12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    svdf

relief in drukwerk (eens wat anders dan een preegje)

Wat zijn de mogelijkheden om drukwerk (b.v. visitekaartjes) wat extra relief te geven, en dan heb ik het niet over pregen, want dat vind ik inmiddels wat afgezaagd.

Ik zie soms wel eens dat er een soort van dikke inkt op het papier ligt, een beetje siliconen achtig. Ik weet de preciese term niet meer, maar er staat mij iets bij van “steendruk” o.i.d. maar misschien is dat wel iets compleet anders… Wat zijn de mogelijkheden, en wat is betaalbaar?

Bijdrager
    Mattheus

Ik heb wel eens iets gezien wat gedaan was met UV-lak. Volgens mij kun je het best bij een drukker informeren naar de mogelijkheden en de kosten daarvan….

Bijdrager
    svdf

UV lak geeft glans, maar geen relief, ja tenzij het te dik is aangebracht, maar dat vind ik weer niet mooi, wordt het bobbelig enzo…

Bijdrager
    Onno Groesz

Misschien bedoel je “paramount”?

Gravure de Vries doet dat: http://www.gravuredevries.nl/

De laatste keer (1991) dat wij dat besteld hebben koste een drukvel van 320×248 in 2xPMS, oplage <100 = 900 gulden (Heel dure visitekaartjes waren dat.).

Bijdrager
    Norbertje

Je bedoelt ‘staalstempel’ denk ik. Als je met die term naar de drukker gaat weet ie wat je bedoelt. Redelijk kostbaar echter en er is tegenwoordig een erop gelijkend systeem waarvan ik de naam echter niet weet. Dat nieuwe systeem heeft niet de moet op de achterzijde van het papier. Ietsje minder mooi naar mijn smaak maar da’s psoonlijk natuurlijk.[/color]
    Voorbeeldje: http://www.gravuredevries.nl/?page=Staaldruk

[edit] mja, hetzelfde bedrijf als waar Onno boven me het over had…[/edit]

Bijdrager
    Rik de Belg

Werd vroeger veel gebruikt bij visitekaartjes o.a..
    Na het drukken werd er een poeder op de inkt gestrooid, en dan werd alles verhit.
    Het poeder, dat blijft kleven in de natte inkt, zwelt op door de warmte, en zo heb je dan uiteindelijk een dikke inktlaag, die je heel goed kan voelen.
    Is het dat dat je zoekt ?

Bijdrager
    DTP2

in zeefdruk zou dat als “puf-inkt” omschreven worden. Misschien dat je drukker met die term iets kan?

Bijdrager
    svdf

Ja Paramount! Dat lijkt in ieder geval op wat ik bedoel! Ik denk dat dat is waar ik het over had!

Maar is staaldruk het zelfde als pregen? of is dat toch weer wat anders?

Bijdrager
    Norbertje

Dat staat op die site uitgelegd. Het is geen präge, omdat bij staaldruk eigenlijk altijd met een inkt gewerkt wordt op het ‘geprägde’ deel. Ik vermoed dat een verschil met präge de nog haalbare detailering is.

Bijdrager
    Yoyo-San

Paramount-effect was in ± veertiger jaren (vorige eeuw) reuze populair. Gaf extra cachet aan o.a. visitekaartjes en tevens letterlijke impressie van financiële status uitreiker. In boeken uit die tijd (oa van Dashiell Hammett) lees je dat ontvanger van zo’n kaartje vaak even voelde of er ook reliëf aanwezig was. Want zulke kaartjes waren toen duur (en blijkbaar nu nog steeds).

Bijdrager
    iBird
    Bijdrager
    hansenonline

inplaats van preeg kan je natuurlijk ook blindrukken.
    bedoelde je met preeg eigenlijk foliepreegdruk?
    in mijn aantekeningen van afgelopen jaar staat bij staalstempel niet dat er inkt gebruikt wordt.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.