10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    Martijn

Rekenmachine op voorgrond

Dag allemaal,

Ik ben Martijn en sinds een jaar ‘overgestapt’ van Windows naar macOS. De meeste onduidelijkheden kan ik oplossen door het forum te bekijken of Google te gebruiken. Eén futiel probleempje heb ik nog steeds niet opgelost. Als ik tijdens het bewerken van een Word-document (ja, heb nog wel Office voor Mac) de rekenmachine wil openen, ga ik met de muisaanwijzer naar het Dock en klik op de rekenmachine. Probleem is dan dat de rekenmachine wel opent, maar dat ook het bureaublad wordt getoond. Hoe kan ik de rekenmachine ‘op de voorgrond’ openen zodat ik mijn Word-document nog steeds blijf zien?

Groet, Martijn

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Dat klinkt alsof er iets niet helemaal goed is. Blijft dit gebeuren als je de rekenmachine stopt (zodat het zwarte bolletje onder het Dock-icoon verdwijt, of het icoon ervan uit het Dock verdwijnt) en opnieuw start?

Je kunt trouwens ook rekenen met Spotlight (het vergrootglas rechtsboven in beeld, of door Command-spatiebalk in te drukken):

Bijdrager
    Martijn

Ja, ook dan blijft het gebeuren. In feite gebeurt het bij elk programma dat ik vanuit het Dock open. Hij opent het venster wel, maar schiet automatisch naar het bureaublad.

Bijdrager
    Buzz

Je gebruikt Word zeker in Full-Screen mode, dus op een aparte Space. Als dat niet zo is dan zou dit niet moeten gebeuren. Instellingen voor Spaces kan je vinden onder System Preferences, Mission Control. Het idee van Full-Screen mode is dat je één applicatie schermvullend gebruikt, zonder afleidingen.

Als je in Word in Full Screen wilt blijven werken dan zou je als alternatief inderdaad berekeningen kunnen doen in Spotlight, of met een widget in Today View van Notification Center of een widget in het ouderwetse Dashboard.

Probleem met rekenen met Spotlight is dat het geen foutmeldingen kan geven en altijd probeert je bedoelingen zo goed mogelijk te interpreteren. Dus als je een foutje maakt, bijvoorbeeld het verwisselen komma en punt, of haakjes die niet goed worden afgesloten, dan geeft Spotlight vaak toch een uitkomst, maar dat hoeft niet de juiste te zijn.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 9 maanden geleden door  Buzz.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ja, ook dan blijft het gebeuren. In feite gebeurt het bij elk programma dat ik vanuit het Dock open. Hij opent het venster wel, maar schiet automatisch naar het bureaublad.

Is dat een beweging opzij? (Dus dat je het Word-venster naar rechts weg ziet schuiven en je bureaublad van links het scherm opkomt.) Want in dat geval heeft Buzz het waarschijnlijk bij het rechte eind: dat gebeurt er wanneer je op het groene bolletje linksbovenin het venster geklikt hebt om over het volledige scherm te werken, en dan een ander programma opent.

Mijn advies is om dat groene bolletje nergens voor te gebruiken behalve bijvoorbeeld wanneer je een film wilt kijken op de computer. Ik vind het veel makkelijker werken in vensters die naast en achter elkaar staan. Programma’s die je niet nodig hebt kun je verbergen (⌘H terwijl het programma actief is) en weer terughalen door gewoon op het Dock-icoon ervan te klikken of via ⌘Tab het programma te selecteren.

Bijdrager
    GoeieDag

Groene bolletje moet je natuurlijk wel voor het splitscreen gebruiken (bolletje ingedrukt houden).

Bijdrager
    Martijn

Ja, dat is een beweging opzij, overigens ook dank voor de tip over het splitscreen; had ik nog nooit gezien!

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Ik zal even uitleggen waarom dit gebeurt: je kunt meerdere bureaubladen („spaces” in Apple-termen) hebben in OS X/macOS, zodat je vensters bij of uit elkaar kunt houden: bijvoorbeeld je mailer en webbrowservensters op bureaublad 1, je tekstverwerker met Findervensters die je daarvoor nodig hebt op bureaublad 2, je grafisch programma op bureaublad 3, enz. Druk maar eens op de F3-toets, dan zie je al je openstaande vensters met boveninbeeld een grijze balk met daarin de namen van de bureaubladen, en helemaal rechts een +-knop waarmee je met de hand nog een bureaublad toe kunt voegen. Als je je muispijltje in die balk zet krijg je ook voorvertoningen daarvan:

Je zult zien dat je schermvullende Word ook bij die bureaubladen staat, want een programma dat over het hele scherm staat, vormt een bureaublad op zich, helemaal rechts van de al bestaande:

Maar juist omdat een schermvullend venster een bureaublad op zich vormt, kunnen daar geen andere programma’s bij: heb je Word over het hele scherm, dan is dat het enige programma op dat bureaublad.

Wil je wel het Word-venster over het hele scherm, maar toch ook andere vensters erboven kunnen hebben, dan moet je het met de hand naar de volledige schermgrootte slepen (dus met het muispijltje op de vensterrand staan zodat je met klikken-en-slepen de grootte aan kunt passen). Op die manier blijft het venster op het huidige bureaublad maar neemt het wel bijna heel je scherm in.

Bijdrager
    Martijn

Dank voor de uitgebreide uitleg, ik dacht altijd dat ik met F3 de geopende vensters te zien kreeg. Dat is dus net iets anders. Ik heb de indruk dat ik nog geen 20% van de handigheden en mogelijkheden van mijn Mac gebruik, maar ik vind het een verademing ten opzichte van Windows 10!

Groet, Martijn

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Inderdaad, F3 toont al je openstaande vensters, maar óók de bureaubladen. Verder is ⌘F3 je bureaublad zonder vensters (zodat je bij de icoontjes erop kunt) en Ctrl+F3 alleen de vensters van het huidige programma. Alles bij elkaar heet dit Mission Control (of vroeger Exposé).

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.