5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:

Bijdrager
    Niekw

Rekenen met Numbers werkt niet

Hi,

Zit al uren te zoeken en kom er maar niet uit. De website van Apple en Google boden mij geen (werkend) antwoord. Ik probeer van een rij getallen de som uit te rekenen maar Numbers herkent de getallen slechts als tekst. Ik heb de celnotitie al meerdere keren proberen te veranderen naar ‘getallen’ maar hij blijft het maar niet herkennen waardoor de som steeds op 0 blijft staan.

Ik gok dat het te maken heeft met de amerikaanse manier van getallen schrijven, namelijk met een punt en niet met een komma, het staat bij mij namelijk als volgt: ‘269.00’ en dit herkent Numbers dus niet.

Iemand die weet hoe ik dit makkelijk oplos? Het gaat om een hele rij getallen allemaal in deze vorm.

Alvast bedankt!

Bijdrager
    KarelWillem

Wellicht even aanpassen in systeemvoorkeuren?

Of zoek-en-vervang punt in komma.

Bijdrager
    Niekw

Bedankt, ik ga het zo even proberen!

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Niekw op 06 maart 2017

Ik gok dat het te maken heeft met de amerikaanse manier van getallen schrijven, namelijk met een punt en niet met een komma, het staat bij mij namelijk als volgt: ‘269.00’ en dit herkent Numbers dus niet.

Inderdaad, omdat de punt geen scheidingsteken voor decimalen is in het Nederlands.

Niekw op 06 maart 2017

Iemand die weet hoe ik dit makkelijk oplos? Het gaat om een hele rij getallen allemaal in deze vorm.

Als het éénmalig is kun je de oplossing van KarelWillem gebruiken. Een andere is om een kolom in te voegen naast die met de getallen, en daarin deze formule te zetten:

=SUBSTITUEREN(B;".";",")

(waarbij je B vervangt door de letter(s) van de kolom waarin de getallen-met-punt staan). Sleep dan met het gele bolletje naar beneden zodat de hele kolom deze formule zal bevatten. Dan komt de truc: selecteer alle betreffende cellen en kopieer ze met ⌘C; selecteer dan de cellen in de originele kolom en druk op ⇧⌘V om de resultaten te plakken, en zet daarna de cellen op „Getal” in plaats van „Automatisch” (je kunt ze daarna eventueel weer op Automatisch zetten als je wilt). Je kunt hierna de extra ingevoegde kolom verwijderen.

Bijdrager
    Niekw

Hartelijk dank voor de hulp. het is nu succesvol gelukt!:)

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.