22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:
    Bijdrager
    queenfan

regelmatig herstellen

Eens in de zoveel tijd controlleer ik mijn MacBook Pro 2,53GHz mid 2009 via schijfhulpprogramma omdat er wat dingen regelmatig vastlopen. sinds een paar weken moet ik daarna ook het een en ader herstellen d.m.v. herstart en cmd+r.

Daarna draait alles weer perfect en snel, maar niet voor lang dit duurt meestal een week of 2.

Kan het zijn dat mijn harde schijf defect gaat, ook omdat er aangegeven wordt dat er bad sectors zijn.

Bijdrager
    Macosxachist

Bad sectors = bad news.

Goed backuppen die handel en een nieuwe schijf plaatsen.

Bijdrager
    macpro

Je kunt overwegen om de schijf een keer te formatteren en dan te kiezen om alles te overschrijven met nullen. Dan worden bad sectors ook gedetecteerd en apart gezet.
    Maar gezien de lage prijs van schijven is het beter om het zekere voor het onzekere te nemen en de schijf te (laten) vervangen.
    En uiteraard het hele back-up gebeuren niet vergeten, zoals hierboven ook al is aangegeven.

Bijdrager
    madcat

Een bad sector wordt als deze eenmaal is gedetecteerd door het OS niet meer gebruikt.
    Vroeger was een klein aantal bad secors vrij gebruikelijk.

Om hoeveel bad secors gaat het, 1-100 of meer dan dat?

Als het echt om duizenden gaan zou ik de schrijf vervangen, maar als het om een paar gaat dan kan je inderdaad eens wat zwaarder onderhoud erop plegen.

probeer ook eens via een boot cd de disk utility te draaien

Bijdrager
    Macosxachist

‘Zwaarder onderhoud’ is precies wat queenfan al doet, en dat helpt blijkbaar niet. Om de twee weken de boel repareren is geen gedoe.

Bijdrager
    queenfan

Zal eens een nieuwe hdd kopen, tegenwoordig is dit niet zo duur meer gelukkig.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    Macosxachist op 06 januari 2012

Bad sectors = bad news.

Goed backuppen die handel en een nieuwe schijf plaatsen.
    Bad sectors zijn er na verloop van tijd altijd. Het gaat om het aantal, wordt dat te hoog dan pas is het “bad news”…

Ik vind het in ieder geval nogal kort door de bocht om de schijf direct aan te wijzen, want de kans dat het softwarematig is is net zo groot. Ik zou eerst dat verifiëren voordat ik aan de hardware ga denken. Vooral ook omdat die ‘kapotte schijf’ na een herstart 2 weken geen probleem geeft.

Bijdrager
    Macosxachist
    queenfan op 06 januari 2012

Zal eens een nieuwe hdd kopen, tegenwoordig is dit niet zo duur meer gelukkig.

Nou, echt goedkoop zijn die dingen momenteel niet. Check die schijf nog even met SMART Utiliy, en let even op het aantal bad sectors dat deze meldt.

Bijdrager
    queenfan

Bijdrager
    appievanr

@queenfan. Ik heb wel 98 Reallocated Bad Sectors op mijn schijf. SMART Utility zegt bij mij ook ‘FAILING’ en heb nooit vastlopers, vertragingen en ander soort ongein. Als ik met Techtool Pro 6 test kom ik gewoon door de SMART Test. Net zo als dat ik door de Hardware test en schijf EHBO doorkom zonder problemen.

Zeg hiermee niet dat je schijf niet kapot is. Maar wel vaak bang maken met SMART Utility en deze piept namelijk nogal snel.

Je zegt om de week of twee krijg je problemen. Pas op met opruim tools die er in omloop zijn voor de Mac. Sommige gebruiken die wel eens één keer in de week of twee weken en krijgen last van programma’s die vastlopen en dergelijke.:wink:

Bijdrager
    AppleStef

Wow die HD is warm!

EDIT: Ah het is fahrenheit.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

unSOUND merkte eens terecht op dat SMART utility heel snel “FAILING” zegt. Vorig jaar ±3 maanden na aankoop van mijn iMac stond er ook “FAILING”, nu 1,5 jaar verder moet mijn schijf nog steeds “FAILEN” want hij draait als een trein. Twee andere test utilities gaven aan dat alles OK is.

