30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 35)
  • Q:
    Bijdrager
    Joske007

Refurbished Macbook Pro 13inch: Welke niet te nemen?

Aangezien we een aankoop wensen te overwegen van een Refurbished Macbook Pro 13inch (retina), vroeg ik me af welke zeker niet te nemen ivm gekende problemen?

De Refurbished Macbook Pro 13inch zou vooral door mijn vrouw op verplaatsing gebruikt worden.
    Daar mijn vrouw op verplaatsing vooral online data dient in te putten door middel van een 3/4G verbinding via haar iPhone 4, liggen de hardware-eisen niet zo hoog. Belangrijkste eisen zijn retinascherm en usb aansluitingen.

Bijdrager
    TheBigZ

Hoeveel had je willen uitgeven? Die refurbished modellen zijn vaak nog flink aan de prijs (circa €1000).

Een nieuwe MBP 13″ kost je €1380.

Bijdrager
    Joske007

Om het verschil tussen een model 2015 en een Refurbished Macbook Pro 13″ (retina) groot genoeg te houden, wenste ik niet meer dan 1.250 euro te spenderen.

Bijdrager
    Niels
    Bijdrager
    TheBigZ

Een gat van €130 vind ik (op zo’n bedrag) niet zo groot (10%).

Binnen je budget valt een nieuwe MacBook Air. Geen retina, wel erg handig onderweg. En snel genoeg.

http://tweakers.net/pricewatch/455930/apple-macbook-air-2015-13-komma-3-inch-8gb-128gb.html

Bijdrager
    Joske007
    NielsDam op 13 december 2015

Doe je zelf een plezier en leg 100 euro extra neer, dan heb je: http://tweakers.net/pricewatch/437984/apple-macbook-pro-13-komma-3-inch-retina-(2015)-2-komma-7ghz-128gb/specificaties/

Helaas liggen de prijzen in België anders, hier is het verschil al vlug een 250 euro.
    Ook wel niet te vergeten oude Macbook Pro heeft een klassieke hard disk!

TheBigZ op 13 december 2015

Een gat van €130 vind ik (op zo’n bedrag) niet zo groot (10%).

Binnen je budget valt een nieuwe MacBook Air. Geen retina, wel erg handig onderweg. En snel genoeg.

http://tweakers.net/pricewatch/455930/apple-macbook-air-2015-13-komma-3-inch-8gb-128gb.html

Retina is hier een wel must, alleen al voor het plaatsen van verschillende vensters naast elkaar.

Bijdrager
    TheBigZ
    Joske007 op 13 december 2015

Retina is hier een wel must, alleen al voor het plaatsen van verschillende vensters naast elkaar.

Het zijn beide 13″ schermen. Je kunt evenveel vensters naast elkaar plaatsen.
    Het voordeel van retina is dat kleine lettertjes beter leesbaar zijn (als je met je snufferd bovenop je scherm zit).

Bijdrager
    Joske007

Het zijn beide 13″ schermen. Je kunt evenveel vensters naast elkaar plaatsen.
    Het voordeel van retina is dat kleine lettertjes beter leesbaar zijn (als je met je snufferd bovenop je scherm zit).

De resolutie van een MB Air ligt tov een MB Pro veel lager, daardoor worden de vensters bij een niet retina-scherm veel groter en hierdoor moeilijker om naast elkaar te plaatsen en leesbaar te houden, toch?

Bijdrager
    TheBigZ

… daardoor worden de vensters bij een niet retina-scherm veel groter en hierdoor moeilijker om naast elkaar te plaatsen en leesbaar te houden, toch?

Nee, dat van de venstergrootte zie je verkeerd.:-)

Nogmaals: Het voordeel van retina is dat kleine lettertjes beter leesbaar zijn (als je met je snufferd bovenop je scherm zit).

Je kunt op een Retina scherm de vensters kleiner maken, maar echt lekker werkt dat niet, zeker als je al iets ouder bent en/of niet vlakbij je scherm zit.

Bijdrager
    Joske007

De resolutie van een MB Air ligt tov een MB Pro veel lager, daardoor worden de vensters bij een niet retina-scherm veel groter en hierdoor moeilijker om naast elkaar te plaatsen en leesbaar te houden, toch?

Nee, dat zie je verkeerd.:-)

Euh, vetrel me…?
    Wanneer ik de resolutie van mijn iMac lager schaal worden de venster wel degelijk groter?
    Of wanneer ik hier een oude windows laptop vanonder het stof haal met een resolutie van 1366 x 768 pixels zijn de venster een heel stuk groter.

