19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:

Bijdrager
    Vindplaats

regels in Mail voor verstuurde berichten

Is het mogelijk om de regels zodanig aan te passen dat verstuurde mail niet meer in de map Verstuurd maar in een bepaalde andere map komt?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Volgens mij kun je alleen regels maken die werken op de postbus „Inkomend”, niet op een andere.

Wat wel lijkt te kunnen, is een andere postbus gebruiken waar alle verstuurde berichten in terechtkomen (menu Postbus → Gebruik deze postbus voor), maar op welke postbus ik ook klik, bij mij blijven alle opties in dat submenu grijs. Hoe dan ook is dit niet hetzelfde als verstuurde berichten sorteren naar meerdere uitgaande postbussen.

Bijdrager
    Vindplaats

Bedankt voor je reactie. Bij mij blijft ook alles grijs bij Gebruik deze postbus. Vanochtend heb ik met Apple gebeld en ook zij wisten niet hoe dit moest en vertelden mij dat het niet standaard is.

Bijdrager
    Vindplaats

Een tijd geleden heb ik bovenstaande vraag gesteld. Toen bleek dat er geen oplossing voor was. Wij zijn nu een hele tijd verder en misschien weet iemand nu wel een goede manier om de verzonden berichten automatisch in een andere postbus te plaatsen. Het vreemd is wel dat als ik het desbetreffend bericht in de postbus Verstuurd selecteer en klik op Bericht > Pas regels toe, wel gebeurd wat ik wil.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Je kunt met de hand regels toe laten passen op elk bericht, ongeacht de postbus waar het inzit, maar automatisch gaat dat volgens mij nog altijd alleen maar op de postbus Inkomend.

Bijdrager
    Vindplaats

Bij mij werken de regels als volgt:
    Ik heb een slimme postbus Vandaag volgens de bijlage gemaakt. De postbus Spam is een apart programma dat al mijn spam naar de postbus Spam verplaatst. Vervolgens heb ik regels gemaakt die verwijzen naar de desbetreffende postbus door de argumenten Van en Aan en Verplaatst potbus naar … in te vullen.
    Hierdoor komt al mijn inkomende post in de postbus Vandaag en in de postbus waar ik de aparte regel voor heb aangemaakt. Als ik het bericht gelezen heb verdwijnt het automatisch uit de postbus Vandaag. Echter bij het versturen van een bericht komt het alleen in de postbus Verstuurd en niet in de postbus waar ik die regel voor gemaakt heb en als argument Aan heb ingevuld.

/uploads/community/85b238fc882cb797ebd762a6d90e9767ed94d960_79280.png

Bijdrager
    Vindplaats

Waarschijnlijk is het fout gegaan met het uploaden. Vandaar nog een poging

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Echter bij het versturen van een bericht komt het alleen in de postbus Verstuurd en niet in de postbus waar ik die regel voor gemaakt heb en als argument Aan heb ingevuld.

Dat komt omdat regels alleen automatisch uitgevoerd worden op Inkomend. Wat er gebeurt is dit:

1. Mail haalt nieuwe berichten op.
    2. De nieuwe berichten worden in de postbus Inkomend gezet.
    3. Mail voert alle regels uit op de postbus Inkomend, zodat elk bericht dat voldoet aan de betreffende regel, verplaatst wordt naar je andere postbus.
    4. Alle berichten die niet aan een regel voldoen blijven in Inkomend staan.

Omdat je ook een slimme postbus Vandaag hebt, zie je daarin alle mailtjes die je vandaag ontvangen hebt, maar nog niet gelezen, ongeacht in welke postbus ze staan.

Echter, regels worden nooit automatisch op Verstuurd uitgevoerd, dus zullen berichten die in die postbus staan ook nooit vanzelf verplaatst worden naar een andere.

Wellicht is de oplossing om meer slimme postbussen te maken en alle uitgaande berichten gewoon in Verstuurd te laten staan. Op die manier kun je slimme postbussen maken die alle berichten weergeven die je aan een bepaald persoon gestuurd hebt en die in de postbus Verstuurd staan. Zoiets dus:

Bijdrager
    Vindplaats

Met hetgeen jij voorstelt lukt het nog niet om de verstuurde en inkomende mail, van bv een bepaalde groep personen in dezelfde postbus te plaatsen. Misschien zou dat wel gaan als ik van al die personen slimme postbussen maak, maar dat wordt dan te onoverzichtelijk en het is juist de bedoeling dat het geheel een beetje overzichtelijker wordt.

Bijdrager
    GoeieDag

Volgens mij wordt er hier e.e.a. op een grote hoop gegooid: postbussen, slimme postbussen en regels.
    Een Slimme Postbus wordt ook bepaald door regels, argumenten zo je wilt, maar is geen echte (fysieke) postbus.
    Het is de sublimatie van een continue lopende zoekopdracht; er staat nooit echt iets in.

Is dat niet een misverstand wat er bij jou speelt, Vindplaats?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Vindplaats op 16 april 2016

Met hetgeen jij voorstelt lukt het nog niet om de verstuurde en inkomende mail, van bv een bepaalde groep personen in dezelfde postbus te plaatsen.

Als het je echt om álle berichten van en aan een bepaalde groep personen gaat, dan zet je voor allemaal een voorwaarde in één slimme postbus, en kies je dat die moet voldoen aan „een of meer” van die regels. Vergeet dan ook niet om „Zoek ook in berichten in ‘Verstuurd’” aan te zetten. Zoiets:

Wel een beetje jammer is dat je in Mail geen sub-opdrachten kunt geven voor een slimme postbus, zoals dat in iTunes wel kan voor slimme afspeellijsten:

Kon dat wel, dan zou je in Mail bijvoorbeeld kunnen zeggen dat je alle berichten van (Piet, Marie, Henk en Truus) wilt zien die in de postbussen (Inkomend of Verstuurd) staan, maar niet de berichten van hen die in een andere postbus staan — om maar wat te noemen.

