7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    martijn888

Reinstall voor dummies

Ik heb een aantal problemen met mijn mac die alleen in mijn user zitten. Bijvoorbeeld: mijn externe USB-HD valt plotseling weg, problemen met in slaap vallen, problemen met .me synchronisatie. Zonder op de details in te gaan: als ik een nieuwe user aanmaak heb ik de problemen niet.
    Ik heb al een verse installatie gedaan en mijn user uit Timemachine backup teruggezet, maar dan krijg ik dus alle problemen mee terug…

Nu wil ik de boel herinstalleren, systeem helemaal naar 10.5.6 updaten, en daarna handmatig de directories terugkopieren van een backup naar mijn user. Alle instellingen en software zet ik er handmatig wel weer op. Ik zorg dat de user-name dezelfde is als de huidige, in de hoop dat ik dan qua rechten geen gezeur krijg.

Kan dit?
    -behoud ik mijn itunes rankings?
    -behoud ik links tussen imovie projecten en iphoto en itunes bronnen?
    -kan dit uberhaupt met betrekking tot rechten van mijn files?

Kent iemand een uitgebreide troubleshooting-guide voor OS X reinstall. Het zou mooi zijn om een soort visueel flowdiagram te hebben dat je voor jouw situatie naar het juiste stappenplan brengt…

Bijdrager
    iJoost

Waarom zet je niet gewoon een voor een alles over naar die nieuwe user die wel werkt? Om zo uit te vissen waar het probleem eigenlijk echt in zit… Dat lijkt me de beste manier om ervoor te zorgen dat je het probleem niet weer meeneemt en dus voor niets een clean install aan het doen bent.

Bijdrager
    martijn888

dat heb ik al geprobeerd, sterker, een engineer uit cupertino heeft me al een keer geholpen hiermee bij problemen met ichat (dat na een update niet meer werkte)
    er zit iets geks in de user, maar heb geen tijd/zin om hier de bron van uit te zoeken. wel wil ik vooral mijn film, muziek en photo bibliotheken overzetten (en idd het liefst zonder onzichtbare files die misschien onderdeel van het probleem zijn)

Bijdrager
    iJoost

Tja… Dan hoop ik voor jou dat het je lukt. Maar, zolang je geen idee hebt welk “fijn” tooltje deze ellende geproduceerd heeft, zul je wel wat geluk nodig hebben om ‘m niet per ongeluk weer mee te nemen. En schone gebruiker als uitgangspunt lijkt me overigens nog steeds ruim voldoende en ook het handigst. Vooral als onverhoopt blijkt dat je het nog een paar keer moet doen.;-)

Bijdrager
    martijn888

ben ik dan zo’n zeldzaam geval dat ik hiermee te maken heb? met die apple-engineer heb ik allemaal terminal acties moeten uithalen om mappen van user1 naar user2 te hacken… dit kan een gemiddelde (niet OMT) mac user toch niet?

Bijdrager
    iJoost

Geen idee wat er bij jou aan de hand is uiteraard.

Maar in mijn beleving is het meestal een questie van teveel handige tooltjes. Mensen willen graag slimmer zijn dan anderen met hun computer zonder dat ze er werkelijk al te veel verstand van hebben. En dan gaan ze dus elkaar tooltjes aanraden. Die meestal ook weer gemaakt zijn door mensen die maar net even iets meer dan gemiddels er verstand van hebben. Bovendien zijn de meeste tooltjes ook nog eens totaal overbodig en niet te vergeten slecht te de-installeren… dus tel uit je winst.:-(

Gebruik je Mac gewoon zoals ie is en zoals ie bedoeld is en ga alleen voorbij wat al standaard aanwezig is als en voorzover je echt begrijpt wat je aan het doen bent en je hebt echt geen enkel probleem. Dan werkt ie gewoon.

Bijdrager
    martijn888

je omschrijft exact mijn gedrag!
    maar nu wil ik dus mijn leven beteren en return to standard….
    eerst mijn harddisk vergroten, wat nu die zo goed als vol is, kan ik moeilijk trial en error naar een nieuwe user gaan.

alhoewel ik regelmatig ergernissen heb over OSX ‘out of the box’:
    1. waarom kan ik het oproepsignaal van ichat niet naar de interne speaker sturen en al het andere geluid naar de mini jack output – terwijl de startup-chimes wel altijd uit de interne speaker komen
    2. power management is niet goed genoeg; alhoewel ik denk dat je gelijk hebt dat dat ook komt doordat programmeurs van 3rd party applicaties OSX niet goed genoeg snappen, als mijn scherm in slaap valt terwijl ik uitzending gemist kijk.

dat soort kleinigheden maken dat ik op zoek ga naar ‘fixes’ die idd vaak meer kwaad dan goed doen.
    wel ben ik extreem onder de indruk van de apple-support, en de drive van hun engineers om OS X steeds beter te maken: als een applicatie crasht en je kiest voor “send to apple” is er dus kans dat je werkelijk gebeld wordt om je te helpen. Dat zou je bij “send to microsoft” toch niet echt verwachten

dank je voor het meedenken

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.