14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:

Bijdrager
    TheLaRiche

Reparatie Macbook Air is een ramp

In november 2015 heb ik een Macbook Air, early 2015 256gb SSD, 8GB RAM CTO gehaald bij de Media Markt. Nu, 2,5 jaar later heeft deze de geest gegeven. Zat in een laptophoes, in een goede rugzak en wilde na het hier uit halen niet meer aan.

Bodemplaat open geschroefd en kwam een vieze verbrande lucht uit. Daarom terug gegaan naar de winkel waar ik de laptop gekocht had, de Media Markt. Na uitleg en dergelijke aan de balie werd deze opgestuurt naar de reparateur en zou ik een prijsopgave toegestuurd krijgen.

Nu heb ik de prijsopgave gekregen a 665 euro, waarbij het moederbord en de batterij vervangen dienen te worden aldus hun. Maar ik vind dit een beetje te gortig voor een laptop van 2,5 jaar oud waar altijd netjes mee is omgegaan en in de slaapstand het ineens begeeft.

Heeft het zin om met deze defecte macbook langs te gaan bij de Genius Bar van Apple? Heb ik dan meer kans op een betere reparatie/tegemoetkoming voor een nieuwe? En wat zijn jullie ervaringen met de repartieservice van Media Markt?

Ik ben erg benieuwd.

Met vriendelijke groeten,

Wouter

Bijdrager
    jv65

Ik zou een poging wagen bij Microfix. –┬áhttps://www.microfix.nl/microfix-repareert-uw-defecte-apple/

Waarschijnlijk word je daar sneller geholpen dan bij Apple.

Microfix ook voor reparaties buiten de fabrieksgarantie
    Apple geeft aan consumenten nu 2, vaak 3 en soms zelfs 4 jaar garantie op Apple apparatuur. Microfix is als geautoriseerde servicepartner een soort verlengstuk van Apple op garantie en service gebied en voert de garantieclaim uit, voor U en voor Apple. Ook na de garantieperiode kent Apple coulanceregelingen als er maar niet door ongeautoriseerde reparateurs aan uw Apple is gesleuteld.

Is het er geen fabrieksgarantie meer van toepassing op uw Apple? Wij verzorgen Apple reparaties buiten de fabrieksgarantieperiode.

Bijdrager
    Q-collective

Heb je je consumentenrecht garantie geclaimd, met de bon in de hand, bij MediaMarkt? Ik weet dat zij tot drie jaar garantie geven op die manier. Maar je moet er wel zelf over beginnen.

Consumentenrecht is overigens altijd iets wat loopt via je aankooppunt, nooit via de fabrikant. Bij Apple en Microfix zul je dus moeten betalen.

Succes!

Bijdrager
    fangomas

Heb je Apple Care? Alleen dan kun je nog iets verwachten. Anders niets, althans bij de Genius Bar

Je kunt alleen ontzettend lang wachten maar zonder Apple care zou ik niet te veel hoop hebben voor een laptop van 2,5 jaar oud

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Wat q-collective zegt: je hebt recht op “conformiteit”. Dat wil zeggen dat je van een laptop van die prijs mag verwachten dat deze een aantal jaren meegaat. De wet op de consumentenkoop is daar heel duidelijk in. De partij die verantwoordelijk is is MediaMarkt, zij zijn de verkoper. Lever de laptop in met een brief waarin je aanspraak maakt op je consumentenrecht. Of stuur hem op met aangetekende brief.

Hou het netjes en feitelijk, er staan genoeg voorbeeldbrieven op internet: https://www.consuwijzer.nl/voorbeeldbrieven/aankoop/voorbeeldbrief-herstel-vervanging-ondeugdelijk-product

Laat je niet afpoeieren, je staat in je recht. Ik heb het zelf drie keer meegemaakt, met een iBook, Apple lader en een iPod waarbij zogenaamd de garantie “verlopen” was. In alle gevallen heb ik, na een aangetekende brief, mijn gelijk gekregen. Bij de iBook is het scherm vervangen, de lader en iPod zijn vervangen.

hier nog wat links:

https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-buiten-garantietermijn

http://www.wetrecht.nl/rechten-bij-consumentenkoop/

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door  EagerB0bNerd.
    • Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door  EagerB0bNerd.

Bijdrager
    Q-collective

De termijn voor consumentenrecht garantie verschilt trouwens flink per winkel. Vaak wordt gedacht dat dit twee jaar is, maar dit is in Nederland niet het geval. De Europese richtlijn die hierover gaat geeft minimaal twee jaar aan, maar dit is per lidstaat anders ge├»mplementeerd. In Belgi├ź is het bijvoorbeeld inderdaad 2 jaar. In Nederland is het echter een onbepaalde termijn. De winkel moet bij de verkoop duidelijk aangeven hoelang garantie ze geven en dan nog geldt dat een apparaat naar billijkheid een bepaalde periode moet kunnen meegaan.

De vuistregel is dat als er duidelijk sprake is van een fabricagefout, consumentenrecht in principe altijd opgaat. Schadegevallen en normale slijtage zijn dus uitgesloten.