Bijdrager
    Joske007

Nee, dat zie je verkeerd.:-)

Euh, vertel me…?
    Wanneer ik de resolutie van mijn iMac lager schaal worden de venster wel degelijk groter?
    Of wanneer ik hier een oude windows laptop vanonder het stof haal met een resolutie van 1366 x 768 pixels zijn de vensters toch een heel stuk groter.

Langs de andere kant is het verschil rekening houdende met 8GB geheugen en een SSD van 256GB tussen een nieuwe MB Air en Pro niet zo heel groot.

Bijdrager
    TheBigZ

Euh, vertel me…?

Loop gewoon eens een Apple winkel in, en bekijk een 13″ MBP naast een 13″ MBA.

Bijdrager
    Shmoo

Of wanneer ik hier een oude windows laptop vanonder het stof haal met een resolutie van 1366 x 768 pixels zijn de venster een heel stuk groter.

Dat komt omdat je pixelverhouding dan ook groter wordt, daardoor worden je vensters groter. Door Retina te kopen ga je niet meer plaats krijgen op je beeldscherm – je beelden worden alleen scherper omdat de pixels van een plaatjes dichter op elkaar staan. Je zou zelfs kunnen zeggen dat je beelden worden ingezoomd X2.

Je moet kijken naar hoeveel canvas ( werkruimte ) je hebt. In jouw geval 13 inch of 13,3 inch – hoeveel pixels daar in zitten heeft verder niets te maken met of je wel of niet twee vensters naast elkaar kunt plaatsen.

Een voorbeeld. De MacBook Pro 13 inch.

En een standaard iMac 21 inch.

De meeste mensen zouden nu denken dat je meer ruimte hebt op de MacBook Pro want daar heb je 2560 pixel breedte en op de iMac maar 1920 pixels. Feit is wel dat die 2560 stuks in een canvas van 13 inch zitten terwijl de iMac 21 inch canvas heeft dus het is heel logisch dat je op een groter oppervlakte meer kunt doen dan op een kleiner (13 inch) oppervlakte. Hoe scherp de beelden zijn op beide displays dat is iets waar Retina in het spel komt.

Kortom je kunt nog zoveel pixels in je machine hebben maar dat wilt niet zeggen dat je ook dagelijks lekker kunt gaan zitten Photoshoppen op een 13 inch MacBook Pro. Dan is een iMac 21 inch een veel betere keuze omdat je meer werkruimte hebt voor venstertjes en toolbars te verplaatsen.

Als je een plaatje hebt van 32 bij 32 pixels dan zal deze op je iMac ook 100% 32×32 worden getoond. Op een Retina machine wordt datzelfde plaatje ook 32×32 weergegeven alleen omdat er meer pixels in zo’n display zitten waardoor ze dichter op elkaar staan zal dat plaatje uiteindelijk in verhouding tot een standaard display als 16×16 getoond worden.
    Daar komt ook dat @2x.png achter afbeeldingen vandaan wat je vaker ziet staan als je in systeem bestanden of app folder gaat neuzen.
    Dat @2x zegt tegen het systeem dat er geschaald moet worden want anders worden je beelden te klein worden weergegeven op een Retina display. Dus, wanneer jij op een Retina machine datzelfde plaatje van 32×32 wilt tonen op een 32×32 verhouding dan zal je een plaatje moeten maken dat 64×[email protected] heet zodat de machine dat kan schalen van 64 -delen- door 2 = 32 en dan komt dit precies hetzelfde uit als op een standaard display.

Retina = resolutie, dat heeft niets met werkruimte op het scherm te maken.

Bijdrager
    Niels

@Shmoo: als je in de beeldscherminstellingen je schermresolutie schaalt heb je wel degelijk meer ‘ruimte’, alle elementen worden dan kleiner. Het voordeel dat de hoge resolutie van het retina scherm hier dus biedt is ruimte ipv scherpte.

Bijdrager
    Shmoo

Wat jij daar zegt is schalen dat heeft niets met resolutie te maken, op die manier kun je op elke computer ruimte creëren.

In Finder ook je dat heel goed simuleren in een map met allemaal afbeeldingen, de afbeeldingen in jouw verhaal zijn dan vensters.

Op deze manier heb ik ook extreem veel meer ruimte en heel veel ‘vensters’ naast elkaar, de vraag is alleen of ik iets met die vensters kan doen op deze manier.

Terwijl dit een beter passende oplossing is als ik in een ‘venster’ zou moeten werken.

Bijdrager
    SunKeeper

13inch-Retina MBP’s kennen niet zoveel veel-voorkomende gebreken of defecten. Misschien wel de loslatende coating op de 2014-2015-modellen, maar daar geldt een extra garantie voor.
    Alsnog, de meeste problemen zitten bij 15 en 17-inch en bij de iMacs.

