12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    nando

remote desktop hack?

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje over remote desktop op de apple.

Ik ben leraar op een middelbare school en net begonnen met gebruik van remote desktop. Enkele slimme leerlingen hebben een manier gevonden om een beeld vast te zetten dat ik zie als ik alle computers in het lokaal op mijn scherm bekijk terwijl zij op hun beeldscherm iets anders aan het doen zijn.

Weet iemand hoe dit kan en wat ik daartegen kan doen?

Bijdrager
    Petje

Ik denk dat je de situatie iets beter moet uitleggen.
    Hebben de leerlingen bijvoorbeeld Administrator privileges en hoe spelen zij het klaar om jou om de tuin te leiden?
    Als deze gegevens bekend zijn kunnen we beter hulp bieden.

Bijdrager
    GrizzDesign

Vraag die een antwoord nodig heeft:

Zijn de laptops van de leerlingen zelf, en loggen ze in op het netwerk. Hierdoor zijn ze Admin van hun computer, maar heb jij wel recht tot het beeld, maar omdat hun eigen Admin zijn hebben ze ook de mogelijkheid allerlei programmatjes te installeren dit te omzeilen.

Of loggen ze in op computers van school waar ze, neem ik aan, geen administrator zijn, en is er dus sprake van een serieus probleem in de omzeiling.

Grizz

Bijdrager
    nando

Oke meer uitleg (voor zover ik het weet).

De MacBooks (vorige generatie) zijn van school en de leerlingen loggen niet in en hebben ook geen rechten om iets te installeren.

Ik gebruik zelf ook een MacBook met leopard 10.5.5.

Ik heb al wel geprobeerd te zoeken via google maar dan krijg ik heel veel dingen over een remote desktop van Vista… lekker belangrijk…

Hebben jullie meer informatie nodig?

Bijdrager
    tinus_omt

De simpele manier is natuurlijk gewoon even kijken welke leerlingen aan het klooien zijn en die papiertjes laten prikken tot ze wel meewerken.

Ik ken het produkt verder zelf niet, maar volgens de handleiding kun je de verbindingen allebei de kanten op beveiligen (zodat de macbooks van de leerlingen weten wie jij bent, en jij weet dat je met de macbooks communiceert) door de optie ‘Encrypt all network data’ aan te zetten:

1. Choose Remote Desktop > Preferences.
    2. Click the Security button.
    3. In the “Controlling computers” section, select “Encrypt all network data.”

Het staat uitgelegd in de Administrators Guide (dit heb ik geplakt van pagina 77) die je kunt vinden op de homepagina van Remote Desktop (in de rechter kolom onder Documentation):

http://www.apple.com/remotedesktop/

Als laatste: als je dingen over Mac zoekt met Google en je krijgt allemaal resultaten die met Windows te maken hebben, kun je de Mac specifieke zoekmachine gebruiken op http://www.google.com/mac ; het zoekvakje bovenaan heeft een ‘Search Mac sites’ knop waarmee je een bepaalde selectie krijgt met meer Mac en minder Windows.

Bijdrager
    nando

Die laatste tip is denk ik al goud waard, dank daarvoor.

Wij hebben wachtwoorden nodig om het te laten werken dus ik denk dat het al beveiligd is (zeker weet ik dat niet).

Ik zal zelf eens gaan zoeken in de handleiding.

Irritant is het dat bij ons op school we wel een heleboel mooie nieuwe spullen (smart boards, imac’s, macbooks en nu net een nieuw gebouw) maar we krijgen verder geen cursussen of instructies… moeten we zelf uitvinden.

Bijdrager
    GrizzDesign

verder.

het programma word in zoekmachines wellicht beter gevonden als “ACD” of ale Apple.Remote.Desktop (de punt zoekt alleen naar worden die elkaar volgen, en kan dus niet volgen in “Remote Desktop van Vista werkt ook met Apple” bijv.)

Bijdrager
    nando

@ tinus_omt:
    Je kan wel een leerling straf geven in dit geval maar er zijn dan nog meer problemen.

1) Als wij niet snappen hoe ze het doen dan ondermijnt het de effectiviteit van het programma Remote desktop waarmee we weer veel tijd kwijt zijn. We moeten dus weten hoe ze het doen.

2) Mogelijk weet de leerling niet eens hoe het is gegaan (niet waarschijnlijk) en dan moet je geen slapende honden wakker maken.

3) Als straf het enige is dat je kan doen tegen dit (en ander) geklier dan is het hek van de dam. Ze ruiken bloed en dan is het mis.

Bijdrager
    tinus_omt

Je moet natuurlijk zelf weten wat je doet, het zijn niet mijn leerlingen:) Het probleem is alleen dat wat dit onderwerp betreft je leerlingen waarschijnlijk (zeker als ze goed samenwerken) veel slimmer zijn dan jij, dus je kunt wel proberen tegen te houden wat ze nu doen, maar dan doen ze morgen gewoon weer iets anders.

Wat je zou kunnen doen om te onderzoeken wat ze doen is op het plaatje van wat je te zien krijgt kijken op hoe laat het klokje staat en dan als de leerlingen weg zijn in de logfiles kijken of er iets raars is gebeurd op die tijd. Waarschijnlijk krijg je het effect dat je beschrijft bijvoorbeeld als je de netwerkstekker er uit trekt of op een andere manier het verkeer blokkeert. Als het goed is zie je dan ook dat het groene stipje voor hun computer grijs wordt.

Bijdrager
    nando

logfile? Wellicht dom van mij maar waar kan ik die vinden?

Wij gebruiken allemaal MacBooks voor de leerlingen die draadloos netwerken.

Ik wil graag weten hoe die leerlingen dat doen en al doen ze de volgende keer iets anders dan heb ik weer wat geleerd. Elk jaar komt er een nieuwe lichting leerlingen en die zijn weer even “dom/slim” als de huidige in het eerste jaar… Mijn kennis wordt dan op een gegeven moment vanzelf superieur aan die van de leerling.

Bijdrager
    Sanjeev

Ik zou gewoon even met Apple bellen, dan ben je waarschijnlijk het snelst klaar;)

Bijdrager
    nando

Het liefste zou ik een flinke apple cursus volgen waarin ik er van alles en nogwat van de apple leer. Dan hoef ik ook niet meer zo vaak te gissen, dit kost me ook veel tijd (al vind ik het wel leuk maar dit terzijde)

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.