20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    Rub3n

Regels dwingen Apple tot redesign iPod/iPhone?

[size=18:42d119c283]’Nieuwe regels dwingen tot herontwerp iPhone'[/size:42d119c283]

AMSTERDAM – Apple moet mogelijk het ontwerp van de iPhone en de iPod aanpassen om te voldoen aan nieuwe Europese regelgeving rond het gebruik van batterijen.
    ANP

Dat schrijft ZDNet naar aanleiding van de inwerkingtreding van een richtlijn die het recyclen van batterijen gemakkelijker moet maken.

De regel is in september van kracht geworden en stelt onder meer dat de batterijen van elektronica gemakkelijk moeten kunnen worden verwijderd. Dat voorkomt dat ze samen met afgedankte apparatuur bij het vuilnis terechtkomen.

De batterijen van de iPhone en de iPod kunnen alleen door reparateurs worden verwijderd of vervangen. Volgens jurist Gary Nevison is dat mogelijk in strijd met de nieuwe wetgeving.

Dit lijkt me jammer, aangezien de iPods enzo juist zo mooi zijn vormgegeven. Een iPhone met verwisselbare batterij kan ik me nog indenken. Een iPod. bah, dat is juist jammer

Bijdrager
    Dedstok

Maar zover ik weet kon ik bij mijn oude mp3 spelers (sony en Creative: Zen) ook de batterij er niet uit halen..

Bij de iPhone zou ik het nog aanmoedigen (na verloop van tijd gaan de batterijen stuk/supersnel leeg) en zou je nieuwe kunnen halen..

Bij MP3’s vindt ik het ook minder.

Bijdrager
    RobinH

Als dat zou moeten….
    Verzint Apple er wel iets op zodat het er in ieder geval mooi uit ziet lijkt mij.:wink:

Bijdrager
    Toinef

Ik vind het eerlijk gezegt een beetje mierenneukerij in het artikel van nu.nl, want er word geen enkele andere mp3 speler genoemd.

Bijdrager
    Esquare

Meer informatie over die richtlijn: http://ec.europa.eu/environment/waste/batteries/pdf/questions_answers_directive.pdf

En daarin kun je lezen dat het zo’n vaart niet zal lopen. Er staat weliswaar dat batterijen ‘readily removable’ moeten zijn, maar dat heeft niet per se betrekking op de gebruiker: “End-users or professionals (e.g. appliance service centres, waste treatment facilities) should be able to remove batteries from appliances.” Kortom: als bij de reparateurs c.q. inzamelaars van klein chemisch afval maar duidelijk is wat er moet gebeuren om de batterij te verwijderen, is Vadertje Europa tevreden.

Bijdrager
    MacBoot

dat is dan een opluchting:)

Bijdrager
    Go2Sweden

dat betekend gewoon dat in de handleiding die is mee geleverd moet staan hoe je de batterij kunt verwijderen al dan niet door een reparateurs etc

Bijdrager
    brinkey

betekend een reparateurs twee of een mensen, sorry beetje flouw.

Maar goed, afgezien van wat de EC wil. Het vervangen van een ipod, iphone batterij is (te) duur. Is dat omdat de ergonomie dat vereist of omdat Apple er aan wil verdienen?

Bijdrager
    BenDover

Iphone batterij vervangen
    probleem opgelost.

Bijdrager
    pinkie
    ”brinkey”

betekend een reparateurs twee of een mensen, sorry beetje flouw.

Maar goed, afgezien van wat de EC wil. Het vervangen van een ipod, iphone batterij is (te) duur. Is dat omdat de ergonomie dat vereist of omdat Apple er aan wil verdienen?

flouw?????, terwijl je commentaar hebt op de spelling van een ander? Dat is humor:D

Bijdrager
    macses

het is trouwens betekenT zonder d:D

Bijdrager
    Thijs van Tol

Ik snap de kritieken niet zo goed.
    Het is toch juist fijn dat je je eigen accu kan vervangen?

Bijdrager
    Esquare

Zeker, maar daar zeggen die nieuwe regels niets over. Apple wordt dus nergens toe gedwongen.

Bijdrager
    CalmCruiser
    ”Toinef”

Ik vind het eerlijk gezegt een beetje mierenneukerij in het artikel van nu.nl, want er word geen enkele andere mp3 speler genoemd.

Nu.nl zit altijd te zeiken over Apple, het valt mij op dat ze hun Apple headlines altijd tussen quotes zetten. Stemmingmakerij noemen ze dat ook wel!

:x

Bijdrager
    Esquare

Die quotes staan er, omdat ze de mening van iemand citeren, in dit geval die van een jurist. Niets meer en niets minder. Dat het een jurist is die moeite heeft met het begrijpen van een Europese richtlijn doet daar niets aan af.

Bijdrager
    RobinH

En dan nog…..
    Apple doet toch meestal wel waar het zelf zin in heeft…:wink:

Maar we zullen het wel zien…. :innocent:

Bijdrager
    Calpa

carpebios schreef:

mars schreef:
    “Deze regeling kan niet met terugwerkende kracht gaan gelden, dat zou heel raar zijn.”

Mooi onderbouwd

‘Met terugwerkende kracht’ zou in dit geval betekenen dat al verkochte iPhones en iPods tevens ‘illegaal’ zouden worden.. dat zou inderdaad ‘vreemd’ zijn.

Inactief
    Anoniem

Dan mogen er ook geen moederborden meer verkocht worden immers bevatten deze batterijen en lastig te verwijderen uit een pc.

En toch gek dat condensatoren dan geen probleem zijn deze zijn net zo chemisch.

Bijdrager
    MacBooky

Typisch geval van puntje aan de man brengen over de rug van een populair product.. soort parasitisme.. maar ja, als het om een ‘goed doel’ gaat, mag het opeens wel schijnbaar.
    En sinds wanneer gooien ‘wij’ een iPhone bij het grofvuil als die het even niet meer doet?

Bijdrager
    .Arne

Ik wil hier nog even op inhaken. Wat zijn je mogelijkheden eigenlijk wanneer de batterij van je iPhone het niet goed meer doet/het niet lang meer volhoudt? Kan je simpelweg je iPhone opsturen naar Apple/binnenbrengen bij een Reseller om (tegen betaling) een nieuwe batterij te laten insteken?

Dit vraag ik, omdat ik wellicht een tweedehands iPhone wil kopen en ik graag zou weten of ik eigenlijk wel iets kan ondernemen wanneer de batterij niet meer naar behoren functioneert.

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.