Bijdrager
    Joske007

Thnx, mannen voor de zeer uitgebreide uiteenzetting van de schermen;)

Ontopic.
    Langs de andere kant is het verschil rekening houdende met 8GB geheugen en een SSD van 256GB tussen een nieuwe MB Air en Pro niet zo heel groot meer. Of loont het toch de moeite om voor een Refurbished Macbook Pro 13″ te kiezen, indien ja.. welke dien ik zeker te weerhouden?

Bijdrager
    Shmoo

8GB RAM heb je zeker nodig wanneer je ±5 jaar met de MacBook wilt gaan werken, 4GB is nu al een beetje krap, voor enkel tekstverwerken zal dat prima zijn maar je wilt ook over 3 jaar nog lekker ‘vlot’ kunnen blijven werken wanneer OS X San Francisco uitgebracht gaat worden met nog meer fancy features die het volume in verkochte iPhones moet opkrikken.

Dat alleen al aan Live foto’s waar je op je Mac fanalen moet moet kunnen doen en wat dat weer qua prestaties van je systeem gaat vragen. Je hoeft het niet te willen gebruiken maar je krijgt het er straks in de achtergrond wel gratis van Apple bij voor het geval dat jij het ooit wilt gaan gebruiken.

Bijdrager
    SunKeeper

Zoals ik hierboven al schrijf, de verschillen zijn zo klein dat het eigenlijk niets uitmaakt.

Alleen in het geval van een 2010-2011 model moet je oppassen met interne SATA-kabels en sommige SSD’s. Dat schijnt een behoorlijk probleem te zijn, het moeilijkste is dat de helft wel werkt en de helft niet, een raadsel op basis waarvan.
    Maar dat zijn geen Retina’s.

Bijdrager
    TheBigZ

….wenste ik niet meer dan 1.250 euro te spenderen.

Langs de andere kant is het verschil rekening houdende met 8GB geheugen en een SSD van 256GB tussen een nieuwe MB Air en Pro niet zo heel groot meer.

De MBA past wel in je budget (van €1250), de MBP niet meer.

http://tweakers.net/pricewatch/compare/496/455930;437984;437985/categorie/

Bijdrager
    Niels
    Shmoo op 13 december 2015

Wat jij daar zegt is schalen dat heeft niets met resolutie te maken, op die manier kun je op elke computer ruimte creëren.

En daar ligt nu precies je redenatie fout. Dankzij de hoge resoluties van retina-schermen kun je alleen bij die MacBooks de functionele werkruimte vergroten. Op de MacBook Air bijvoorbeeld kun je ook schalen, maar door het gebrek aan pixels is de extra ruimte die je er mee verkrijgt niet echt functioneel meer doordat de leesbaarheid drastisch afneemt.

Standaard staat de schaling van een 13′ MacBook Pro Retina op 1280×800, maar als je schaalt op meer ruimte krijg je 1680×1050. Dit zonder zichbaar verlies van scherpte.

Schaling van 1280×800

Schaling van 1680×1050: de extra verkregen ruimte

Schaling van 1680×1050: de extra ruimte in gebruik

Bijdrager
    Joske007

….wenste ik niet meer dan 1.250 euro te spenderen.

Langs de andere kant is het verschil rekening houdende met 8GB geheugen en een SSD van 256GB tussen een nieuwe MB Air en Pro niet zo heel groot meer.

De MBA past wel in je budget (van €1250), de MBP niet meer.

Deze denkpiste was uiteraard enkel en alleen voor een Refurbished Macbook Pro 13″ bedoeld;)

Denkpiste bij nieuwe toestellen is……

13-inch MacBook Air € 1.469
    1,6-GHz dual-core Intel Core i5, Turbo Boost tot 2,7 GHz
    Intel HD Graphics 6000
    8 GB 1600-MHz LPDDR3 SDRAM
    256 GB PCIe-flashopslag

13-inch MacBook Pro met Retina-display € 1.649,00
    2,7-GHz dual-core Intel Core i5, Turbo Boost tot 3,1 GHz
    8 GB 1866-MHz LPDDR3 SDRAM
    256 GB PCIe-flashopslag
    Intel Iris Graphics 6100
    Force Touch-trackpad

Prijsverschil tussen beiden is €180

Bijdrager
    TheBigZ

Als geld het probleem niet is, is het simpel. Dan neem je de MBP. :wink:

Maar als ik jouw initiële omschrijving lees, dan denk ik dat je met een 128GB SSD ook een heel eind komt. Tenzij je érg veel wilt “inputten”.

13-inch MacBook Air € 1.219
    Intel HD Graphics 6000
    128 GB PCIe-flashopslag

Daar mijn vrouw op verplaatsing vooral online data dient in te putten door middel van een 3/4G verbinding via haar iPhone 4, liggen de hardware-eisen niet zo hoog.