Bij Apple zelf gekochte producten kun je consumentenrecht claimen tot het apparaat “vintage” is (lees: de reparatieonderdelen zijn niet meer beschikbaar), wat meestal na vijf a zes jaar is. Bij andere winkels gelden dus andere termijnen.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@Thelarice,

“geen rechten wanneer door ongeautoriseerde reparateurs aan uw Apple is gesleuteld….”

waarschijnlijk val jij daaronder door het zelf openmaken van de compter heb je je recht mogelijk verspeelt…

Bijdrager
    EagerB0bNerd

De vuistregel is dat als er duidelijk sprake is van een fabricagefout, consumentenrecht in principe altijd opgaat. Schadegevallen en normale slijtage zijn dus uitgesloten.

Ze zullen natuurlijk altijd proberen het in je eigen schoenen te schuiven: hard laten vallen, waterschade, verkeerd gebruik, noem maar op.

Maar daar is hier geen sprake van. Daarom moet je dat ook gelijk in je brief aangeven, dat de computer normaal en voorzichtig behandeld is. En dat de computer, terwijl hij in een laptop tas zat, te heet is geworden en daardoor kapot gegaan. Waar het om gaat dat jij mag verwachten dat dat niet gebeurt, en dat is dan de non-conformiteit. Je ook een briefopzet hier posten of per PM sturen, dan kijk ik ernaar. Als ze niet op die brief reageren kan je de koop ontbinden. Eventueel laat je de consumentenbond een “brief op maat” sturen, kost je 24 euro maar dat zet misschien net wat meer druk erachter.

Maar eerst maar eens gewoon de eerste brief sturen.

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door  EagerB0bNerd. Reden: typo

Bijdrager
    insider

In het originele bericht lees ik: in een laptophoes in een goede rugzak. Dus geen enkele ventilatie. En dan in slaapstand. Wat betekent dat afhankelijk van de soort en duur van de gekozen slaapstand er nog steeds energie wordt gebruikt. Ik lees op de site van Apple dat Macbook’s in de slaapstand af en toe wakker kunnen worden om email te checken. Zou dan warmteontwikkeling in een goed ge├»soleerde omgeving de oorzaak kunnen zijn? Als je echt slaapstand had en niet uit, zou ik dat niet verder vertellen…

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@Eagerbobnerd,

Je gaat helemaal voorbij aan de voorwaarden van Apple, dat je/derden niet mogen sleutelen aan de computer.

Ik geloof niet dat MediaMarkt een authorized Apple Repair centrum is.

Wanneer de computer niet als particulier is aangeschaft is het Consumentenrecht ook niet van toepassing…

Bijdrager
    GoeieDag

insider op 16 juni 2018 om 07:38
    Zou dan warmteontwikkeling in een goed geïsoleerde omgeving de oorzaak kunnen zijn?

Nee.

Bijdrager
    fred44nl

<p class=”cite”>JoopJoopJoop op 16 juni 2018 om 09:39</p>

Ik geloof niet dat MediaMarkt een authorized Apple Repair centrum is.

MediaMarkt stuurt alles door naar een certified repair centre in Goes.

Moderator
    Night

Vergeet vooral niet eerst de verkoopvoorwaarden van de MediaMarkt er eens op na te slaan.

Verkoopvoorwaarden MediaMarkt 

Daarin staat vermeldt:

12.1 Media Markt houdt zich aan alle wettelijke verplichtingen die in Nederland dwingend gelden voor garantie.

12.2 De klant kan alleen garantie claimen bij Media Markt in Nederland wanneer het product is aangekocht bij een vestiging van Media Markt in Nederland.

12.3 De garantietermijn vangt aan op het moment van aflevering. De kassabon (zie artikel 2 – definities en toepasselijkheid) dient als garantiebewijs.

en

13.2 Bij melding van een defect als bedoeld in artikel 13.1 dient de klant steeds uitdrukkelijk voorafgaand te melden dat aanspraak wordt gemaakt op garantie.

Reparaties aan, respectievelijk vervanging van producten waarvoor geen garantie geldt

13.3 Na de garantieperiode maar tijdens de economische levensduur van een product, moet de klant kunnen aantonen dat een product non-conform is en het product juist is gebruikt.

13.4 Tijdens de economische levensduur van een product is Media Markt – bij een non-conform product – gehouden tot kosteloos herstel. Als herstel niet mogelijk is, dan is Media Markt gehouden tot vervanging.

Dat houdt dus in dat de garantieperiode 2 jaar betreft na de datum op de kassabon en dat je bij alles wat je zegt tegen de MediaMarkt, garantie moet claimen. Verder MOET je zelf aantonen/bewijzen dat je het product juist gebruikt is en het product derhalve niet conform de verwachtingen is die je aan een dergelijk product mag stellen. Als dat allemaal geregeld is komt er een mogelijk verlenging van de garantie in zicht, die valt onder de term ‘economische levensduur’.

Bijdrager
    TheLaRiche

Dank allen voor de reacties. Ik zal me er eens verder in gaan verdiepen wat mijn volgende stap wordt.

En om de meeste vragen op te lossen: nee ik heb geen Apple Care en ben niet meteen gaan “dreigen” met mijn consumentenrechten. Maar moet nog maar even kijken wat ik doe. Sowieso voldeed de Air al niet echt qua werkzaamheden die ik er mee deed.

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door  TheLaRiche.
14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.