De waarde die achter “Reallocated bad sectors” staat is peanuts en dat kan ik dan ook niet rijmen met “FAILING”. Ook het aantal “pending bad sectors” (sectors die op het punt staan het te begeven) en de error counts zijn gewoon nul.

Ik krijg steeds vaker het gevoel dat de makers van dit programma aandelen hebben in harde schijven. In ieder geval moet je geen schijf kopen omdat dit programma het zegt, maar pas als hij daadwerkelijk de geest geeft. Immers: dat maakt helemaal niks uit als je een goede (TM) backup hebt.

Ik zou om er zeker van te zijn eens een vers account aan maken zonder extra’s en daar in gaan werken om te kijken of het dan ook mis gaat. Zo ja, dan is het waarschijnlijk de harde schijf (maar ook dan is het OS zelf nog een kandidaat), zo niet dan is het de software van je account die raar doet. Mogelijk een automatisch gestart (achtergrond) proces.

Moderator
    unSOUND

Bekijk de schijf ook eens met een andere App als second opinion, om de reden die Hendrik hierboven al aanhaalde… Denk aan SmartReporter of een trial ( als die er is ) van TechTool.

En wellicht ten overvloedde: Zorg voor een goede backup, en eventueel een volledige kloon van het systeem zoals het nu is.

Bijdrager
    queenfan

Zal eens proberen, ook de schijfcontrole geeft fouten.

Laat weten als ik meer getest heb bedankt alvast.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Het controleren van de harde schijf via schijfhulpprogramma is niet het zelfde als wat een SMART test doet.
    In het eerste geval wordt de integriteit van de data gecheckt (dus dat is feitelijk softwarematig) terwijl bij SMART de fysieke status van de schijf gecheckt wordt en dat is dus hardwarematig.

Anders gezegd: een harde schijf waarvan de data op zich OK is, kan best veel ‘bad sectors’ hebben door ouderdom terwijl omgekeerd de data corrupt kan zijn op een schijf met 0 ‘bad sectors’.

Bijdrager
    queenfan

Ben nu aan het herinstalleren op een nieuwe HDD.

Bijdrager
    queenfan

Ben nu al 3 uur bezig en krijg OSX maat niet op mijn nieuwe HDD , gebruik de installatieschijf die bij mijn MacBook Pro zat dit is 10.6.

Blijft op den duur hangen en wat ik die niks werkt, kijk nog even aan anders de andere terug.

Bijdrager
    Haike

Ik neem aan dat je die nieuwe schijf wel eerst hebt geformatteerd?

Bijdrager
    queenfan

@ Haike, ja heb hem eerst geformatteerd, OSX Lion (via USB) werkte eerst niet en uiteindelijk mijn installatieschijf die bij mijn MacBook Pro zat werkend gekregen.

Nu blijft het bij een bepaalde tijd steken, het gaat nu heel traag.

Ik ben bang dat zodra ik de installatie stop dat ik weer een tijd kwijt ben, wordt er gek van.

Bijdrager
    Haike

Heb je hem geformatteerd vanaf die stik en toen vanaf DVD 10.6 een installatie erop willen zetten? Want dat kan volgens mij niet.
    Ben je ook opgestart vanaf de DVD schijf?

Bijdrager
    queenfan

De alle eerste keer heb ik de nieuwe schijf geformatteerd d.m.v. de stick (Lion) installeren gaf problemen, daarna heb ik met veel moeite de installatieschijf werkend kunnen krijgen.

Na 5 keer een poging gewaagd te hebben kreeg ik zelfs Snow Leopard er niet op.

Nu heb ik de stick weer gepakt en ben bezig met de schijf opnieuw te formatteren waarbij ik alles overschrijf met nullen. Hopelijk kan ik dan wel Lion installeren anders moet ik het op een ander manier doen maar dat kan pas maandag.

Bijdrager
    queenfan

Ik doe nu een nieuwe poging eerst de schijf via de officiële Snow Leopard schijf geformatteerd en daarna installeren, in het begin duurde het ongeveer 30 minuten.

Het schommelde eerst wat en ging gestaagd naar beneden tot 25 minuten resterend, hij is nu op 23 minuten en dat duurde bijna 10 minuten.

De verloopbalk zie je ook heel langzaam lopen, ik heb de muis op een punt gezet waar het nog 25 minuten was. Er gebeurd dus wel wat alleen alles is heel stil maar de valk loopt.

Ik wacht af geef heb nog maximaal 2 uur daarna ga ik slapen.

Ik hou jullie op de hoogte.

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.