• Deze reactie is gewijzigd 4 weken, 1 dag geleden door KarelWillem.
    Bijdrager
    penseel

Helemaal mee eens. 👍

Bijdrager
    McJohn

Persoonlijk gebruik ik TM al ruim 2 jaar niet meer. Al enkele keren voorgehad dat oude backups amper toegankelijk waren, en na de zoveelste keer anders aangepakt.

Carbon Copy Cloner met SafetyNet naar 2 externe drives + online backup van data op Macintosh HD en externe drives.

Sleutelbeheerder
    Night

KarelWillem op 4 juli 2020 om 13:06

Ik heb zowel Time Machine als Carbon Copy Cloner draaien.

De eerste is vooral een “wijzigingen”-opslag, de tweede een 1 op 1 kopie.
    Better be safe than sorry. .:)

Ik ook, en als derde nog een online backup via BackBlaze. Better triple safe than sorry 🙂

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.