Vindplaats op 16 april 2016

Misschien zou dat wel gaan als ik van al die personen slimme postbussen maak, maar dat wordt dan te onoverzichtelijk en het is juist de bedoeling dat het geheel een beetje overzichtelijker wordt.

Maar heb je nu dan al niet voor iedereen een niet-slimme postbus? Verder kun je, om ze te sorteren, ook mappen maken waarin je slimme postbussen kunt zetten, met het menu Postbus → Nieuwe map voor slimme postbus…

Bijdrager
    Vindplaats

Als het je echt om álle berichten van en aan een bepaalde groep personen gaat, dan zet je voor allemaal een voorwaarde in één slimme postbus, en kies je dat die moet voldoen aan „een of meer” van die regels.

In de slimme postbus zou ik dan achter de velden Geadresseerde en Van dezelfde adresnamen kunnen invullen om de inkomende en uitgaande berichten in een en dezelfde postbus te plaatsen. Dat betekent dat ik van een bepaalde categorie zowel een postbus met alle inkomende berichten, als een slimme postbus met alle uitgaande en inkomende berichten heb. Ik praat hier over meer dan 100 Postbussen. Zou ik gebruik maken van het genoemde voorbeeld dan worden dat meer dan 100 slimme postbussen en meer dan 100 postbussen. Ook al zou ik van de postbussen mappen maken met inkomende berichten dan nog blijft het totale aantal hetzelfde en voor mij niet wegens de onoverzichtelijkheid niet werkbaar.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Als je slimme postbussen gebruikt, dan hoef je de echte postbussen níét te gebruiken — je kunt alle inkomende berichten in één postbus laten staan en het aan de slimme postbussen overlaten om eruit te sorteren wat je wilt. Ook kun je de gewone postbussen verbergen door met je muispijltje op de tekst „Op mijn Mac” te gaan en te klikken op „Verberg” dat dan verschijnt.

Bijdrager
    Vindplaats

Ik denk dat ik er nu eindelijk uit ben. Mijn situatie is als volgt: ik ben lid van een museumbestuur en wil dat ontvangen en verzonden berichten van alle bestuursleden in dezelfde (slimme)postbus komen. Hiertoe heb ik onderstaande slimme postbus gemaakt, die ik dan vervolgens plaats in de map Museum nieuw. Vervolgens verplaats ik alle berichten die in de oorspronkelijk map Museum staan naar mijn inkomende postbus van mijn emailadres omdat er een koppeling is tussen de inkomende postbus en de slimme postbus die ik gemaakt heb. Als ik berichten van bestuursleden van het museum wil verwijderen moet ik dat doen uit mijn inkomende postbus. Hierdoor worden ze ook automatisch uit de slimme postbus verwijderd. Zie bijgaande printscreen. Is het nu allemaal juist wat ik heb geschreven?

Bijdrager
    Vindplaats

Nog een toevoeging bij het vorige bericht. De map Museum kan ik na het verplaatsen van de berichten naar de inkomende postbus verwijderen en ook de regel die hierop betrekking heeft.

Bijdrager
    GoeieDag

Waarom niet gewoon: ‘Geheel bericht’ ‘bevat’ ‘jan@example’? Dan heb je tevens de CC en BCC mail.

Je kunt mailtjes wel beheren vanuit een slimme postbus. Maar nogmaals: ze staan er niet echt in.
    Gooi je zo’n mail weg, verdwijnt ie idd uit slimme postbus/zoekopdracht, omdat ‘Zoek ook in Prullenmand’ uitgevinkt staat.

Bijdrager
    Vindplaats

Als ik “Geheel bericht” gebruik dan reageert de postbus ook als jan@example in de tekst genoemd staat en dat wil ik niet.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Dat is inderdaad nog een gemis in Mail: je zou ook moeten kunnen aangeven dat je alleen in de koptekstregels wilt zoeken maar niet in het bericht zelf.

Maar wat je hebt zou moeten werken, zolang je maar voor iedereen de benodigde twee regels toevoegt aan de slimme postbus. Wel een probleem (maar dat heb je ook als je sorteerregels gebruikt in plaats van een slimme postbus) is: wat als Jan@example je een privémailtje stuurt dat niks met het museum te maken heeft? Dat wordt dan ook in de slimme postbus weergegeven. Of zijn de adressen die je invult van het museum en geen algemene adressen die die mensen ook gebruiken voor andere doeleinden?

Bijdrager
    Vindplaats

In eerste instantie dacht ik dat de oplossing gevonden was. Echter na wat testjes gedaan te hebben blijken er toch nadelen te zijn. De bestuursleden van het museum zitten ook in andere groepen, dus als ik gebruik maak van Van dan krijg ik ook berichten die niet betrekking hebben op het museum. Dat geldt ook als ik gebruik zou maken van Geheel bericht. Bij het gebruik van Geadresseerden om de Verzonden berichten in de slimme map onder te brengen gebeurt hetzelfde en komen in de slimme map niet alleen de verzonden berichten die betrekking hebben het Museum.
    Al met al is mijn conclusie dat ik ik voorlopig maar doorga op de oude voet dus de berichten in Verstuurd en welke betrekking hebben op Museum handmatig in de map Museum te plaatsen.
    Iedereen bedankt voor het meedenken en laten wij hopen dat in een nieuwere versie van Mail door Apple iets gedaan wordt aan mijn probleem.

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.