Geblokkeerd
    Carp

Ik heb juist hele goede ervaringen met Apple refurbished, enige verschil is de bruine doos, garantie wereldwijd voor 20% minder.
    Helaas zijn ze niet meer zo scheutig met kortingen, ik ben gewend aan 25% of zo.
    Geen idee waar en voor welke prijs je er een vind,…als ze een MacBook Pro hebben, zou ik niet aarzelen, die Air is…’aardig’ at best!

Bijdrager
    Joske007

Deze leek me anders wel de moeite waard, om even in overweging te nemen?
    Macbook Pro 13

Eisen zijn een SSD (liefst 256GB) en 8GB geheugen.

Geblokkeerd
    Carp

Persoonlijk vind ik dit soort aanbiedingen helemaal niks, het is nl een 2011 model!!
    Je kunt dat ‘refurbished’ noemen, ik noem het ‘over the top’ en vind het ook misleidend.

Niks mis met het model, al zou ik dan liever een 2012 pakken, het zijn ook de laatste modellen waar je zelf nog wat aan kunt toevoegen.

Bijdrager
    Nora is back

Deze leek me anders wel de moeite waard, om even in overweging te nemen?
    Macbook Pro 13

Eisen zijn een SSD (liefst 256GB) en 8GB geheugen.

Dat is volgens mij een veel ouder model. Ik zou je niet aanraden om bij Leapp te kopen. Ze verkopen daar oude modellen voor de hoofdprijs.

Ik zou ook zeggen, ga voor een Air of voor de nieuwe MacBook 12″. Je schrijft dat je vrouw veel reist, dan ligt een Air voor de hand. Voor de 12″ is het enige dat er geen usb-poort in zit. Daar is wel een verloopje voor te krijgen. Hoe veel gebruikt je vrouw de USB-poort werkelijk? En met welke apparatuur? Er komt steeds meer USB-C apparatuur.

De 13″ vind ik persoonlijk zelfs nog te groot/zwaar. Ik gebruik een 11 inch, 128GB en 8GB. Ik heb behoorlijk veel spullen erop staan en nog steeds 25 GB vrij. Een beetje goed beheer van je bestanden en jaarlijks de boel een beetje opschonen op een extern harde schijf als een soort archief, dan kom je prima uit met 128GB. Dit geldt natuurlijk alleen wanneer je vooral Office-documenten gebruikt, wat PDF-en en verder wat foto’s en muziek op de computer hebt staan. Ga je echt grafisch aan de slag dan wordt het een ander verhaal.

Hoe dan ook, ik zou kiezen voor een Air of de 12″ en de Pro laten voor wat deze is. Ook al is het prijsverschil niet zo groot, bij de Pro koop je een computer die overpowered is voor dat waar je ‘m voor wilt gaan gebruiken.

Ik wacht zelf nog even op de 2de generatie 12″ MacBook, wellicht krijgt deze nog een extra poort (wishfull thinking:) ), en wie weet gaat er nog 100 euro af of zo. Ondertussen ben ik heel blij met mijn Air 11″. Deze draag ik dagelijks minimaal 2 uur met me mee en aangezien ie maar een kilo weegt scheelt dat echt vergeleken met een 13″ Air en al helemaal met een Pro.

Laat je niet gek maken door specs, maar kijk vooral naar het gebruik en zorg dat hetgeen dat je koopt daar zo goed mogelijk bij aansluit. Dan heb je in mijn ervaring het meeste plezier van het product.

Bijdrager
    Joske007

@Carp
    Thnx voor de info;)

@Nora
    is bac
    Helaas is een 12″ geen optie, het ideale formaat is blijkbaar voor haar 13″,.
    Wat de grootte van de SSD betreft, zou mits backup een 128GB kunnen volstaan.

Bijdrager
    TheBigZ

Als 128GB SSD volstaat:

13-inch MacBook Air € 1.219
    Intel HD Graphics 6000
    128 GB PCIe-flashopslag

Bijdrager
    Joske007

Intussen is mijn vrouw een Apple Store binnengewandeld en heeft hierbij de MB Air en Pro naast elkaar kunnen vergelijken.
    Hierbij heeft geeft ze aan dat de MB Pro met retina scherm toch wel een meerwaarde heeft en ook het toetsenbord typt net iets lekkerder.
    De MacBook Pro is uiteraard nog steeds een €180 duurder, maar vanwege het retina scherm en toetsenbord haar toch wel waard.

De enige twijfel die er dan toch nog rest is de grote van de SSD?
    Zonder twijfel zou ze best met 128GB voldoende ruimte hebben, alleen is de restwaarde bij een eventuele latere doorverkoop voor een SSD 128GB in vraag te stellen?

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 35)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.