7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    DekayONE

Rekenkracht 2e MBP gebruiken (defecte videokaart)

Ik heb nog een oude MBP liggen, waarvan de videokaart stuk is. Bekend defect bij Apple, had te maken met een slechte lijn van Nvidiachips, maar dat probleem trad bij mij ver na de verlengde garantie pas op. Inmiddels heb ik een nieuwe(re) MBP, maar ik vroeg me af of ik mijn oude nog kon inzetten bij het renderen van video’s.

Ik meen me te herinneren dat zoiets mogelijk was met X11, maar kan er in de gauwigheid niets meer over terugvinden.

Bijdrager
    macpro

Apple had daar XGrid voor, maar volgens mij is dat inmiddels een stille dood gestorven.

Bijdrager
    DekayONE

Of XGrid in plaats van X11, er staat me zoiets van bij.. Maar dat zou in principe op mijn oude machine kunnen staan? En zo ja, kan ik dit dan nog inzetten?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Wat wil je dan precies doen op een Mac met een kapotte videokaart? Ik neem aan dat je geen of een slecht beeld hebt dan?
    En X11 wat in ieder geval tot 10.6 mee werd geleverd (ik weet dus niet of het bij 10.7 of hoger er ook bij zit) is niets anders dan een GUI voor het X Window systeem. Daar draaien dus programma’s op zoals Gimp, Inkscape en andere X Window programma’s. Voor het renderen van video’s ben je dus helemaal niet afhankelijk van X11 want er zijn genoeg programma’s die OS-X native zijn en X11 dus niet nodig hebben.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Kun je niet via schermdeling inloggen op die computer, de gewenste programma’s starten en hem z’n ding laten doen?

Bijdrager
    DekayONE

Ik zou hem graag willen gebruiken om mijn andere MBP te ondersteunen wanneer ik video’s render. Wat ik van XGrid had gehoord, was dat het mogelijk was om processen die veel rekenkracht vragen van je Mac, te verdelen over verschillende Macs.

Vandaar dus de vraag of het mogelijk was om mijn oude MBP in te zetten. Het is me trouwens ook gelukt om hem zelf weer aan de praat te krijgen door de videokaart weer opnieuw te bevestigen aan het logicboard.

Bijdrager
    stel maar

Met Qadministrator kan je een cluster van je mac’s maken. Maar dat werkt alleen met compressor.
    user manual
    Ik gebruik het ook wel eens. Je moet het alleen een keer instellen/ Ik had eens een keer een goede site met uitleg gevonden maar die ben ik even kwijt.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.